Gisteren Polar nog gekeken op Netflix. Die viel wat tegen.
Films
Sinds deze maand is sicario te zien op Netlfix. Dat kwam goed uit want die had ik nog niet gezien. Het is van regisseur Denis Villeneuve die bekend van Prisoners en Blade runner 2049.
De film gaat over een FBI agent (Emily Blunt) die voor het karretjes wordt gespannen door de CIA om een kopstuk van de Mexicaanse drugkartel te pakken te krijgen in de "war against drugs" door de USA vs Mexico.
Het verhaal zelf is niet eens zo heel erg diepgaand of verrassend maar de manier van filmen, acteurprestaties van voornamelijk Benicio Del Torro die een geweldige rol neerzet als Colombiaanse geheim agent maakt het zeer de moeite waard om de film te bekijken wanneer je hem nog niet hebt gezien. ?
Ralph breaks the internet
Weet niet of het als kinderfilm bedoeld is, maar zo komt het echt niet over op mij. Veels te veel (oude) referenties naar bedrijven, films, spellen, superhelden, etc.
Echt zoveel echte referenties, subtiel en in your face. Als je de zeldzame paar smoochy stukjes doorziet een geweldige film. De animatie is belachelijk menselijk en was daar erg over onder de indruk.
Een film om zeker nog een keer te zien om nog meer subtiele referenties te ontdekken, soms heb je er in een paar seconden al een tiental, met gemak.
- Edited
Ik ben gisteren naar You Were Never Really Here geweest, een film die al uit 2017 stamt maar nog altijd in een kleine bioscoop hier in de stad draait. De hoofdrol is voor Joaquin Phoenix met een indrukwekkende grijze baard als een meervoudig getraumatiseerde privé-detective, jeugd, oorlog, fbi, die wordt ingeschakeld om de tienerdochter van een politicus uit een huis te halen waar ze wordt misbruikt door andere politici 'ze ruilen ze met elkaar'.
Dat klinkt allemaal redelijk helder, maar de film lijkt vaak één grote hallucinatie, waarin het karakter van Phoenix met grote stappen doordenderd terwijl zijn brein doormaalt. De film is volop genomineerd voor prijzen. Phoenix kreeg in Cannes de prijs voor de beste acteur.
Het is een interessante, vervreemdende film die meer belooft dan het waarmaakt. Maar toch de moeite waard om te zien. Vooral om het acteerwerk ook. Van Phoenix, maar ook het 13-jarige meisje dat een combinatie van onschuld en schuld uitstraalt. Kon weleens een cult-klassieker worden.
Zojuist Spiderman: Into The Spider-verse gezien. Ik baal dat ik hem niet in de bios heb gezien, op het grote scherm was het nóg toffer geweest. De film is een visueel pareltje en verdient de Oscar zonder twijfel. Een goed verhaal waarin oa Miles Morales en Spidergwen prima neergezet worden, een vette soundtrack en het ouderwetse "iedereen kan een superheld zijn"-gevoel waar Spiderman toch wel een beetje bekend om staat. Erg erg tof, of je nu een Spidermanfan bent of niet.
Helsinki Ik vond Tom Holland buitengewoon charmant als Spiderman in de vorige film. Hoe doet de acteur in deze film het? Ik heb hem ook niet in de bios gezien.
Voor wie Free Solo nog niet gezien heeft. Ik heb hem gisteren voor de tweede keer gezien, in gezelschap van wat bergsportfanaten, en ik vond hem eigenlijk nog beter dan de eerste keer. Kon me meer richten op de karakterschets van de klimmer in kwestie in plaats van de spanning rondom zijn poging om de meest indrukwekkende rots in Yosemite zonder beveiliging te beklimmen. IJzingwekkend mooi gemaakte documentaire over een heel bijzondere man en een minstens zo bijzondere rots.
- Edited
Helsinki Ik was heel snel klaar met de film en heb hem uitgezet. De referenties naar de films waren wel leuk, maar als ze met anime-spidermanachtige zooi aankomen bent ik er wel klaar mee.
Wel een leuke LSD-trip met alle kleurtjes.
Ben overigens wel een spidermanliefhebber.
Dwersdriever Niet gezien en bewust. Ik zou non-stop vertigo hebben bij het kijken.
- Edited
Vorige week naar Can you ever forgive me? en If Beale street could talk geweest. Allebei aanraders, op hun eigen wijze. Beale street is een cinematografisch prachtig vormgegeven vertelling die je van de ene in de andere emotie gooit. Niet zo indrukwekkend als Moonlight, maar ook deze film over (de familie van) een man die onterecht vast komt te zitten pakte me. Levensechte vertolkingen.
Can you ever forgive me is van een totaal andere orde. Biografieschrijfster zit financieel en creatief klem en besluit te frauderen met nepbrieven en -dagboekfragmenten van grote, dode schrijvers (die kunnen immers niet roepen dat ze dat nooit geschreven hebben). Waargebeurd, dat maakt hem net wat bijzonderderderder. En als groot liefhebber van de scherpe pen van Dorothy Parker kwam ik zeer aan mijn trekken. Op mijn facturen prijkt al sinds jaar en dag haar quote: The two most beautiful words in the English language are 'cheque enclosed'.
Ook nog The Green Book gezien, maar daar verwachtte ik niet veel van en dat werd waargemaakt. Misplaatst jaren tachtig Driving Miss Daisy-sfeertje.
