Gisteren eindelijk Vice gezien en ik was onder de indruk. Het is in mijn ogen geen biografische film over Dick Cheney, maar meer een activistische film van regisseur Adam McKay, die eerder met The Big Short een indrukwekkende film over de oorzaken van de financiële crisis maakte die qua structuur en toon erg op Vice lijkt. McKay geeft met Dick Cheney als vehikel een heldere en duidelijke boodschap af over de ontwikkelingen Amerikaanse politiek van de afgelopen veertig jaar. Zeer vaardig gemaakte film met voldoende humor om de aandacht van kijkers vast te houden.
In de hoofdrol is Christian Bale best indrukwekkend, net als Amy Adams als mevrouw Cheney. Maar ik heb eigenlijk het meest genoten van Steve Carell in zijn rol als Donald Rumsfeld, een politieke opportunist pur sang. Carell blijkt een geweldige acteur voor dit soort rollen. Hij blonk ook al uit in Batle of the Sexes en Beautiful Boy. Ook wel verrassend om Jesse Plemons weer in een belangrijke rol te zien. Die heeft zich ook geweldig ontwikkeld sinds zijn geweldige bijrol in Friday Night Lights.
Vice is zeker niet unaniem positief ontvangen door recensenten, maar ik raad hem van harte aan. Dick Cheney is écht een heel nare man.