• Nieuws
  • Salafistisch schaduwonderwijs, hoe lossen we dit op?

sigme Je mag in Nederland hele nare ideeën hebben en verspreiden binnen de grenzen van de wet, dat klopt. Ik weet niet of daar een groot risico aan verbonden zit. Denk persoonlijk dat dat wel meevalt eigenlijk.

tsjok

Als je daar nu een nieuwe, expliciete uitspraak over zou krijgen is dat wat anders dan de situatie waarin we zeggen dat er van alles kan, en dit misschien ook wel.

Ik vind wel dat er een verschil zit tussen de vrijheid van meningsuiting van Nederlanders, en de vrijheid van het buitenland om met heel veel geld een bepaalde mening in Nederland te verspreiden.

Absolute onderwijsvrijheid lijkt me net zo vreemd als absolute vrijheid van meningsuiting. Geen van beide kan bestaan in vrije maatschappij.

De grenzen van beide bepalen is wellicht lastig, maar dat zullen we toch moeten doen.

Ossu Het is makkelijk om het zo te framen maar er zijn gewoon ook Nederlandse salafisten. Je kunt geldstromen vanuit golfstaten wel proberen aan te pakken maar dat verandert niets aan de mensen die dit soort denkbeelden al hebben en onderwijzen aan anderen.

Het lijkt me overigens ook een illusie dat je geldstromen kunt verhinderen.

• Ossu replied to this.

Molurus Nou ja, doe eens een poging dan? Wil je Salafisme of salafistisch onderwijs verbieden? Hoe bepaal je wat die begrippen inhouden, hoe voorkom je dat het zoals Janneke zegt verplaatst naar plekken waar er helemaal geen toezicht op is?

tsjok hoe voorkom je dat het zoals Janneke zegt verplaatst naar plekken waar er helemaal geen toezicht op is?

Dit kan op geen enkele manier worden voorkomen, ook niet als het gaat om obscure neo-Nazi groepjes. Maar ik zie daarin geen enkele reden om het dan maar toe te laten in het onderwijs.

Wat mij betreft dienen scholen zich bezig te houden met het onderwijzen van kennis en vaardigheden waarvan wij met z'n allen vinden dat die thuishoren in het onderwijs en die wij met z'n allen zien als een goede invulling van de onderwijsplicht. Alles dat buiten die scope valt is wat mij betreft minimaal onwenselijk in het onderwijs.

Ik zou dan ook graag zien dat we de onderwijsvrijheid flink beperken. Wat mij betreft is er sowieso geen plaats voor religieus onderwijs in Nederland. Als men dat wil doen op buitenschoolse clubjes is dat wat mij betreft prima (mits binnen de grenzen van de wet), maar die twee mixen heb ik altijd een slecht idee gevonden.

Zeer goede lezing over dit onderwerp trouwens, hier was ik persoonlijk bij aanwezig:

Er staat ook een aansluitend debat ergens op youtube.

Molurus Dat ben ik helemaal met je eens. Helaas is er in het huidige politieke klimaat totaal geen steun voor afschaffing van het bijzonder onderwijs.

tsjok

alleen maar openbaar onderwijs is ook niet alles hoor. En zolang er voldoende waarborgen voor kwaliteit worden verlangd heb ik ook geen moeite met de financiering van bijzonder onderwijs.
                En dat is natuurlijk heel wat anders dan de ‘zondagsklas’ in een kerk of moskee.

Duke En zolang er voldoende waarborgen voor kwaliteit worden verlangd heb ik ook geen moeite met de financiering van bijzonder onderwijs.

Dat is nou juist waar de problemen - kennelijk - ontstaan. Wat dat betreft ben ik toch meer van de lijn 'nee, tenzij....'.

tsjok Dat ben ik helemaal met je eens. Helaas is er in het huidige politieke klimaat totaal geen steun voor afschaffing van het bijzonder onderwijs.

Dan zal men toch de consequenties van dat standpunt onder ogen moeten gaan zien. Zonder het bijzonder onderwijs zouden we deze discussie niet hebben.

• Duke replied to this.

Molurus
                      in de praktijk vallen die problemen meestal wel mee. Is vaak toch behoorlijk opgeblazen allemaal.

Duke alleen maar openbaar onderwijs is ook niet alles hoor.

In mijn ogen is dat juist wel alles. 😛 Sprookjesverhalen horen in mijn ogen niet geleerd te worden op school. Of dat nou gaat over wat Allah vindt van homo's of over de Ark van Noah.

Molurus

zeker wel. Dan organiseren de diverse gelovigen gewoon hun eigen ‘zondagsscholen’ zonder enig toezicht. Dan ontstaan dus het type problemen uit de OP alleen maar sneller en ernstiger.

tsjok

ik ben wel gecharmeerd van gezonde onderlinge concurrentie tussen scholen.
                          Als we als overheid rechtstreeks gaan bepalen waar welke school exact komt kan je dat wel vergeten.

Duke Ik zie het verband niet helemaal tussen wat je nu zegt en afschaffen van bijzonder onderwijs.

Duke zeker wel. Dan organiseren de diverse gelovigen gewoon hun eigen ‘zondagsscholen’ zonder enig toezicht. Dan ontstaan dus het type problemen uit de OP alleen maar sneller en ernstiger.

Volgens deze zelfde redenatie zouden we openlijke neo-Nazi clubjes moeten toelaten omdat we er anders geen zicht op hebben. Ik vind dat toch wel een vreemde gedachte.

Nee, we kunnen niet alles voorkomen... maar dat die extremistische gelovigen ondergronds gaan in plaats van hun activiteiten uitvoeren op scholen lijkt me een stap vooruit.

• Duke replied to this.

tsjok

als de overheid gaat bepalen waar scholen komen, dan krijgen we een lekker ‘rationele’ aanpak die vooral zo goedkoop mogelijk moet.
                                Dat gaat ten koste van het huidige pluriforme aanbod waarbij men elkaar scherp houdt dmv gezonde competitie.

Molurus

je hebt er even over heen gelezen dat door de overheid gefinancierde scholen wel aan allerlei eisen moeten voldoen.
                                  Je redenatie gaat dus niet op.