remlof Het is gewoon een historische figuur. Dus we weten aan de hand van afbeeldingen hoe die eruit zag. Ik heb het verder over zwarte edelen en die waren er gewoon niet. Zoals er wel zwarte Romeinse keizers waren.
Films
CopyThat Ik ga vanavond ook naar Free Solo :-) Heb ik echt heel goede verhalen over gehoord.
Ik heb ook zo'n Cinevillepas, echt erg leuk als je van films houdt.
- Edited
Linus Het is best jammer dat de recente film over Maria Theresia van Oostenrijk Nederland (voor zover ik weet) nooit gehaald heeft. Of een mooie film over de honderdjarige oorlog vanuit Frans perspectief.
CopyThat Van Werk Ohne Author heb ik gisteren de trailer gezien. Lijkt me ook erg interessant. Het is sowieso een goede periode in de filmhuizen.
Dwersdriever
Helaas zit Natlab niet bij Cineville, dus als ik in Rotterdam ben, moet ik gewoon betalen voor films bij Kino of Lantarenvenster. Miin pas heet heel arrogant 'De Betere Film'.
Dwersdriever Ik heb het verder over zwarte edelen en die waren er gewoon niet
Bij zoveel stelligheid zou ik graag een bron zien.
Als de Engelse ambassadeur bij de Schotten in die turbulente periode een zwarte man zou zijn geweest, dan was dat vast uitgebreid gedocumenteerd. Meer daarover is hier of topic.
remlof Ik ben vooral benieuwd of jij wel een voorbeeld weet. Ik ben er in al mijn bezoeken aan kastelen en musea nog nooit een tegengekomen.
USA Today meldt dit in een factcheck van de film:
Nobility wasn't this diverse: The filmmakers hired a diverse cast: Elizabeth's ambassador to Scotland is played by Adrian Lester (TV's "Hustle") and Bess of Hardwick, a famous English noblewoman of the era, is played by Anglo-Chinese actress Gemma Chan ("Crazy Rich Asians"). But it's safe to say there were few Africans or Asians in 16th-century England, let alone in the nobility.
Ah mooi, The House that Jack Built staat volgende week weer op het programma.
Dwersdriever
Zo begreep ik het ook uit de recensie die ik in Het Parool las.
Het lijkt mij ook niet dat er Britse nobelen waren die niet wit waren. Dido Belle was volgens mij al een hele schok en die leefde aan het einde van de 18de eeuw.
Ik vind het geen probleem dat witte mensen door acteurs worden gespeeld met een andere huidskleur trouwens. Speelfilms zijn geen documentaires en ze nemen zo vaak de vrijheid om dingen aan te passen. Van knappe acteurs met gave gebitten, de taal die gesproken wordt tot volledig verkeerde architectuur of mode... dan kan je ook wel de huidskleur aanpassen.
Linus Ik vind het wel een beetje kunstmatig. Wellicht viel het ook extra op omdat de film zelf me niet écht kon boeien.
Luda Er zijn er wel een aantal geschilderd in de middeleeuwen in ieder geval.
http://afroeurope.blogspot.com/2009/10/black-history-black-european-nobility.html
remlof Niet ontopic, maar ik kan het niet laten. Je bron onderstreept je punt niet echt.
Queen Charlotte wordt regelmatig aangehaald als een zwarte koningin, maar die claims zijn op zijn minst een beetje wankel. Ze was waarschijnlijk mixed race omdat ze afstammeling is van een tak van het Portugese koningshuis waarin tig generaties voor Charlotte waarschijnlijk een Afrikaan (Moor) voorkwam. Hier een stuk van het Smithsonian over haar: https://www.smithsonianmag.com/smartnews-arts-culture/5-things-you-didnt-know-about-queen-charlotte-180967373/
En ik kan geen betrouwbare bron vinden over dat Maurits Huygens zwart is, was Constantijn Huygens zwart? Volgens mij niet, maar ik kan er naast zitten. Ik kan er niets over vinden en het voelt alsof we dat wel hadden geweten, als dat zo was geweest. Dan blijft er welgeteld één nobele over, in je bron.
Maar goed, de bron van het artikel is dan ook Egmond Codfried, die nogal ver gaat in zijn claims over Afrikanen.
Dwersdriever
Pffff. Samengeknepen billetjes bij Free Solo. Duizelingwekkend. En indrukwekkend.
Op het einde zat ik de spanning weg te draaien in mijn stoel.
CopyThat Net thuis. Inderdaad wow.
Ik ben er erg laat mee, maar ik heb eindelijk Her (2013) van m'n kijklijst af kunnen strepen. Ik vind de 8 die de film op IMDB heeft ietsje aan de hoge kant, maar ik snap wel waarom hij positieve reviews heeft. Joaquin Phoenix zet de eenzame hoofdpersoon die verliefd wordt op een AI OS erg goed en genuanceerd neer en het verhaal boort een issue aan waar we veel meer mee te maken gaan krijgen. Ik vond alleen het einde wat tegenvallen. Daartegenover staat de prachtige cinematografie en viel me op dat de soundtrack erg fijn was.
- Edited
Ik heb laatst The Square gedownload en ik vond het wel een goede film. De karakters staken goed in elkaar en waren niet over de top voor een film die het leven van een directeur in een Zweeds modern kunstmuseum volgt. Vaak wanneer een film komt aanzetten met typetjes krijg je overgeacteerde dialogen. Deze film liet de karakters en omgeving goed in elkaar overlopen, waardoor je het gevoel had dat de dialogen echt gebeurd zouden kunnen zijn in het kunstmuseum. Ook vond ik het wel mooi dat film de essentie van kunst mooi weergaf - Wat is kunst ? -, maar deze vraag niet beantwoorde. Kunst in een museum doet hetzelfde. Het stelt de vraag wat kunst is, maar je ziet de kunstenaar of het museum in kwestie nooit de vraag beantwoorden. Sommigen zullen dit wellicht minder aan de film vinden, maar ik vind het juist een sterk punt. Wat ik persoonlijk een nadeel van de film vond was het gebrek aan een plot, waardoor de film meer uit het afspelen van allerlei gebeurtenissen bestond. Toegeven, de gebeurtenissen liepen naadloos in elkaar over, maar een ontknoping zou mooi zijn geweest.
Gisteren Polar nog gekeken op Netflix. Die viel wat tegen.