tsjok Onder het lage BTW-tarief vielen eigenlijk alle etenswaren en drank met uitzondering van alcohol en chocolade. Het was in mijn optiek een betere keuze geweest om gezonde etenswaren naar 0% te wijzigen, en snoep, chips, cola en ander ongezond spul naar het reguliere tarief. Alhoewel dat onderscheid waarschijnlijk wel een eindeloze discussie oplevert.
Europese Politiek
- Edited
tsjok Och man, al die idioten die van slag raken vanwege E-nummers. Er zit bij mij in de buurt een afhaalrestaurant of cateringservice oid, die heel groot "wij gebruiken geen E-nummers" op hun busje hadden staan. Knap is dat, want als je een ingrediëntenlijst van een tomaat zou maken, zouden er fucking E-nummers in zitten.
Wat eigenlijk ook nog wel bijzonder is, is dat recreatie in het lage tarief valt. Ik vind het prettig, want dagjes uit minder duur, maar moeten bijvoorbeeld attractieparken echt in het lage tarief vallen? Bijvoorbeeld bij onze oosterburen valt dat wel in het reguliere tarief en zo zijn er wel meer landen in de EU.
Waarom vinden jullie dat? Ik hoor het graag ? https://forum.polcafe.nl/d/192-het-grote-voedingstopic-voor-nieuws-en-discussie
Het rommelt bij de Europese fractie van D66.
Bij de delegatie van D66 in het Europees Parlement is een relletje uitgebroken. D66-Europarlementariër Matthijs van Miltenburg heeft forse kritiek op lijsttrekker Sophie in ’t Veld omdat zij uit ,,rancune’’ niet verder met hem zou willen.
Van Miltenburg ontdekte zondag dat hij geen plek heeft op de conceptkandidatenlijst voor de Europese verkiezingen van mei. Bij de lijsttrekkersstrijd had hij eerder de kant gekozen van Marietje Schaake, die het in september aflegde tegen In ’t Veld.
,,De lijsttrekker wil niet verder met mij’’, zegt Van Miltenburg. ,,Het is betreurenswaardig dat de lijsttrekker niet in staat is om zich verbindend op te stellen en dat zij geen tegenspraak duldt.’’ De D66-politicus (46) trekt zijn kandidatuur in. ,,De komende maanden wil ik echter recht blijven doen aan de 16.698 stemmers die mij in 2014 hun vertrouwen hebben gegeven.’’
,,We begrijpen dat hij teleurgesteld is'', reageerde een woordvoerster van het landelijk partijbestuur desgevraagd. Zij wil geen commentaar geven op de aantijgingen. De kandidatenlijst en de verantwoording daarvan volgt vrijdag.
In ’t Veld was niet direct bereikbaar voor een reactie.
Bron: ANP
Dwersdriever Het rommelt bij de Europese fractie van D66.
Mooi, nog meer Nederlandse stemmen voor Volt.
Klap voor degenen die een sober monetair beleid rondom de euro voorstaan. Europa vindt dat Europa dat mag bepalen.
LUXEMBURG (ANP) - De Europese Centrale Bank (EC? is zijn boekje niet te buiten gegaan met het omvangrijke opkoopprogramma van obligaties, oordeelt het Hof van Justitie van de Europese Unie. Critici van die stimuleringsmaatregel stelden dat de ECB buiten zijn mandaat trad met het beleid, maar daar gaat het Hof niet in mee.
De ECB begon in 2015 met het opkopen van miljarden euro's aan obligaties, met het doel meer geld in de economie te pompen om zo de inflatie aan te jagen. Daarop werden in Duitsland verschillende rechtszaken aangespannen, omdat de maatregelen in strijd zouden zijn met het verbod op zogeheten 'monetaire financiering', oftewel de directe financiering van overheidsbegrotingen. Daarnaast vonden ze dat de ECB met het opkoopprogramma op de stoel van nationale overheden ging zitten, wat ondemocratisch zou zijn.
Het grondwettelijk hof van Duitsland verwees de zaak door naar het Europees Hof van Justitie. Die oordeelt nu dat het opkoopprogramma puur monetair beleid is en op dat vlak mag de ECB maatregelen nemen voor alle EU-lidstaten die met de euro betalen.
