remlof Het was in dat geval voor jou erg vervelend geweest - maar in mijn ogen volkomen logisch.
Europese Politiek
- Edited
remlof Ja, zie: https://www.uwv.nl/particulieren/internationaal/met-uitkering-naar-buitenland/detail/met-een-ww-uitkering-naar-het-buitenland/ik-zoek-werk-in-de-eu-eer-of-zwitserland-met-een-volledige-ww-uitkering/ww-meenemen-naar-het-buitenland-de-voorwaarden
Ik neem aan dat de regels omgekeerd (vrijwel) net zo zijn, want volgens mij is dit een uitvoering van EU-wetgeving.
Toch wel hypothetisch dit trouwens, want ik had zelf ontslag genomen. Dan heb je sowieso geen recht op ww natuurlijk.
En vandaar dat die nieuwe regels ergens ook wel te begrijpen zijn. De hypothetische Nederlander die bijv. 2 jaar in Italië heeft gewerkt, voor een andere baan naar terug Nederland verhuist en dan na de proeftijd ontslagen wordt, was tot nu toe slechter af dan iemand die 2 jaar in Italië heeft gewerkt, daar ontslagen wordt en dan terug naar Nederland verhuist.
Ossu Omdat de persoon in het eerste scenario zijn baan heeft opgegeven.
Hetzelfde geldt intern ook gewoon. Als ik in Groningen ontslag neem om in Maastricht te gaan werken en daar binnen proeftijd ontslagen wordt krijg ik ook geen WW. Als ik in Groningen ontslagen word en daarna naar Maastricht verhuis wel.
Dwersdriever Er is vandaag gestemd, maatregel is aangenomen.
Kom maar door met al die Bulgaren die één dag bollen komen pellen en daarna zes maanden WW vangen in Plovdiv.
janneke141 Moet hij niet eerst ook nog door de raad?
janneke141 Gaat het echt in zo'n vaart lopen? Ze moeten toch wel een arbeidsverleden in Bulgarije hebben én niet verwijtbaar werkloos zijn geraakt?
- Edited
Ossu Oh ja, dat is waar.
Je bent bekend met de instantie die we hier belasten met de uitvoering van die regels?
Medewerkers van het UWV worden ontmoedigd om fraude met werkloosheidsuitkeringen aan de kaak te stellen. Er wordt van ze verwacht dat ze vooral snel beslissen over WW-aanvragen. Bij vermoedelijke fraude is veel onderzoek nodig, en daar krijgen de uitkeringsdeskundigen de benodigde tijd niet voor. Dat blijkt uit gesprekken die Nieuwsuur voerde met UWV-medewerkers.
De uitkeringsdeskundigen staan permanent onder tijdsdruk, vertellen bronnen die het UWV van binnenuit kennen. Ze hebben tot honderden WW-klanten onder hun hoede, goed voor tonnen werkloosheidsuitkeringen per maand. Medewerkers moeten permanent kiezen waar ze wel of juist geen aandacht aan besteden.
Geheel offtopic: ik vind uitkeringsdeskundige altijd een raar woord. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er hier in de straat nogal wat uitkeringsdeskundigen wonen.
De Euro is bijna jarig. De munt wordt morgen twintig jaar oud. ANP heeft er een achtergrondverhaal over.
BRUSSEL (ANP) - De euro bestaat met ingang van het nieuwe jaar 'officieel' 20 jaar. Volgens Brussel is dat iets om te vieren, omdat de munt daar wordt gezien als een van de grootste Europese succesverhalen ooit. Maar de euro kende ook diepe dalen, bijvoorbeeld tijdens de eurocrisis met Griekenland.
In januari 1999 werd de euro ingevoerd als rekeneenheid voor de financiële markten. Toen kon je in Europa nog niet met euromunten betalen, voor het grote publiek was het nieuwe geld pas begin 2002 te gebruiken.
Jean-Claude Juncker, de voorzitter van de Europese Commissie, herinnert zich het lange proces vooraf nog goed. Als minister van Financiën van Luxemburg was hij er in 1992 al bij toen het verdrag van Maastricht getekend werd. ,,Ik ben ervan overtuigd dat dit de meest belangrijke handtekening was die ik ooit heb gezet'', zegt hij. Volgens Mario Draghi, de president van de Europese Centrale Bank (EC?, moet de komst van de euro vooral worden gezien als logisch en noodzakelijk gevolg van de gemeenschappelijke Europese markt. Hij somt ook meteen wat voordelen op: ,,Het maakt het gemakkelijker om binnen het eurogebied en daarbuiten te reizen, te handelen en transacties uit te voeren.''
Onderzoek uit Brussel wijst uit dat ongeveer drie kwart van de burgers in de eurolanden er inmiddels van overtuigd is dat de euro goed is voor de economie. Maar de laatste jaren is er tevens veel scepsis over de euro, ook in Nederland. Bij het protest van de 'gele hesjes' klonk onlangs onder meer de kritiek dat veel producten hier sinds de komst van de euro veel duurder zijn geworden. De PVV van Geert Wilders is de Europese munt ook al jaren liever kwijt dan rijk.
Een peiling door persbureau Bloomberg wijst uit dat de euro niet in alle landen heeft gebracht wat men ervan had verwacht. Daar staat tegenover dat nergens een meerderheid lijkt te bestaan voor het afschaffen van de eenheidsmunt.
In de Europese politiek valt in ieder geval nog veel werk te verzetten rond de euro. Als de recente begrotingsproblemen in Italië iets hebben aangetoond, is het wel dat er zomaar een nieuwe crisis à la Griekenland zou kunnen ontstaan. Het vereist waarschijnlijk ook nog veel kunst- en vliegwerk van politici om het financiële systeem nog stabieler te maken. Daarvoor lijkt immers meer fiscale en politieke eenwording in Europa nodig en dat laatste zal vrijwel zeker op politieke weerstand stuitten.
Stom dan eigenlijk dat ik zo nu en dan in mijn hoofd toch nog terugreken naar guldens ?
- Edited
Duke Ik heb dat ook wel een beetje hoor. Zat zaterdagavond ergens te eten, vijf gangetjes met wijn, en dan denk ik...hier had ik vroeger nooit 165 gulden voor neergelegd. Maar eigenlijk kan het niet meer. Ik reken nooit mijn salaris om naar euro's.
Dwersdriever Wellicht wel als je toen, omgerekend in guldens, hetzelfde inkomen had gehad als nu.
Ja, als je je salaris omrekent, dan valt het allemaal wel mee. Zeker omdat ik studeerde toen de euro werd ingevoerd ?
- Edited