• Politiek
  • Val Rutte-IV en de komende verkiezingen

Duke Het begint nu ook pas natuurlijk. Vanaf maandag zal het wel in een stroomversnelling komen, gok ik.

• Duke replied to this.

Het is ook wel een beetje van het is niet goed of het deugt niet. Volgens mij hebben de TK-fracties de afgelopen paar jaar bewezen ontzettend goed samen te kunnen werken. Het verschil tussen de partijen is echt nog maar een accentverschil op inhoud. Daar zie ik de problemen niet, er is vooral op partijcultuur nog wat te overwinnen.

remlof
      Ze hebben rond de PS natuurlijk net een halfjaar geoefend. Dat was geen onverdeeld succes…

• Reya replied to this.

Sloggi

We gaan het zien. Ben bang dat er nog heel wat werk te verzetten is om van 1 plus 1 significant meer dan 1,5 te maken.

Duke

Vandaar ook de conclusie van @Sloggi. Het probleem lijkt vooral te zitten in partijcultuur, maar dat is niet in steen gebeiteld.

Reya
          Zeker maar ook het slijk van een cultuurverandering is moeizaam van richting te veranderen.

Zoals ik al eerder aangaf vraagt dit om een verhaal (en gezichten) die de losse partijen overstijgen. De aanzet daartoe heb ik helaas nog niet gezien…

Duke Wat denk je van het CDA, met de katholieken en de afvalligen die in één partij samengingen? Ik zie het allemaal niet zo somber in, al ben ik het wel met je eens dat ze met een duidelijk en krachtig verhaal moeten komen. Maar dat geldt ook voor met name de PvdA zonder innige samenwerking. Als je integreert smelt de cultuur vanzelf samen. Bloedgroepen hou je maar dat is helemaal geen probleem.

Sloggi

Oh, dat “bloedgroepen” kunnen samensmelten geloof ik zeker. Maar dan moeten ze er uiteindelijk wel min of meer voor open staan. Daar ligt de grote uitdaging.
              Vandaar dat ik eigenlijk meer perspectief zie in het omzeilen van die bloedgroepen 😄

Duke Ach dat is met communisten, evangelisten, pacifisten en radicalen ook gelukt om tot GroenLinks te komen. Daarmee vergeleken is een fusie van dat GroenLinks nu met sociaaldemocraten een eitje.

• Duke replied to this.

remlof
                  Dat was meer dan dertig jaar verleden. Niet teveel in het verleden blijven hangen Remlof 😉

Duke Het was de laatste en de grootste van de vele fusies tussen politieke partijen die we in Nederland hebben gehad, dus zeker relevant om daar naar te kijken.

Kom jij nou maar eens uit je beperkte GL-bubbeltje.

Duke Wat is er in de afgelopen 30 jaar in jouw ogen veranderd waardoor twee partijen niet meer kunnen fuseren? De Christenunie heeft het bovendien in 2000 nog gedaan.

tsjok

Waar beweer ik dat partijen niet zouden kunnen fuseren?

Enige consolidatie lijkt me zelfs volkomen logisch en ook vrij nuttig. Maar het gesternte waaronder zoiets plaatsvindt maakt een hoop uit voor de kans op succes 😉

Reya Toch het generatieverschil. Bij GroenLinks is de gemiddelde leeftijd een stukje lager dan bij de vakbondsboomers van de PvdA.

Ben het overigens wel eens met @Duke dat de fusie nog niet zo gemakkelijk is. Los van precedenten uit de politieke historie.

Sloggi Wat denk je van het CDA, met de katholieken en de afvalligen die in één partij samengingen?

ARP-cultuur:

KVP-cultuur:

Reya Typisch voorbeeld van een paap die zich als grefo gaat gedragen.