Snap niet zo goed waarom dit via de media zou moeten worden gespeeld door de advocaat, maar goed.
Strafzaken in de media
Drietebuul Publieke opinie bespelen. Als dat echt de gang van zaken is geweest is het natuurlijk ook belangrijk dat dat geluid gehoord wordt.
Een Poolse dakloze die dronken was? Lijkt me sterk.
Uit het NOS-artikel over de tweede (voorbereidende) zitting betreffende de moord op Peter R. de Vries:
Inmiddels heeft de politie ook beelden gevonden van twee weken voor de moord, waaruit zou blijken dat Kamil E. in de buurt was toen De Vries naar de studio liep. Zijn advocaten ontkennen dat E. op de beelden staat, maar volgens het OM droeg hij dezelfde trui als op de dag van de moord en is hij te herkennen aan zijn opvallende tatoeages.
Afweging "er intimiderende uit proberen te zien" versus "herkenbaarheid" wordt in criminele kringen niet altijd even goed gemaakt.
De tattoo is sowieso een beetje aan intimiderend vermogen aan het inboeten, nu iedere tante ergens een oneindigheidsymbooltje heeft en iedere millennial een paar tattoo's heeft om het tussenjaartje zuidoost Azië te gedenken.
Saïd Razzouki is eindelijk in Nederland en kan nu mede terechtstaan in het Marengo-proces. Hij wordt gezien als de rechterhand van Taghi en verantwoordelijk gehouden voor de opdracht tot talloze moorden (waarvan hij er nu in drie verdachte is). Gekraakt berichtenverkeer tussen Taghi en Razzouki is cruciaal voor het bewijs tegen beiden, ze bespraken open en bloot wie er allemaal moest sterven.
Razzouki was op de vlucht sinds 2017 en werd vorig jaar in Colombia aangehouden, waar hij opgesloten in een klein appartementje als kluizenaar leefde.
tsjok Enig idee hoeveel mensen bij het Openbaar Ministerie met zo'n megazaak bezig zijn?
- Edited
Dwersdriever Tientallen. Maar niet fulltime en alleen maar.
Waarom wordt zijn naam helemaal genoemd?
- Edited
Sloggi Dat wordt hij niet, althans niet in de media. Ik noem het voluit omdat ik geen krant ben en het wat onzinnig is een naam die iedereen kent af te korten, net als met Taghi.
Edit: oh, ik zie dat o.a. de Telegraaf hem wel bij zijn volledige naam noemt. De man heeft jaren op de opsporinglijst voor meestgezochte criminelen gestaan dus ergens wel logisch, maar het is niet helemaal sjiek.
Ik heb het uit voorzorg altijd al over Mark R.
- Edited
Gokmen T, de tramschutter, wordt vervolgd voor poging moord. Hij stak een medewerker van de gevangenis in nek en gezicht. Ook mishandelde hij een ander door kokende vloeistof over hem heen te gooien.
Omdat hij al levenslang heeft kan hiervoor overigens geen straf opgelegd worden.
- Edited
Ik ben deze week de podcast 'De Deventer Mediazaak' aan het luisteren (https://www.nporadio1.nl/podcasts/de-deventer-mediazaak). Over de rol die media - en vooral Maurice de Hond - hebben gespeeld in de zaak.
De grote lijn van de zaak - iets met een accountant en een klusjesman en Maurice de Hond die het allemaal beter weet - kende ik wel, maar hier wordt heel mooi uitgediept hoe er een dynamiek kan ontstaan waarin iedereen achter elkaar aan holt. Het OM niet in het minst.
Maurice de Hond is overigens nog steeds overtuigd van de onschuld van de accountant en de schuld van de klusjesman. Zonder daar enig bewijs voor aan te leveren.
Royce de Vries, zoon van, nu ook bedreigd. De criminaliteit lijkt echt ontzettend verhard, de afgelopen jaren.
Wel opmerkelijke tekst onder de foto: "Royce de Vries is, net zoals zijn vader was, actief als advocaat." Naar mijn weten is Peter nooit advocaat geweest, maar goed.
Drietebuul Zeker.
De internationale journalistenfederatie noemt het ook: https://www.ifj.org/media-centre/news/detail/category/press-releases/article/45-journalists-and-media-staff-killed-in-work-related-incidents-during-2021-says-ifj.html
In 2021 zijn wereldwijd 45 journalisten vermoord; Peter R. de Vries was daar één van.
At the same time, the threats of crime gang and drug cartels’ rule from the slums in Mexico to the streets of European cities in Greece and the Netherlands continue to increase and account for many targeted killings of media workers in 2021.
Drietebuul Hij wordt niet bedreigd, er is een anonieme tip geweest bij de politie dat onbekenden hem zouden willen vermoorden. Het is geenszins bekend vanuit welke hoek, of de tip klopt en waarom hij doelwit zou zijn. Royce de Vries is totaal niet betrokken bij het Marengo-proces of het werk van zijn vader.
Ossu En het aantal vermoorde journalisten is ongeveer op het laagste punt ooit. De Vries als vermoorde journalist tellen vind ik sowieso wat dubieus, zeker omdat het artikel stelt "more journalists and media workers more often than not are killed for exposing corruption, crime and abuse of power". De Vries is weliswaar ook journalist geweest, maar hij is waarschijnlijk vermoord vanwege zijn rol als adviseur van Nabil B. In die rol hield hij eerder zijn mond over criminaliteit dan dat hij het blootlegde.
tsjok Royce de Vries is totaal niet betrokken bij het Marengo-proces of het werk van zijn vader.
Ik begreep dat Peter directeur was van het kantoor dat Royce met die Khalid Kassem had. Geen idee of er destijds gerelateerde strafzaken via dat kantoor zijn verlopen. Royce deed daar volgens mij vooral de mediarecht-zaken, maar lees in het artikel dat hij de zussen van de kroongetuige in Marengo heeft bijgestaan in een civiele zaak. Geen idee of dat tegenwoordig voldoende wordt geacht om iemand om te willen leggen.