tsjok Ik denk dat je daar anders tegenaan kijkt als je slachtoffer bent. Als je 's ochtends met je vaderloze kinderen aan het ontbijt zit dan zou ik me kunnen voorstellen dat je het slecht trekt als de oorzaak daarvan alweer gewoon pakketjes rondbrengt omdat we een straf zo nutteloos vinden.

Maar goed, vrijheidsstraffen hebben meer doelen. Dit is er maar 1.

janneke141 Maar goed, vrijheidsstraffen hebben meer doelen. Dit is er maar 1.

Ik zeg nadrukkelijk ook niet dat ik élk strafdoel niet nuttig vind 😉

Vandaag wordt bij het Hof Den Bosch Bekir E. (bekend van het doodschieten van de 16-jarige scholiere Humeyra) verhoord in de zaak tegen Jos B. E. beweert dat B. herhaaldelijk tegen hem heeft bekend Nicky Verstappen te hebben gedood. In eerste aanleg werd Jos B. door de rechtbank veroordeeld voor (onder andere) seksueel misbruik met de dood tot gevolg omdat de omstandigheden waaronder Verstappen is overleden nooit zijn opgehelderd. Als de getuigenis van E. aannemelijk wordt geacht, is de kans dat Jos B. wordt veroordeeld voor doodslag ineens veel waarschijnlijker.

Het lijkt me sterk dat na het rapport van het PBC dat deze mafkees als geloofwaardig zal worden bestempeld. Tenzij hij met iets meer komt. Datgene wat hij nu heeft verklaard is niet te verifiëren en is woord tegen woord.

Porta Daar ben ik het niet mee eens. Sowieso is het feit dat iemand licht verstandelijk beperkt is of een ernstige persoonlijkheidsstoornis heeft (zoals Bekir E.) niet direct een reden om aan te nemen dat wat hij zegt niet waar is of kan zijn in een andere zaak. Daarbij ondersteunt E.'s verklaring het bewijs dat er al was tegen Jos B.. De vraag is nu vooral of B. dit echt verteld heeft aan E.; daarvoor is natuurlijk cruciaal of er details gevonden kunnen worden die E. niet op een andere manier had kunnen weten.

remlof Het klopt niet dat de zaak wordt heropend, want die was nog open: de zaak is midden in de inhoudelijke behandeling door het Hof. Dat maakt dat het proces nu stilgelegd kan worden om de nieuwe verdachte te onderzoeken, als dit verhaal echt waar is zal Sergio K. worden vrijgesproken.

Moet er wel bij zeggen dat ik ongeveer kon pensioneren als ik een euro kreeg voor elke keer dat een verdachte als verweer aanvoert "ik was het niet, het was iemand anders van wie ik de naam niet wil/kan noemen".

tsjok Het onderzoek wordt heropend inderdaad, niet de zaak.

Vandaag begint het proces tegen Kamil E. en Delano G. die verdacht worden van de moord op Peter R. de Vries.

Fijn dat ze dit soort jongens opbergen, maar die hebben dit natuurlijk ook niet zelf aan de keukentafel bedacht. Helaas zal het brein wel buiten schot blijven.

janneke141 Het een sluit het ander niet uit natuurlijk. Er worden wel degelijk ook regelmatig opdrachtgevers veroordeeld.

De vermoedelijke opdrachtgever Taghi zat ten tijde van de moord overigens vast. Of hij vanuit de EBI de opdracht heeft gegeven wordt op dit moment onderzocht.

Wetenschapsfilosoof Ton Derksen bekritiseert de Hoge Raad: ‘Die herzieningsverzoeken zijn een soort bingo’
          Wetenschapsfilosoof Ton Derksen verdiept zich al vijftien jaar in rechterlijke dwalingen. In zijn nieuwe boek Het falen van de Hoge Raad richt hij zijn pijlen op de hoogste rechter van Nederland. Want ‘hoogste rechter’ staat niet gelijk aan ‘perfecte rechter’.

https://www.trouw.nl/binnenland/wetenschapsfilosoof-ton-derksen-bekritiseert-de-hoge-raad-die-herzieningsverzoeken-zijn-een-soort-bingo~b1faf84c/

Herkenbare kritiek?

5 days later

Drietebuul Publieke opinie bespelen. Als dat echt de gang van zaken is geweest is het natuurlijk ook belangrijk dat dat geluid gehoord wordt.

Een Poolse dakloze die dronken was? Lijkt me sterk.

a month later

Uit het NOS-artikel over de tweede (voorbereidende) zitting betreffende de moord op Peter R. de Vries:

Inmiddels heeft de politie ook beelden gevonden van twee weken voor de moord, waaruit zou blijken dat Kamil E. in de buurt was toen De Vries naar de studio liep. Zijn advocaten ontkennen dat E. op de beelden staat, maar volgens het OM droeg hij dezelfde trui als op de dag van de moord en is hij te herkennen aan zijn opvallende tatoeages.

Afweging "er intimiderende uit proberen te zien" versus "herkenbaarheid" wordt in criminele kringen niet altijd even goed gemaakt.

De tattoo is sowieso een beetje aan intimiderend vermogen aan het inboeten, nu iedere tante ergens een oneindigheidsymbooltje heeft en iedere millennial een paar tattoo's heeft om het tussenjaartje zuidoost Azië te gedenken.

https://www.nu.nl/marengo-proces/6171822/hoofdverdachte-in-het-marengo-proces-said-r-overgebracht-naar-nederland.html

Saïd Razzouki is eindelijk in Nederland en kan nu mede terechtstaan in het Marengo-proces. Hij wordt gezien als de rechterhand van Taghi en verantwoordelijk gehouden voor de opdracht tot talloze moorden (waarvan hij er nu in drie verdachte is). Gekraakt berichtenverkeer tussen Taghi en Razzouki is cruciaal voor het bewijs tegen beiden, ze bespraken open en bloot wie er allemaal moest sterven.

Razzouki was op de vlucht sinds 2017 en werd vorig jaar in Colombia aangehouden, waar hij opgesloten in een klein appartementje als kluizenaar leefde.

tsjok Enig idee hoeveel mensen bij het Openbaar Ministerie met zo'n megazaak bezig zijn?

Waarom wordt zijn naam helemaal genoemd?