- Edited
Gisteren Beats gezien, de film van regisseur Brian Welsh met Cristian Ortega en Lorn Macdonald in de hoofdrollen.
Ik neem de samenvatting even over van een andere site:
- Johnno en Spanner zijn al sinds de kindertijd de beste vrienden. Nu, op de drempel van de volwassenheid, lijken ze een andere richting op te gaan. Deze zomer zal anders zijn voor hen en voor het land. De partyscene ontploft en de grootste tegenbeweging in de recente geschiedenis vindt plaats in het Verenigd Koninkrijk. Samen gaan de jongens op avontuur naar een illegale rave: een reis naar een onderwereld van anarchie en vrijheid die eindigt met een botsing met de heersende rechtsorde.
Ik vond het een beetje Footloose meets Stand by Me meets Trainspotting. Een coming of age-film over twee vrienden die eigenlijk weten dat die vriendschap geen stand gaat houden die deel uitmaken van verzet tegen de gevestigde orde in een wereld waarin drugsgebruik en criminaliteit een belangrijke rol spelen. Grotendeels in mooi zwart-wit gefilmd, mooi grauw grotestadsbeeld van Schotland in de jaren negentig, sowieso een goed beeld van de jaren negentig, een lekkere soundtrack en een portret van de dancewereld voordat het door het grootkapitaal in een miljardenindustrie werd omgezet.
Speciale aandacht voor Ortega en Macdonald. Eerstgenoemde speelt een van de meest onhandig ogende pubers ooit in de filmgeschiedenis. De manier waarop xtc hem daarna verandert, is prachtig in beeld gebracht. Ook de confrontatie met het gezag dat geen ander antwoord heeft op burgerlijke ongehoorzaamheid dan misbruik van het geweldsmonopolie is prima neergezet. Tenslotte speelt het allemaal tegen de achtergrond van de opkomst van New Labour en Tony Blair die zich vooral richtte op de middenklasse. Macdonald is trouwens ook erg goed als thuis mishandelde jongen die zich buitenshuis ontwikkelt tot een rebel.
Ik vond het echt een geniale film, een van de beste die ik dit jaar gezien heb en eindelijk weer een filmmaker die gewoon een topfilm kan maken in ongeveer anderhalf uur.