remlof Het is interessant dat jij zo'n onbegrenst vertrouwen hebt in de EU. Ik zie natuurlijk voordelen, maar sluit toch de ogen niet voor de grote nadelen die er ook zijn voor Nederland. Het coördineren van sociale zekerheidsstelsels zoals nu gebeurt, kan niet gunstig uitpakken voor ons.

remlof

Dat is bij deze maatregelen zeker te betwisten.

Dwersdriever Ik vind simpelweg dat de voordelen enorm opwegen tegen de nadelen.
    Wat niet wegneemt dat er hier en daar nog best het één en ander verbeterd kan worden.

Dit zou een prima idee zijn als de levensstandaarden en de uitkeringsfaciliteiten in de verschillende landen enigszins vergelijkbaar waren. Maar dat zijn ze niet.

Geheel los daarvan zou iets als de WW geen collectieve verzekering moeten zijn. Dan ben je van het hele probleem af.

• Ossu replied to this.

janneke141 Zou je de hoogte van het WW-bedrag niet kunnen koppelen aan het gemiddelde (ipv. het laatste) inkomen over de periode waarop de uitkering is gebaseerd? Dan voorkom je ook al een hoop problemen.

Alhoewel je nog steeds op hele andere punten fraudemogelijkheden hebt, bijv. bij werknemers die zelf om ontslag vragen.

Ossu Zou je de hoogte van het WW-bedrag niet kunnen koppelen aan het gemiddelde (ipv. het laatste) inkomen over de periode waarop de uitkering is gebaseerd? Dan voorkom je ook al een hoop problemen.

Op zich wel een leuk idee. Dan wordt het ineens interessant om het grapje andersom uit te halen.

Ik heb dit dus in de praktijk meegemaakt, ik kwam in januari 2003 terug in Nederland na daarvoor twee jaar in het VK en twee jaar in Italië gewerkt te hebben. volkomen legaal, inclusief het betalen van sociale premies. Maar terug in Nederland kwam ik alleen in aanmerking voor een bijstandsuitkeing.

Nu had ik binnen twee weken na terugkeer al wel een baan gevonden en stopte die uitkering, maar anders was dat best een probleem geweest.

remlof Het was in dat geval voor jou erg vervelend geweest - maar in mijn ogen volkomen logisch.

remlof Het idee is dan volgens mij eigenlijk dat je dan de Italiaanse ww-uitkering gebruikt. Er zijn EU-regels die het meenemen daarvan regelen, en in Nederland moet je dan bijv. wel aan de sollicitatieregels etc. van het UWV voldoen.

Ossu Die regels waren er toen in ieder geval nog niet. Nu wel dus?

tsjok Ah, dan had ik dus eerst in Italië een uitkering moeten aanvragen en die hadden ze doorbetaald als ik naar Nederland was verhuisd?

Toch wel hypothetisch dit trouwens, want ik had zelf ontslag genomen. Dan heb je sowieso geen recht op ww natuurlijk.

En vandaar dat die nieuwe regels ergens ook wel te begrijpen zijn. De hypothetische Nederlander die bijv. 2 jaar in Italië heeft gewerkt, voor een andere baan naar terug Nederland verhuist en dan na de proeftijd ontslagen wordt, was tot nu toe slechter af dan iemand die 2 jaar in Italië heeft gewerkt, daar ontslagen wordt en dan terug naar Nederland verhuist.

Ossu Omdat de persoon in het eerste scenario zijn baan heeft opgegeven.

Hetzelfde geldt intern ook gewoon. Als ik in Groningen ontslag neem om in Maastricht te gaan werken en daar binnen proeftijd ontslagen wordt krijg ik ook geen WW. Als ik in Groningen ontslagen word en daarna naar Maastricht verhuis wel.

• Ossu replied to this.

tsjok Ok. Dan heb je nog steeds de situatie dat de Nederlander die 2 jaar in Italië werkte, ontslagen wordt, in Nederland gelijk een baan vindt en in de proeftijd ontslagen wordt, slechter af was, dan de Nederlander die 2 jaar in Italië werkte en terug in Nederland niet gelijk een baan vindt.

Dwersdriever Er is vandaag gestemd, maatregel is aangenomen.

Kom maar door met al die Bulgaren die één dag bollen komen pellen en daarna zes maanden WW vangen in Plovdiv.

janneke141 Gaat het echt in zo'n vaart lopen? Ze moeten toch wel een arbeidsverleden in Bulgarije hebben én niet verwijtbaar werkloos zijn geraakt?