Molurus Als het resultaat is dat we gas verstoken om daar elektriciteit van te maken, die weer om te zetten in waterstof, en die te verbranden ten behoeve van de aandrijving van schepen

Dat is dan nadrukkelijk ook niet de bedoeling.

GSbrder Tenzij je het kunt opslaan over op efficiënte schaal kunt omzetten in groene waterstof bestemd voor de industrie. Daar mag gewoon voor betaald worden aan particulieren die stroom opwekken.

Het is natuurlijk wel de natte droom van het bedrijfsleven om tegen bodemprijzen stroom te krijgen van particulieren die geld hebben uitgegeven aan zonnepanelen op hun dak.

Sloggi Ik ben het zeker eens met een hogere energieprijs voor het bedrijfsleven, maar daarmee ben je er niet. Vermogende particulieren met een paneleninstallatie verdienen hun zonnepanelen gemakkelijk terug, dit blijven subsidiëren als het net tegen capaciteitsissues aanloopt is inefficiënt, denivellerend en ontregelend voor de energiezekerheid in Nederland. Er zit natuurlijk ook een gat tussen 25 cent/kWh en 8 cent/kWh op de spotmarkt.

Molurus Vergeet niet dat het in een bedrijfeconomische context geplaatst moet worden. In het continentale goederenvervoer zijn veel vrachtwagens en binnenvaartschepen in het bezit van ondernemingen met een kleine schaalgrootte. Die ondernemingen hebben meestal niet de middelen om snel mee te gaan met innovaties door vervanging of revisie.

Stel dat een binnenvaartschipper eens in de dertig jaar een nieuwe motor aanschaft (dat is een realistische termijn). Dan kan het vanuit milieuoogpunt weldegelijk efficient zijn om al voor een motor te kiezen die geschikt is voor waterstof, ook als die waterstof op dit moment nog 'grijs' wordt geproduceerd. Motoren met diesel als brandstof werken fundamenteel anders dan motoren met waterstof als brandstof, dus het vervangingsmoment is heel belangrijk, ombouwen is niet mogelijk.

Waarom dan geen gebruik maken van een elektrisch aangedreven motor? Dat komt ondermeer door accu's veel massa en omvang hebben, doordat het laden van accu's relatief lang duurt en doordat de levensduur van accu's relatief beperkt is. In het personenvervoer maakt dat niet zoveel uit, daar worden vervoersmiddelen toch al inefficient gebruikt, maar in het goederenvervoer ligt dat anders. Massa en omvang gaan ten koste van de beladingscapaciteit. En laden en vervanging kosten tijd waardoor de vervoerscapaciteit wordt beperkt. Dat zijn kostenposten die fors meewegen in het bedrijfseconomische plaatje.

Bolkesteijn

Oh, dat het vraagstuk "hoe maken we vrachtschepen schoner?" alles behalve triviaal is begrijp ik ook wel hoor, daar hoef je mij niet van te overtuigen. Maar is het ook werkelijk verstandig om nu al in te zetten op waterstofmotoren, als je eigenlijk niet weet of en wanneer die waterstof groen geproduceerd kan worden?

Het lijkt me minimaal nogal speculatief. Plus dat je die waterstof op een vieze manier moet produceren totdat dat hypothetische punt is bereikt. Mogelijk viezer dan het domweg verbranden van diesel.

Ik wil niet zeggen dat ik de oplossingen heb, maar er zijn ook wel andere plausibele oplossingen waar je op zou kunnen inzetten:

https://www.marineinsight.com/green-shipping/top-5-zero-emission-ship-concepts/

Als je nu je motoren vervangt door waterstofmotoren zit je, zoals je zegt, daar 30 jaar aan vast. En dat is pijnlijk als het de verkeerde keuze is.

Molurus Ik zou mij daar niet zoveel zorgen om maken, voorlopig komt groene innovatie in het goederenvervoer niet verder dan pilots, case studies en andere experimenten. Het is nog volstrekt onduidelijk welke kant dat op gaat.

Bolkesteijn

Bijmengen van groene waterstof in een Dieselmotor kan overigens ook wel. Mits groen geproduceerd scheelt dat al een hoop.

Verder is het bij renovatie of nieuwbouw nu vermoedelijk verstandig om te kiezen voor bijvoorbeeld diesel-elektrisch. Dus met een verbrandingsmotor een elektrische motor aandrijven. Dan kan je later ook eenvoudiger wisselen van aandrijving ((bv een brandstofcel of veel betere accu’s)

Duke Waterstof bijmengen in een dieselmotor? Het een is gas, het ander een vloeistof, weet je zeker dat dat gaat werken? Of wordt het pas in de cilinders gemengd?

