Om even te reageren op de discussie in het covid topic: in mijn ogen is er sprake van 'censuur' wanneer de overheid het gaat verbieden om een bepaalde mening of categorie van meningen te uiten.
Bedrijven zoals youtube, facebook en twitter kunnen geen censuur bedrijven in die zin. Het staat hen helemaal vrij om meningen te weren naar eigen inzicht. En wanneer ze dat doen is dat geen censuur, noch is daarmee de vrijheid van meningsuiting in gevaar.
Om een simpele vergelijking te maken: wanneer je op een feestje de jarige uitmaakt voor rotte vis word je in alle waarschijnlijkheid eruit gegooid. Niet omdat je die mening niet mag uiten, maar omdat niemand op dat feestje je mening wil horen.
En dat is waar het - in mijn ogen - vaak misgaat met die vrijheid van meningsuiting: vrijheid van meningsuiting betekent dat de overheid je niet kan vervolgen voor het uiten van je mening. Het betekent niet dat iemand naar je moet luisteren, of dat je een recht hebt om gehoord te worden.
Kortom:
Ik denk dat we veel te lang veel te krampachtig hebben gedaan over het weren van achterlijke meningen op social media. Ik ben blij dat de grote partijen hiermee zijn begonnen, maar het mag van mij best nog een tandje strenger.