Molurus Ook berucht is dat vanuit heel Europa vrachtwagens naar Italië rijden om in de regio rond Parma even te parkeren. Vervolgens rijden ze weer terug naar het land van herkomst en mag het vlees in de vrachtwagen worden verkocht als parmaham.

Maar het zijn vooral de dc's van dozenschuivers die weinig tot niets toevoegen aan Nederland behalve profiteren van een goed vestigingsklimaat, het op de weg brengen van hun vervuilende vrachtwagens en hun beleid om zo goed mogelik de regels rond beloning en arbo te ontwijken. Waarbij de winsten naar het buitenland verdwijnen en de sociale problemen bij de maatschappij worden neergelegd.

Dwersdriever Maar het zijn vooral de dc's van dozenschuivers die weinig tot niets toevoegen aan Nederland behalve profiteren van een goed vestigingsklimaat,

Dat is wat kort door de bocht. De aanwezigheid van goede aansluiting op de internationale distributienetwerken is wel degelijk ook van belang voor het vestigingsklimaat van Nederland.
    En nee, dan doel ik natuurlijk niet op Amazon met al haar negatieve uitwassen. En ook de digitale distributie van Facebook uit de polder zal niet bijster veel toevoegen.

Duke Het is ook niet zo dat van mij de hele sector uit Nederland moet verdwijnen. Nederland heeft vanwege zijn ligging en met de Rotterdamse haven natuurlijk ook een lange geschiedenis met logistiek en transport.

Maar of Nederland nou zo veel heeft aan Poolse chauffeurs, die in Poolse vrachtwagens namens Poolse bedrijven over de Nederlandse wegen rijden, is maar de vraag. Het is natuurlijk leuk dat zij over door belastingbetalers betaalde prima snelwegen kunnen rijden, maar zelf dragen ze amper iets bij aan de Nederlandse economie.

Ga eens een uurtje ergens met zicht op de A15 staan en je ziet dat Nederlandse bedrijven ruimschoots in de minderheid zijn bij het wegverkeer.

Ik schrijf hier wel vaker over het feit dat er amper mensen willen werken in de distributiecentra. In ieder geval niet tegen de geldende arbeidsvoorwaarden. Dat betekent dat er voortdurend werknemers moeten worden gehaald om het werk gedaan te krijgen. Dit is op de lange termijn onhoudbaar, want door automatisering en mechanisering verdwijnen veel distributiebanen op termijn. Veel van de werknemers hebben zich echte wel in Nederland gevestigd.

Wat dat betreft doet het allemaal enorm denken aan de textielindustrie in Twente of de schoenenindustrie in Brabant en we weten allemaal hoe dat is afgelopen. We leren helaas geen lessen uit het verleden.

Dwersdriever Ik schrijf hier wel vaker over het feit dat er amper mensen willen werken in de distributiecentra. In ieder geval niet tegen de geldende arbeidsvoorwaarden. Dat betekent dat er voortdurend werknemers moeten worden gehaald om het werk gedaan te krijgen. Dit is op de lange termijn onhoudbaar, want door automatisering en mechanisering verdwijnen veel distributiebanen op termijn. Veel van de werknemers hebben zich echte wel in Nederland gevestigd.

Die automatisering gaat harder dan het nog mogelijk is om personeel aan te trekken. Daar ben ik dus niet zo bang voor.
        Al ontstaat er wel een gigantisch tekort aan technisch personeel om die geautomatiseerde processen te onderhouden...

Nieuwe DC's werken vaak ook nog maar een handjevol mensen, daar kan je qua zorgvuldig ruimtegebruik ook best nog wel iets van vinden...

Dwersdriever Ga eens een uurtje ergens met zicht op de A15 staan en je ziet dat Nederlandse bedrijven ruimschoots in de minderheid zijn bij het wegverkeer.

Op de Duitse Autobahn zie je ook veel meer buitenlandse kentekens op trucks dan Duitse.

• Reya replied to this.

Reya Klopt, dat is een belangrijk verschil. Tol is een goed startpunt om de sector in ieder geval een deel van de rekening te laten betalen. De meeste vrachtwagens hebben al apparatuur aan boord om automatisch af te rekenen. We moeten over het algemeen echt veel meer naar 'de vervuiler betaalt' in plaats van 'de belastingbetaler betaalt'.

• Duke replied to this.

Duke Dat weet ik natuurlijk. Maar zoals gezegd dat is wat mij betreft slechts een goed startpunt. Er moet veel meer gebeuren om de vervuiling en overlast van transport en logistiek terug te dringen.

Dwersdriever Gelukkig verzet mijn beroepsgroep zich hiertegen en wordt er keurig 8% afgetikt bij elke keer dat een doos van eigenaar wisselt. Met prijs van 2,5K per meter en DCs die 100.000+ zijn, lever ik zo als Atlas hoogstpersoonlijk een bijdrage aan het leefbaar houden van de zorg.

Dwersdriever Uiteindelijk zijn er ook maar weinig groeiende sectoren of industrieën iedereen welgevallig. Of het is vervuilend of landschapsvervuilend, of het is niet hoogstaande kennisarbeid of werk voor de gewone man, of het is ongelijkheidsversterkend of gericht op de achtergestelden van de Europese Unie. Noem mij één industrie zoals de distributiehallen die allemaal nieuwbouw zijn, met zonnepanelen en waar de gewone consument ook nog eens wat aan heeft doordat ze snel hun online prullaria kunnen krijgen en niet 4 weken op de boot van Alibaba hoeven te wachten.

Reya Iemand moet het land op sleeptouw nemen (:

Sloggi Aanvulling: volgens deze reconstructie (al vind ik het artikel wat mager voor een reconstructie) betaalde Riverstone in 2019 200 miljoen euro voor vier kolencentrales in plaats van één.

Dat bedrag hebben ze dus al terugverdiend met de verkoop van deze ene centrale. Kleine nuance: van de verkoop moet ook het sociaal plan worden bekostigd, waarvoor volgens de FNV veel te weinig geld is gereserveerd.

Hoe dan ook kun je wel stellen dat onze overheid wederom gratis geld uitdeelt aan het bedrijfsleven op kosten van de belastingbetaler. En in dit geval zijn de werknemers van de centrale ook nog eens de pineut.

Maar hey, de energietransitie moet wel haalbaar én betaalbaar blijven!

Après moi le déluge! ist der Wahlruf jedes Kapitalisten und jeder Kapitalistennation.

Visionair.

Sloggi

De dwaasheid ten top inderdaad...
              En dan hebben we vermoedelijk de bouw van die centrale ook nog gesubsidieerd...

Duke De bloemen moeten hiervoor gaan naar Jacqueline Cramer, eerlijk is eerlijk. Erfenis van kabinet Balkenende IV.

Klopkoek Vertel dan wel het hele verhaal. De bouw was al min of meer in kannen en kruiken toen Bakellende IV aantrad. Als Cramer ballen had gehad had ze de stekker eruit getrokken maar dan had ze mogelijk meteen al een kabinetscrisis veroorzaakt. Dit was wel een projectje van het voorgaande kabinet hoor.