• Politiek
  • Samenwerking/fusie PvdA/GL: een roodgroene toekomst?

Ossu

Dat valt nog te bezien. Maar de lijn van de VVD daarin is wel heel bewust tegen die regels ingaan. Mensenrechten zijn totaal ondergeschikt aan de onderbuik. Het doet die club nu ook echt pijn dat ze nu niemand meer uit kunnen zetten naar Afghanistan.

Duke En GroenLinks wil nooit naar 2% van GDP aan defensie-uitgaven. Zo gaat iedereen wel eens tegen internationale afspraken in.

• Duke replied to this.

Duke Niet eens zozeer, want Afghanistan is nu onveilig geworden door de terugtrekking van de Westerse troepen. Of beter: de Amerikaanse troepen, en de overige westerse landen staan dan militair machteloos. Dus het heeft wel degelijk met elkaar te maken.

• Duke replied to this.

Ossu
      Wat heeft dat met een richtlijn van de navo te maken 😄?

• Ossu replied to this.

Duke De NAVO is er niet voor Afghanistan, maar het is wel zo dat mede doordat we niet aan de NAVO-budgetverplichtingen voldoen, we de mensen in Afghanistan ter plaatsen geen veiligheid kunnen bieden, waardoor vluchtelingenstromen ontstaan.

Ik zie het dan overigens ook als positief dat GroenLinks de Kunduz-missie steunde.

• Duke replied to this.

Ossu

Ik zie eigenlijk niet hoe een paar miljard van Nederland daar het verschil had kunnen maken. Sowieso ben ik niet zo overtuigd van het principe dat je met zeer veel geweld en dure bommen stabiele vrede kan brengen. De pogingen daartoe sinds WO2 waren niet erg succesvol.

Duke Vluchtelingenopvang in Nederland is ook niet zo heel succesvol, als je dat zou willen meten.

Duke Nederland in z'n eentje niet. Maar dat mag geen argument zijn. Nederland kan ook niet in z'n eentje het klimaatprobleem oplossen, maar daar is het linkse antwoord toch ook niet dat we daarom maar niks moeten of hoeven te doen.

In Afghanistan hadden we na 20 jaar wel degelijk bereikt dat het land zo veilig was dat we Afghanen niet meer hier in Nederland als vluchtelingen hoefden op te vangen. In die zin was het beleid wel degelijk effectief en het had vast ook wel zo kunnen blijven als we daar met de westerse landen permanent militair aanwezig waren gebleven.

Ossu In die zin was het beleid wel degelijk effectief en het had vast ook wel zo kunnen blijven als we daar met de westerse landen permanent militair aanwezig waren gebleven.

Maar je kunt dat toch moeilijk een duurzame oplossing noemen?

janneke141

Sowieso lijkt 20 jaar volop oorlog voeren en uiteindelijk verliezen me teken van groot succes

Duke Gaat straks natuurlijk ook met onze dijken gebeuren. 300 jaar vechten en alsnog van het water verliezen.

janneke141 Maar je kunt dat toch moeilijk een duurzame oplossing noemen?

Sommige dingen zijn nooit af en vereisen voortdurende inspanning.

Ossu Het ontgaat me even waarom dit onze taak zou zijn. En met 'onze' bedoel ik dan het hele collectief, niet alleen Nederland.

• Ossu replied to this.

janneke141 De internationale verdragen stellen de Westerse idealen tot wereldwijde norm. Als Afghanistan onder de Taliban die westerse idealen niet implementeert, dan zijn wij via het vluchtelingenverdrag mede verantwoordelijk voor het opruimen van de rommel.

Of anders gezegd: wat als de Amerikanen in WO-II zich alleen hadden gefocust op het ophalen van Joodse vluchtelingen en verder Hitler gewoon z'n gang hadden laten gaan? Omdat je, met Duke's woorden, met bommen toch geen duurzame vrede kan brengen?

Ossu De internationale verdragen stellen de Westerse idealen tot wereldwijde norm.

Hoog tijd om China binnen te vallen in dat geval.

Sorry, ik vind het zowel een vreemde vergelijking als een vreemde redenering, Maar dat kan zomaar aan mij liggen, ik ben niet zo thuis in geopolitiek.

janneke141 Maar vind jij het dan logisch en duurzaam om niks aan de situatie in Afghanistan zelf te doen, te zeggen dat de Taliban daar maar moet doen waar ze zin in hebben - en dat dan iedereen die daar vervolgens last van heeft huis en haard maar moet verlaten en in Nederland opgevangen moet worden?

tsjok Zeker, en dat heeft de PvdA ook goeddeels aan zichzelf te wijten. Maar de partijen hebben elkaar echt wel wat te bieden. De PvdA heeft nog altijd veel bestuurservaring en zit bijvoorbeeld nog in veel gemeentecolleges. Daarnaast spreken beide partijen verschillende doelgroepen aan. Niet alleen qua leeftijd maar ook (bijvoorbeeld) (rand)stad vs. regio.

Als je die groepen weet te verbinden dan heb je de kans om weer een brede volkspartij te worden.

Dat laatste zie ik los van elkaar eigenlijk niet gebeuren.

16 days later