Deze week wil ik nog Vice, Eight Grade en Minding the Gap, een docu over skateboarders gaan bekijken.
- Edited
CopyThat Vice was hier helaas uitverkocht zaterdag. Ga nu denk ik dinsdag.
Ik vond Vice erg goed en ook nog vermakelijk, er zit best nog wat humor in.
Dwersdriever Into The Spider-Verse is een animatiefilm die los staat van Tom Hollands Spiderman. Tom Holland was inderdaad een redelijk perfecte belichaming van Spiderman, ook in de laatste Avengers vond ik hem erg goed dus ik heb vertrouwen in Far From Home, maar die komt pas in juli uit.
Het wordt wel een mooie Marvel lente met volgende week Captain Marvel, eind april Avengers Endgame en in juli Spiderman. Zin in.
Helsinki Ah, vandaar dat ik het helemaal gemist had. Ik heb niet zo veel met animatiefilms. Superheldenfilms vind ik vooral fijn voor in het vliegtuig, maar voor Spiderman maak ik graag een uitzondering.
Gisteren eindelijk Vice gezien en ik was onder de indruk. Het is in mijn ogen geen biografische film over Dick Cheney, maar meer een activistische film van regisseur Adam McKay, die eerder met The Big Short een indrukwekkende film over de oorzaken van de financiële crisis maakte die qua structuur en toon erg op Vice lijkt. McKay geeft met Dick Cheney als vehikel een heldere en duidelijke boodschap af over de ontwikkelingen Amerikaanse politiek van de afgelopen veertig jaar. Zeer vaardig gemaakte film met voldoende humor om de aandacht van kijkers vast te houden.
In de hoofdrol is Christian Bale best indrukwekkend, net als Amy Adams als mevrouw Cheney. Maar ik heb eigenlijk het meest genoten van Steve Carell in zijn rol als Donald Rumsfeld, een politieke opportunist pur sang. Carell blijkt een geweldige acteur voor dit soort rollen. Hij blonk ook al uit in Batle of the Sexes en Beautiful Boy. Ook wel verrassend om Jesse Plemons weer in een belangrijke rol te zien. Die heeft zich ook geweldig ontwikkeld sinds zijn geweldige bijrol in Friday Night Lights.
Vice is zeker niet unaniem positief ontvangen door recensenten, maar ik raad hem van harte aan. Dick Cheney is écht een heel nare man.
If Beale Street Could Talk gezien gisteravond en het is toch wel één van de meest matige films van de afgelopen tijd. Verschrikkelijk traag, geen interessant verhaal en allemaal incomplete scènes die vooral vragen opriepen en verder niks toevoegden.
Het camerawerk was wel aardig I guess?
Deze week gaat The Front Runner in première, de film over de opkomst en ondergang van Gary Hart. De Volkskrant geeft de film vanmorgen vier van de vijf sterren. 'Een intelligente en behendig vertelde film'.
- Edited
Vanwege een gruwelijk druk schema was ik de laatste weken niet meer naar de bioscoop geweest, maar gisteren heb ik me er maar weer eens toe gezet om te gaan. Ik heb gekozen voor The Beach Bum van Harmony Korine, die inmiddels ook alweer 46 jaar oud blijkt te zijn en ooit als broekie in een klap beroemd werd als scenarist van de geweldige/beruchte/controversiële film Kids van Larry Clark. Als regisseur/scenarist was hij sindsdien het meest succesvol met Spring Breakers.
In The Beach Bum vertelt hij het verhaal van een min of meer beroemde dichter in Florida die zijn tijd verdoet met drank, drugs en seks en al jaren niets meer uit zijn pen krijgt. Door omstandigheden wordt hij gedwongen om alsnog met nieuw werk te komen en dat geeft zijn leven een draai met in ieder geval nog meer drank en drugs. Mattew McConaughey is echt geweldig in de hoofdrol. Speelt hem met een manische laconiekheid. Verder zijn er belangrijke rollen voor Snoop Dogg, Isla Fisher als zijn vrouw en Stefania LaVie Owen als zijn dochter. Verder zijn er zeer energieke en leuke bijrollen voor Jonah Hill, Martin Lawrence (Captain Whack) en Zac Efron.
Het landschap van Florida, vooral de cultuur van de Keys, speelt ook een belangrijke rol. Korine brengt cultuur en landschap echt geweldig in beeld. Verder is er een rol voor Jimmy Buffett, voor country liefhebbers natuurlijk bekend als de original beach bum. Zijn muziek past geweldig in de film, zoals de hele soundtrack van buitengewoon hoog niveau is. De 'titelsong' Moondog is geschreven door Buffett en Snoop Dogg.
Hij duurt met 94 minuten niet al te lang, is wel een beetje van wisselend niveau maar binnen het aanbod van superserieuze films op filmhuisniveau een buitengewoon plezierig buitenbeentje, dat heerlijk wegkijkt en de kijker aanspoort om zelf eens een paar maanden te gaan rondhangen in de Florida Keys.
Dwersdriever Mattew McConaughey is soberso wel een baas. Vond 'm in het 1e seizoen van True Detective ook al de sterren van de hemel spelen.
Dwersdriever Klinkt goed en klinkt ook als de serie Mad Dogs alhoewel die wat raarder is