Vanwege een gruwelijk druk schema was ik de laatste weken niet meer naar de bioscoop geweest, maar gisteren heb ik me er maar weer eens toe gezet om te gaan. Ik heb gekozen voor The Beach Bum van Harmony Korine, die inmiddels ook alweer 46 jaar oud blijkt te zijn en ooit als broekie in een klap beroemd werd als scenarist van de geweldige/beruchte/controversiële film Kids van Larry Clark. Als regisseur/scenarist was hij sindsdien het meest succesvol met Spring Breakers.
In The Beach Bum vertelt hij het verhaal van een min of meer beroemde dichter in Florida die zijn tijd verdoet met drank, drugs en seks en al jaren niets meer uit zijn pen krijgt. Door omstandigheden wordt hij gedwongen om alsnog met nieuw werk te komen en dat geeft zijn leven een draai met in ieder geval nog meer drank en drugs. Mattew McConaughey is echt geweldig in de hoofdrol. Speelt hem met een manische laconiekheid. Verder zijn er belangrijke rollen voor Snoop Dogg, Isla Fisher als zijn vrouw en Stefania LaVie Owen als zijn dochter. Verder zijn er zeer energieke en leuke bijrollen voor Jonah Hill, Martin Lawrence (Captain Whack) en Zac Efron.
Het landschap van Florida, vooral de cultuur van de Keys, speelt ook een belangrijke rol. Korine brengt cultuur en landschap echt geweldig in beeld. Verder is er een rol voor Jimmy Buffett, voor country liefhebbers natuurlijk bekend als de original beach bum. Zijn muziek past geweldig in de film, zoals de hele soundtrack van buitengewoon hoog niveau is. De 'titelsong' Moondog is geschreven door Buffett en Snoop Dogg.
Hij duurt met 94 minuten niet al te lang, is wel een beetje van wisselend niveau maar binnen het aanbod van superserieuze films op filmhuisniveau een buitengewoon plezierig buitenbeentje, dat heerlijk wegkijkt en de kijker aanspoort om zelf eens een paar maanden te gaan rondhangen in de Florida Keys.