Dwersdriever
Daarentegen zal ‘Duitsland’ gewoon hebben ingestemd met de maatregelen destijds.
Het is niet alsof ze plots geen invloed meer hadden op de keuzes.
Duke Natuurlijk, maar Duitse burgers zijn erg gehecht aan een strak monetair beleid. De frustraties van hyperinflatie uit het verleden denk ik.
De kunstmatig extreem laag gehouden rente is ook voor Nederlanders overigens niet gunstig. Spaargeld rendeert niet en pensioenfondsen hebben het moeilijk. Mijn ING betaalt op dit moment 0,03 procent.
Dwersdriever
Dat klopt allicht. Maar onze eigen politiek heeft dat gewoon gesteund. Daar kan je Europa maar matig de schuld van geven.
Duke Ik geef ook niemand de schuld. Maar het is simpelweg zo dat het huidige monetaire beleid ongunstig is voor spaarzame volkjes in de EU en goed voor de op de pof-volkjes.
De onderstaande maatregel wordt ook niet erg gunstig voor Nederland, denk ik. Gaat veel geld onttrekken aan ons sociaal stelsel.
STRAATSBURG (ANP) - Het Europees Parlement wil werknemers uit andere EU-lidstaten die na één dag werken hun baan verliezen het recht geven op een werkloosheidsuitkering in hun ‘gastland’, vindt een ruime meerderheid (345 tegen 287). De aanspraak op de uitkering moet worden beoordeeld op basis van hun elders opgebouwde arbeidsverleden.
Het voorstel is onderdeel van een pakket maatregelen om ervoor te zorgen dat het vrije verkeer van personen in de EU echt werkt. Daarom is het nodig dat de socialezekerheidsstelsels gecoördineerd worden. Voor de zomer werden de EU-ministers van Sociale Zaken het eens over een periode van een maand. Lidstaten en parlement gaan nu onderhandelen over het definitieve pakket.
In Nederland heeft een buitenlander die in loondienst werkt voor een Nederlands bedrijf, in Nederland woont en premies betaalt dezelfde rechten als een Nederlandse collega. Hij of zij moet 26 van de 36 weken hebben gewerkt om in aanmerking te kunnen komen voor een uitkering en de werkloosheid mag niet de eigen schuld zijn. De elders opgebouwde rechten kunnen meetellen.
Dwersdriever Ik geef ook niemand de schuld. Maar het is simpelweg zo dat het huidige monetaire beleid ongunstig is voor spaarzame volkjes in de EU en goed voor de op de pof-volkjes.
Maar kennelijk goed voor de EU als geheel en dus uiteindelijk ook goed voor een klein lidstaatje als Nederland.
- Edited
remlof We zijn na het uittreden van de VK de vierde economie van de EU, dus zo'n klein lidstaatje zijn we niet. Het beleid is wellicht goed is voor multinationals die toevallig een deel van hun omzet in Nederland behalen, maar voor burgers is het zeer ongunstig. Het ondergraaft onze economie en ons sociale stelsel. Jouw argument is een beetje een dooddoener, waarmee je alles goed kunt praten. Het is heus geen doodzonde om af en toe toe te geven dat EU-beleid negatief uitpakt voor Nederland.
Dwersdriever Ik denk gewoon dat de ECB en het EhvJ het beste voorhebben met de EU en hun beleid en uitspraken daarop baseren.
Als jij denkt dat dat anders is vind ik dat vrij naïef.
remlof De ECB en het HvJ hebben niet zo veel te vinden. Het mandaat van de ECB is prijsstabiliteit met een inflatie-streefcijfer en op grond daarvan heeft de ECB die aankopen gedaan. De ECB mag juist niet op eigen houtje bedenken wat in het algemeen goed voor de EU is, en het HvJ kan dat dus ook niet beoordelen.
remlof Dan kan dat beleid nog wel negatief uitpakken voor Nederlanders. Het één sluit het ander niet uit.
Dwersdriever Wellicht op korte termijn, op lange termijn zijn we het beste af met een sterke EU of EF.