Samenwerking/fusie PvdA/GL: een roodgroene toekomst?
remlof Zie ik niet gebeuren. In de meest recente peilingen hebben D66, PvdA en GL samen gemiddeld 39 zetels en de VVD 36. Zelfs als vrijwel alle huidige D66-stemmers overstappen red je het nog lang niet. Ik vind het nogal naïef om te veronderstellen dat Links door een simpele fusie gigantisch zou gaan groeien terwijl nu PvdA en GL al samen een blok vormen (en daarmee bepaald niet het beleid kunnen bepalen).
En dan heb je ook nog mensen als @Duke die júist vanwege een fusie náár D66 toe zouden gaan, wat ik overigens inhoudelijk ook totaal niet begrijp want D66 is veel minder sociaal dan GL of de PvdA.
- Edited
Geen keuze uit luxe, begrijp me goed. Ben veel meer progressief en groen dan 'sociaal links'. Afgelopen keer tot het laatste moment getwijfeld tussen GL en Volt en daarvoor vaak tussen GL en D66. Over PvdA heb ik eigenlijk nooit serieus nagedacht.
- Edited
Van PvdA weten we dat ze net zo makkelijk in het huwelijksbootje stappen met VVD. Wat vermoed ik ook een belangrijke oorzaak is geweest van de grote aftakeling van die partij.
Dat GroenLinks zich veel harder opstelt heeft voor mij veel charme, en daarom sta ik echt niet te springen om zo'n fusie. Het moet geen PvdA-2 worden, dan haak ik ieg af. Wat mij betreft wordt er nooit meer een coalitie met VVD mogelijk gemaakt met mijn stem.
- Edited
tsjok GroenRood zal ook in het huwelijksbootje stappen met de VVD. Dat doen GL+PvdA ten slotte gezamenlijk ook, en daarbij zal het ook onvermijdelijk zijn om ooit nog een coalitie te vormen als GroenRood en VVD allebei partijen van formaat worden/blijven.
Een coalitie GL-PvdA-VVD zie ik nooit gebeuren. En als 'GroenRood' dat wel doet ben ik weg. Daar stem ik niet op.
Ik zal nooit mijn stem willen geven aan een VVD coalitie, in welke vorm dan ook.
Ploumen en Klaver zometeen in Op1. Ik kan het helaas niet zien met mijn hele matige 4G-verbinding en zonder wifi op 2000m in de Dolomieten. Hopelijk wordt er in het Oog nog wat over gezegd.
Ik geef er persoonlijk de voorkeur aan dat de twee partijen nauw blijven samenwerken en in de meeste dossiers een gezamenlijk standpunt innemen dan dat de discussie direct over structuur gaat.
- Edited
Het is meer dat de VVD het vertikt om te onderhandelen met wie dan ook. Ik zou niet weten waarom een linkse partij zou willen samenwerken met een rechtse partij die geen millimeter wil toegeven op welk punt dan ook, jij wel? Laten we nou niet doen alsof het GL is die zich onmogelijk opstelt.
En samenwerken met PVV en/of FvD kan ik echt niet serieus nemen.
Een samenwerking met CDA kan ik me nog iets bij voorstellen, maar dat gaat met de huidige zetelverdeling nooit tot een kabinet leiden. Bovendien heeft ook CDA er momenteel geen enkel belang bij om de status quo te doorbreken.
- Edited
Molurus Volgens mij is "de ander" in de ogen van iedere stemmer altijd te onbuigzaam. De laatste keer wilde Klaver niet onderhandelen - of zo is het in elk geval de geschiedenisboeken in gegaan.
Welke onderwerpen zou je meer ruimte willen van de VVD? Vluchtelingen, klimaat of lastenverzwaring? Denk dat over elk wel te praten valt, maar niet alle drie richting GL-standpunten.