- Edited
Dwersdriever Het is een lange zit, al had het theater waar ik was een pauze ingelast, met 207 minuten. Ik zal het allemaal niet helemaal weggeven, maar ik snap de positieve kritieken niet helemaal. Ja, het ziet er geweldig uit. Ja, vooral Pesci, Pacino en De Niro acteren geweldig, ja het is een eerbetoon aan techniek dat dezelfde acteurs karakters in verschillende levensfases kunnen spelen. Maar bij mij overheerste het gevoel dat ik de meeste scenes al eerder heb gezien in maffia-films. Het is een uitgekauwd genre, dat hier pas in het laatste half uur een beetje origineel wordt.
Het karakter van Jimmy Hoffa en zijn lot zijn zaken die absoluut een film waard zijn, maar die heb ik een jaar of twintig geleden ook al eens gezien met Jack Nicholson in de hoofdrol. Ook die werd toen in terugblikken verteld trouwens. Als je ziet hoeveel talent bij de film betrokken was, regisseur Martin Scorsese en soundtrack-man Robbie Robbertson had ik nog niet genoemd, en hoeveel tijd ze nemen voor de film, dan had ik toch wat meer verwacht dan wat ik te zien kreeg. Een prima film, maar vooral ook een genre-film. Ray Romano is trouwens ook erg goed in een paar scenes.
De kracht zit hem in het laatste half uur of zo, waarin wat pijnlijke lessen over het ouder worden zitten. Maar daarvoor kun je ook gewoon wachten tot Netflix het gaat streamen en je hem wat vaker kunt stilzetten.