• Nieuws
  • Salafistisch schaduwonderwijs, hoe lossen we dit op?

PvdA en VVD willen deze weekendscholen verbieden:

Salafistische weekendscholen moeten zo snel mogelijk worden gesloten en verboden. De minister moet dat op korte termijn regelen, desnoods met een noodwet. Daartoe riepen VVD en PvdA op in het radioprogramma 1 op 1 met Sven Kockelmann. Ze geven daarmee gehoor aan de oproep van de Arnhemse burgemeester Marcouch in De Telegraaf.

janneke141

Wellicht dat men het alsnog stiekem doet. Maar dat geldt voor alles dat bij wet verboden is.

Molurus Het woord 'wellicht' kun je in dit geval wel weglaten.

Ik vind het best als het gepaard gaat met wat anders, namelijk een plan om mensen bij die orthodoxe types weg te trekken. Om alle 'benaderbare' moslimgezinnen weg te trekken bij die haatimams. We doen dat al tot op zekere hoogte, maar dit nieuwsbericht toont aan dat het harder nodig is dan we misschien dachten.

janneke141

Zulke misstanden zullen zeker niet ineens volledig weg zijn. Maar het wegtrekken uit de publieke sfeer lijkt me alsnog een goede stap.

Heroine is bij wet verboden, maar dat wil niet zeggen dat er geen heroine-verslaafden zijn. Ook daar kun je zeggen: we moeten ons best doen om die junks weg te houden bij de dealers. Maar dat verandert niets aan het feit dat het alsnog een goede zaak is dat handel in en bezit van heroine verboden zijn.

Het sluiten van zulke scholen lost niet alles op, maar maakt het probleem zeker kleiner.

tsjok Islamitische weekendscholen. Die zoek je op in het telefoonboek, en dan ga je er heen met wat houten planken en rood/wit lint en dan sluit je die.

Islamitische zondagsscholen categorisch sluiten lijkt me juridisch niet eenvoudig (en ook niet wenselijk). Maar als je kunt aantonen dat men daar kinderen vertelt dat ongelovigen en homo's dood moeten lijkt dat me in elk geval geen probleem. Liever gisteren dan vandaag.

tsjok Het is makkelijk om het zo te framen maar er zijn gewoon ook Nederlandse salafisten. Je kunt geldstromen vanuit golfstaten wel proberen aan te pakken maar dat verandert niets aan de mensen die dit soort denkbeelden al hebben en onderwijzen aan anderen.

Het lijkt me overigens ook een illusie dat je geldstromen kunt verhinderen.

Als ik de OP goed begrijp gaat het om machtsverhoudingen. Gematigde moslims staan tegenover salafisten die met veel buitenlands geld sterker staan. Het zal zeker helpen als je de buitenlandse financieringen daarvan moeilijker maakt. Dat zal salafisme niet 100% uitroeien, maar dat mag geen argument zijn, want bijna geen enkel beleid is 100% effectief.

Ossu

Sowieso ben ik er absoluut geen voorstander van dat buitenlandse machten, al dan niet met behulp van forse financiële middelen, trachten de Nederlandse maatschappij en de Nederlandse politiek te beïnvloeden. Dat vond ik toen Turkse politici hier campagne kwamen voeren ook al heel storend.

• Reya replied to this.

Molurus

We hebben hier wel redelijk wat boter op ons hoofd, want dat is exact wat Westerse landen decennialang op andere continenten hebben gedaan, en in een aantal gevallen nog steeds doen.

Reya

Ik kan ook niet zeggen dat ik daar wel een voorstander van ben.

• Reya replied to this.

Molurus

Consequentie is wel dat je enig recht van spreken bent verloren als Poetin of Erdogan weer eens Westerse NGOs gaat aanpakken.

Reya

Nou ja, het is ook weer niet alsof Nederlandse politici afreizen naar die landen om daar campagne te voeren voor de Nederlandse verkiezingen, of dat we daar organisaties financieren die pleiten voor het vermoorden van diverse mensen. Maar ik begrijp je punt.

Molurus Dat is wel een heel eurocentrische visie. Als NGO's in Rusland strijden voor homorechten vindt een gemiddelde Rus ook dat dat ingaat tegen de Russische normen en waarden.

tsjok

Ik zou toch wel durven beweren dat het ethische verschil tussen "oproepen ongelovigen en homo's te vermoorden" en "pleiten voor rechten van homo's" verder gaat dan een stukje Europese cultuur.

Molurus Er wordt natuurlijk niet opgeroepen ongelovigen en homo's te vermoorden. Dat is in Nederland zonder enige twijfel strafbaar.

tsjok

Dat lijkt nog wel mee te vallen. Uit de OP:

"Kinderen op salafistische moskeescholen leren dat mensen met een ander geloof of levensovertuiging de doodstraf verdienen."

Misschien is dat interpretatie, maar ik lees het als een oproep om ongelovigen en andersgelovigen een kopje kleiner te maken.