tsjok Nah, dat vergelijk vind ik toch niet helemaal terecht. De prestatie van een artiest is zichzelf uiten en kan er daarbij voor kiezen om een politiek getint statement te maken - of niet. De primaire taak van een sporter is om sneller, hoger, sterker te zijn maar daar staat politiek los van. Zo gauw die verbinding er is, heb je het over randzaken. Bedrukte t-shirts, statements voor of na een F1-race en het gedoe over de toewijzing van toernooien.
Wat ik bedoel is: een topsporter moet kunnen deelnemen aan alle wedstrijden waarvoor hij/zij zich kwalificeert zonder dat politieke overwegingen in de weg hoeven te staan. Daar ben je namelijk geen sporter voor geworden.
Van bobo's en politici mag je dan wel weer verwachten dat ze zich drukmaken over politieke zaken. Sporttoernooien kunnen verbindend werken en vooruitgang in de hand werken (denk aan de pingpongdiplomatie, of de gemeenschappelijke Noord/Zuidkoreaanse Olympische teams) en ze kunnen ook voorspoed genereren op de plekken waar het komt. Maar waar de OS van 2016 voor de ene Braziliaan misschien heel positief hebben uitgepakt, en voor anderen dramatisch. Dat is een fijn lijntje, zelfs als je met oprechte bedoelingen opereert.
En als je wil dat vrouwen in Saudi-Arabië mogen sporten, moet je dat land dan betrekken in het internationale sporttoneel, of moet je ze links laten liggen want mensenrechten? Ik heb het goede antwoord niet denk ik.