- Edited
tsjok Vind jij dat het WK Dammen, moreel gezien, volgende week zou kunnen plaatsvinden in Noord-Korea als er geen invloed op de sportieve aspecten was?
In principe wel. Maar dat is heel theoretisch.
Over twee jaar zijn de Olympische Spelen in China. Er zijn nu heel concreet oproepen om die te boycotten vanwege de schending van de mensenrechten in Xinjiang en Hong Kong. Dat hoort ook bij de politieke strijd tussen de VS en China, en China gooit ook met modder terug: in de VS zijn honderdduizenden onnodige coronadoden gevallen door falend overheidsoptreden; in de VS lopen zwarte mensen belachelijk veel kans om door de politie te worden doodgeschoten; en er is een racistische haat tegenover aziaten aangewakkerd die laatst al tot een mass shooting heeft geleid. Beide kanten zijn overtuigd van het eigen gelijk en de eigen morele high ground. Maar ik vind niet dat een politieke tweedeling per se tot een sportieve tweedeling moet leiden.
Dus ik vind dat je naar de praktijk moet kijken. Dat geeft genoeg houvast. Kan een geëmigreerde Oeigoer met een buitenlands paspoort veilig deelnemen aan de Olympische Spelen zonder risico op arrestatie? Hoe zit het met sporters met een 'verkeerde' politieke mening over Hong Kong (de nieuwe nationale veiligheidswet stelt ook dingen die buitenlanders in het buitenland hebben gezegd strafbaar)?
Die vragen zou het IOC met 'ja' moeten kunnen beantwoorden vóórdat ze zich concreet voordoen.
Molurus Hmm... hoe zou dat precies moeten werken in de praktijk dan? Een schaaktoernooi in VAE is op zich prima, maar als onverhoopt een homo zich daarvoor inschrijft moet het toernooi verhuisd worden?
Nee, ik vind dat de organisatie, de sportbond van te voren moet regelen dat ook dat soort mensen, als ze zouden willen, veilig en prettig deel kunnen nemen. Een garantie daarop zou een verplicht onderdeel van elk bid book moeten zijn.