Molurus Dat ben ik op zich wel met je eens, maar de realiteit is dat het hele volksstammen gewoon geen zak interesseert.
Als het publiek massaal een evenement de rug toe zou keren, dan zou je wel een kans hebben. Het WK in Qatar biedt daarvoor misschien nog wel de beste kans, aangezien de omstandigheden in de zandbak het voetbal waarschijnlijk niet bepaald aantrekkelijker maken (wat dus niets met politiek te maken heeft), en we hebben met die Super League gezien dat een 'volksopstand' wel effect kan hebben. Toch verwacht ik niet dat dat met het WK gaat gebeuren, aangezien het alternatief voor de voetbalconsument niet aantrekkelijk is (geen WK).
Van de sporters mag je het wat mij betreft niet vragen, zoals ik al eerder heb betoogd. Als ze een stelling willen innemen moeten ze dat vooral doen, maar uiteindelijk zijn ze bezig met presteren en met hun broodwinning. Roger Federer kan nog eens toernooi gaan boycotten, maar de nummer 187 van de wereldranglijst heeft het startgeld gewoon nodig.
Wie dan? Politici? Als je ziet hoe die buiten de sport om al omgaan met precaire kwesties als de mensenrechten in China of Saudi-Arabië dan staan die ook niet te springen. Sturen we Stef Blok naar de openingsceremonie in plaats van Willem-Alexander. Nou, dat zal indruk maken.
De belangrijkste taak ligt voor nu toch echt bij de bonden, maar gezien de bedragen die daar over en onder de tafel vliegen denk ik niet dat we daar op korte termijn een grote verandering gaan zien. En politici hebben dan weer nauwelijks invloed op de IOC's, de FIFA's en de UCI's van deze wereld.
Dus is het daarmee goed? Zeker niet. Ik denk gewoon niet dat er veel zal veranderen.
Tot slot: niet ieder sportevenement in een land met een dubieus regime is, in mijn optiek, meteen ongewenst. Een element van modern missiewerk zit er toch altijd wel in.