Bolkesteijn Of wordt het pas in de cilinders gemengd?
Je mengt het volgens mij inderdaad in de cilinders pas bij, in plaats van een deel van de zuurstof waar de diesel anders mee zou reageren.
Bolkesteijn Of wordt het pas in de cilinders gemengd?
Je mengt het volgens mij inderdaad in de cilinders pas bij, in plaats van een deel van de zuurstof waar de diesel anders mee zou reageren.
Overigens is er wellicht ook nog een hoop te winnen met gewoon minder vrachtvervoer. Wellicht minder glorieus, maar ook dat kan veel schelen.
Ik kan me nog een aflevering herinneren van de keuringsdienst van waarde, die ging over "bruine suiker". Verkoopt goed, omdat mensen denken dat ze rietsuiker kopen. Waar het in de praktijk op neerkwam is dat ze hier gewone witte bietsuiker produceerden, die vervolgens verscheepten naar de andere kant van de wereld om daar te behandelen met een kleurstof, en die weer terug te schepen naar Nederland om hier te verkopen als bruine suiker.
"Waar zijn we in godsnaam mee bezig?" denk ik dan.
Molurus Ik kan best voorstellen dat hogere CO2-prijzen dit soort fratsen minder aantrekkelijk maken. Tegelijkertijd gaat er ook veel fout: we willen in Europa bijvoorbeeld geen vervuilende fabrieken hebben, waardoor het soms (zelfs met hogere prijzen voor vrachtvervoer) gunstiger is om afval naar Afrika of India te vervoeren. Ik denk dat er ook een hoop te winnen is bij een minder lokale bril op CO2 uitstoot, want sommige politici zijn vooral gefixeerd op de Nederlandse prestaties in internationale lijstjes.
Het besef dat werken aan een schonere wereld in je eigen omgeving voor overlast kan zorgen moet inderdaad nog indalen.
En we slepen niet alleen de hele wereld over met afval, ook binnen Nederland zijn er kansloze stromen. Het Limburgse huisvuil wordt verwerkt bij Aterro in Wijster, dat moet toch ook pakweg 150 - 200 km dichterbij kunnen?
Duke
Sowieso een wat onzinnige exercitie om vuilnis van de ene vuilnisbelt naar de ander te verplaatsen.
Molurus Ook berucht is dat vanuit heel Europa vrachtwagens naar Italië rijden om in de regio rond Parma even te parkeren. Vervolgens rijden ze weer terug naar het land van herkomst en mag het vlees in de vrachtwagen worden verkocht als parmaham.
Maar het zijn vooral de dc's van dozenschuivers die weinig tot niets toevoegen aan Nederland behalve profiteren van een goed vestigingsklimaat, het op de weg brengen van hun vervuilende vrachtwagens en hun beleid om zo goed mogelik de regels rond beloning en arbo te ontwijken. Waarbij de winsten naar het buitenland verdwijnen en de sociale problemen bij de maatschappij worden neergelegd.
Dwersdriever Maar het zijn vooral de dc's van dozenschuivers die weinig tot niets toevoegen aan Nederland behalve profiteren van een goed vestigingsklimaat,
Dat is wat kort door de bocht. De aanwezigheid van goede aansluiting op de internationale distributienetwerken is wel degelijk ook van belang voor het vestigingsklimaat van Nederland.
En nee, dan doel ik natuurlijk niet op Amazon met al haar negatieve uitwassen. En ook de digitale distributie van Facebook uit de polder zal niet bijster veel toevoegen.
Duke Het is ook niet zo dat van mij de hele sector uit Nederland moet verdwijnen. Nederland heeft vanwege zijn ligging en met de Rotterdamse haven natuurlijk ook een lange geschiedenis met logistiek en transport.
Maar of Nederland nou zo veel heeft aan Poolse chauffeurs, die in Poolse vrachtwagens namens Poolse bedrijven over de Nederlandse wegen rijden, is maar de vraag. Het is natuurlijk leuk dat zij over door belastingbetalers betaalde prima snelwegen kunnen rijden, maar zelf dragen ze amper iets bij aan de Nederlandse economie.
Ga eens een uurtje ergens met zicht op de A15 staan en je ziet dat Nederlandse bedrijven ruimschoots in de minderheid zijn bij het wegverkeer.
Ik schrijf hier wel vaker over het feit dat er amper mensen willen werken in de distributiecentra. In ieder geval niet tegen de geldende arbeidsvoorwaarden. Dat betekent dat er voortdurend werknemers moeten worden gehaald om het werk gedaan te krijgen. Dit is op de lange termijn onhoudbaar, want door automatisering en mechanisering verdwijnen veel distributiebanen op termijn. Veel van de werknemers hebben zich echte wel in Nederland gevestigd.
Wat dat betreft doet het allemaal enorm denken aan de textielindustrie in Twente of de schoenenindustrie in Brabant en we weten allemaal hoe dat is afgelopen. We leren helaas geen lessen uit het verleden.
Dwersdriever Ik schrijf hier wel vaker over het feit dat er amper mensen willen werken in de distributiecentra. In ieder geval niet tegen de geldende arbeidsvoorwaarden. Dat betekent dat er voortdurend werknemers moeten worden gehaald om het werk gedaan te krijgen. Dit is op de lange termijn onhoudbaar, want door automatisering en mechanisering verdwijnen veel distributiebanen op termijn. Veel van de werknemers hebben zich echte wel in Nederland gevestigd.
Die automatisering gaat harder dan het nog mogelijk is om personeel aan te trekken. Daar ben ik dus niet zo bang voor.
Al ontstaat er wel een gigantisch tekort aan technisch personeel om die geautomatiseerde processen te onderhouden...
Nieuwe DC's werken vaak ook nog maar een handjevol mensen, daar kan je qua zorgvuldig ruimtegebruik ook best nog wel iets van vinden...
Dwersdriever Ga eens een uurtje ergens met zicht op de A15 staan en je ziet dat Nederlandse bedrijven ruimschoots in de minderheid zijn bij het wegverkeer.
Op de Duitse Autobahn zie je ook veel meer buitenlandse kentekens op trucks dan Duitse.
Reya net als in België
Zie je er niet aan af.
Reya Klopt, dat is een belangrijk verschil. Tol is een goed startpunt om de sector in ieder geval een deel van de rekening te laten betalen. De meeste vrachtwagens hebben al apparatuur aan boord om automatisch af te rekenen. We moeten over het algemeen echt veel meer naar 'de vervuiler betaalt' in plaats van 'de belastingbetaler betaalt'.
Die vrachtwagenheffing komt er ook in Nederland. In 2026 als alles meezit...
Duke Met niet te missen website van het ministerie van IenW: https://www.vrachtwagenheffing.nl