sigme om absolute onzin te kunnen herkennen is het niet nodig te stellen dat je de waarheid in pacht hebt, enkel dat een zeker soort onzin herkend wordt.
sigme ik gaf enkel logica; er is geen sprake van een waarheidsclaim door het stellen dat een zekere soort onzin niet getolereerd wordt.
Maar dat is toch geen logica? Je beredeneert met de term "onzin" die direct afhankelijk is van wat "de waarheid" inhoudt. Onzin is in ieder geval wat evident niet de waarheid is, en de waarheid is in ieder geval dat wat evident geen onzin is. Daarmee ga je geheid in kwalificatieproblemen komen. Ook ontdoet het jouw redenering van verifieerbaarheid: door iets te kwalificeren als onzin zou je per definitie iets zeggen over de waarheid, namelijk dat hetgeen je zojuist kwalificeerde in ieder geval géén onderdeel van "de waarheid" is. Door iets te kwalificeren als waarheid krijg je het tegengestelde verhaal. Beide termen hebben dus een onderlinge afhankelijkheid. Daarmee levert het geen enkel nuttig onderscheid op, en kun je de stelling noch op objectieve gronden bewijzen, noch op objectieve gronden ontkrachten. Bij het kwalificeren moet je immers al gebruik maken van de tweedeling die je met de stelling probeert aan te brengen.
Natuurlijk is het zo dat je door enkele van een in beginsel oneindig aantal elementen van de potentiële waarheid door te strepen, vrij weinig zegt over wat "de waarheid" dan wél inhoudt: wanneer ik stel dat in universum X het in ieder geval niet zo is dat een samenzwering van Joodse paarse krokodillen met feesthoedjes de dienst uitmaakt, zegt dat nog steeds vrij weinig over wat dan wél "de waarheid" is in universum X. Het zouden immers nog steeds Joodse paarse krokodillen kunnen zijn met cowboyhoedjes.
Maar "vrij weinig" is nog steeds "iets". En daarin zit het gevaar van de glijdende schaal ook besloten. Een beperkte waarheidsclaim is nog steeds een waarheidsclaim. Lijkt me terecht om dat te kwalificeren als een post-moderne blik. Maar in zo'n post-truth scenario als we nu zitten, vind ik dat niet per definitie een ongepaste bril om te dragen.