Primair ligt de verantwoordelijkheid natuurlijk bij de sportbonden die de landen kiezen waar het toernooi wordt gehouden. Daarbij wil ik nog wel een onderscheid maken tussen landen waar "gewoon" dingen mis zijn zoals in Bahrein en anderzijds landen waar direct mensenrechten worden geschonden om het toernooi mogelijk te maken (zoals in Qatar). In dat laatste geval is de organisatie wat mij betreft mede verantwoordelijk voor eventueel leed.
Ik denk dat je sporters in dezen weinig kwalijk kunt nemen. Ze zijn voor hun levensonderhoud afhankelijk van waar ze door hun werkgever heen worden gestuurd. Je kunt niet verwachten dat zij hun gehele carrière op het spel zetten om een beslissing waar ze geen inspraak in hebben gehad.
Als de bonden laten afweten ligt de bal dus bij de geldschieters, en dat zijn sponsoren en kijkers. De reden dat al deze toernooien op vreselijke plekken worden gehouden is dat de mensen toch wel kijken. Zodra het publiek daar en masse mee zou stoppen krijgt datzelfde publiek ook meer macht bij de keuze van locaties. Maar het lijkt helaas een utopie dat mensen voor hun entertainment dat soort afwegingen maken.