Salafistisch schaduwonderwijs, hoe lossen we dit op?
Molurus Daar de grenzen van bepalen is behoorlijk lastig.
Kinderen uitleggen dat god niet van homo's houdt lijkt me niet iets dat verboden zou moeten zijn.
Kinderen uitleggen dat mensen homo's de kop zouden moeten afhakken/stenigen/afzwepen (ik weet niet wat het goede antwoord was) lijkt me verboden. Het lijkt me ook zinvol om dat verbod te handhaven.
sigme Nou ja, dat laatste is dus de vraag. Het is niet verboden om een kind uit te leggen dat homo's moeten worden onthoofd volgens de Sharia en dat dat de heilige wet van een alwetende God is. Het is wél verboden om kinderen uit te leggen dat ze persoonlijk homo's moeten gaan onthoofden. Ergens daartussen ligt een grijs gebied dat lastig te bepalen is.
tsjok Als je het onderwijzen of verspreiden van de sharia strafrechtelijk gaat verbieden is een groot deel van de moskeeën in Nederland strafbaar.
Wat dacht je van een rechterlijke uitspraak dat onderwijzen dat homo's van een flat geworpen zouden moeten worden toegestaan is? Persoonlijk lijkt me dat een groter risico (qua impact).
Ik vind wel dat er een verschil zit tussen de vrijheid van meningsuiting van Nederlanders, en de vrijheid van het buitenland om met heel veel geld een bepaalde mening in Nederland te verspreiden.
Absolute onderwijsvrijheid lijkt me net zo vreemd als absolute vrijheid van meningsuiting. Geen van beide kan bestaan in vrije maatschappij.
De grenzen van beide bepalen is wellicht lastig, maar dat zullen we toch moeten doen.
Ossu Het is makkelijk om het zo te framen maar er zijn gewoon ook Nederlandse salafisten. Je kunt geldstromen vanuit golfstaten wel proberen aan te pakken maar dat verandert niets aan de mensen die dit soort denkbeelden al hebben en onderwijzen aan anderen.
Het lijkt me overigens ook een illusie dat je geldstromen kunt verhinderen.
tsjok hoe voorkom je dat het zoals Janneke zegt verplaatst naar plekken waar er helemaal geen toezicht op is?
Dit kan op geen enkele manier worden voorkomen, ook niet als het gaat om obscure neo-Nazi groepjes. Maar ik zie daarin geen enkele reden om het dan maar toe te laten in het onderwijs.
Wat mij betreft dienen scholen zich bezig te houden met het onderwijzen van kennis en vaardigheden waarvan wij met z'n allen vinden dat die thuishoren in het onderwijs en die wij met z'n allen zien als een goede invulling van de onderwijsplicht. Alles dat buiten die scope valt is wat mij betreft minimaal onwenselijk in het onderwijs.
Ik zou dan ook graag zien dat we de onderwijsvrijheid flink beperken. Wat mij betreft is er sowieso geen plaats voor religieus onderwijs in Nederland. Als men dat wil doen op buitenschoolse clubjes is dat wat mij betreft prima (mits binnen de grenzen van de wet), maar die twee mixen heb ik altijd een slecht idee gevonden.
- Edited
Zeer goede lezing over dit onderwerp trouwens, hier was ik persoonlijk bij aanwezig:
Er staat ook een aansluitend debat ergens op youtube.