Verder is het bij renovatie of nieuwbouw nu vermoedelijk verstandig om te kiezen voor bijvoorbeeld diesel-elektrisch. Dus met een verbrandingsmotor een elektrische motor aandrijven. Dan kan je later ook eenvoudiger wisselen van aandrijving ((bv een brandstofcel of veel betere accu’s)

Ja, via dat soort kleine stappen met zoveel mogelijk bestaande techniek moet de groene innovatie binnen het goederenvervoer naar mijn overtuiging verlopen. Anders kan de sector het simpelweg niet betalen. Ook is diesel-elektrisch wellicht efficienter omdat de dieselmotor dan op een vast toerental kan draaien.

Bolkesteijn Of wordt het pas in de cilinders gemengd?

Je mengt het volgens mij inderdaad in de cilinders pas bij, in plaats van een deel van de zuurstof waar de diesel anders mee zou reageren.

Overigens is er wellicht ook nog een hoop te winnen met gewoon minder vrachtvervoer. Wellicht minder glorieus, maar ook dat kan veel schelen.

Ik kan me nog een aflevering herinneren van de keuringsdienst van waarde, die ging over "bruine suiker". Verkoopt goed, omdat mensen denken dat ze rietsuiker kopen. Waar het in de praktijk op neerkwam is dat ze hier gewone witte bietsuiker produceerden, die vervolgens verscheepten naar de andere kant van de wereld om daar te behandelen met een kleurstof, en die weer terug te schepen naar Nederland om hier te verkopen als bruine suiker.

"Waar zijn we in godsnaam mee bezig?" denk ik dan.

Molurus

Voorkomen is uiteraard de beste wijze van beperking van de uitstoot. Maar daarnaast weten we ook dat een groot deel van het transport niet voorkomen zal worden. Dan is het zeer de moeite waard dat transport slimmer en schoner te organiseren.

Duke En ook als transport groen is, is beperken ervan alsnog een goed idee.

4 days later

Molurus Ik kan best voorstellen dat hogere CO2-prijzen dit soort fratsen minder aantrekkelijk maken. Tegelijkertijd gaat er ook veel fout: we willen in Europa bijvoorbeeld geen vervuilende fabrieken hebben, waardoor het soms (zelfs met hogere prijzen voor vrachtvervoer) gunstiger is om afval naar Afrika of India te vervoeren. Ik denk dat er ook een hoop te winnen is bij een minder lokale bril op CO2 uitstoot, want sommige politici zijn vooral gefixeerd op de Nederlandse prestaties in internationale lijstjes.

• Duke replied to this.

GSbrder

Het besef dat werken aan een schonere wereld in je eigen omgeving voor overlast kan zorgen moet inderdaad nog indalen.
                  En we slepen niet alleen de hele wereld over met afval, ook binnen Nederland zijn er kansloze stromen. Het Limburgse huisvuil wordt verwerkt bij Aterro in Wijster, dat moet toch ook pakweg 150 - 200 km dichterbij kunnen?

Duke Het Limburgse huisvuil wordt verwerkt bij Aterro in Wijster, dat moet toch ook pakweg 150 - 200 km dichterbij kunnen?

Gewoon in een mijn dumpen.

Duke In Limburg noemen ze dat ontwikkelingshulp. Jammer dat de afgedankte t-shirts weinig nut dienen in de voormalige veenkoloniën.

Duke
                    Sowieso een wat onzinnige exercitie om vuilnis van de ene vuilnisbelt naar de ander te verplaatsen.

Molurus Ook berucht is dat vanuit heel Europa vrachtwagens naar Italië rijden om in de regio rond Parma even te parkeren. Vervolgens rijden ze weer terug naar het land van herkomst en mag het vlees in de vrachtwagen worden verkocht als parmaham.

Maar het zijn vooral de dc's van dozenschuivers die weinig tot niets toevoegen aan Nederland behalve profiteren van een goed vestigingsklimaat, het op de weg brengen van hun vervuilende vrachtwagens en hun beleid om zo goed mogelik de regels rond beloning en arbo te ontwijken. Waarbij de winsten naar het buitenland verdwijnen en de sociale problemen bij de maatschappij worden neergelegd.

Dwersdriever Maar het zijn vooral de dc's van dozenschuivers die weinig tot niets toevoegen aan Nederland behalve profiteren van een goed vestigingsklimaat,

Dat is wat kort door de bocht. De aanwezigheid van goede aansluiting op de internationale distributienetwerken is wel degelijk ook van belang voor het vestigingsklimaat van Nederland.
                      En nee, dan doel ik natuurlijk niet op Amazon met al haar negatieve uitwassen. En ook de digitale distributie van Facebook uit de polder zal niet bijster veel toevoegen.