• Politiek
  • Val Rutte-IV en de komende verkiezingen

Duke Als hij die stijl doorzet dan is het voor mij een goede optie. Zeker als GL wordt overgenomen door de PvdA.

Ik snap niet dat je liever op D66 zou stemmen terwijl GL en PvdA véél dichter bij elkaar zitten qua standpunten alleen maar vanwege je beeld van die partij. Prima als je gewoon economisch liberaal beleid wil natuurlijk, maar waarom zou je dan überhaupt bij GL/PvdA zitten?

tsjok

Ik zweef altijd wat tussen GL en D66 (en tegenwoordig misschien Volt). Dus vooral flink progressief en ook wel redelijk liberaal. Stemmen deed ik in de praktijk vaak op GL maar dan meer op bepaalde personen, dan in volle overtuiging voor een heel programma.
    Dus ik zit, voor mijn gevoel, een flink stuk bij de PvdA vandaan.

De combipartij is voor mij alleen een optie als dat echt een brede progressieve beweging wordt met een aantrekkelijke (verse) lijsttrekker.

Duke Maar denk je dan dat GroenRood een totaal ander beleid gaat voeren dan GL? Want D66 doet dat sowieso...?

• Duke replied to this.

tsjok

Totaal anders hoeft niet eens. Het hangt er voor mij altijd wat om of ik voor GL ga, dan is er niet heel veel verschuiving nodig om af te haken. Overigens hoor ik dat wel meer om me heen.

Duke De combipartij is voor mij alleen een optie als dat echt een brede progressieve beweging wordt met een aantrekkelijke (verse) lijsttrekker.

Dat is allemaal precies de bedoeling.

• Duke replied to this.

remlof

Allicht maar dat komt er natuurlijk nog niet echt uit.

Duke Het begint nu ook pas natuurlijk. Vanaf maandag zal het wel in een stroomversnelling komen, gok ik.

• Duke replied to this.

Het is ook wel een beetje van het is niet goed of het deugt niet. Volgens mij hebben de TK-fracties de afgelopen paar jaar bewezen ontzettend goed samen te kunnen werken. Het verschil tussen de partijen is echt nog maar een accentverschil op inhoud. Daar zie ik de problemen niet, er is vooral op partijcultuur nog wat te overwinnen.

remlof
                Ze hebben rond de PS natuurlijk net een halfjaar geoefend. Dat was geen onverdeeld succes…

• Reya replied to this.

Sloggi

We gaan het zien. Ben bang dat er nog heel wat werk te verzetten is om van 1 plus 1 significant meer dan 1,5 te maken.

Duke

Vandaar ook de conclusie van @Sloggi. Het probleem lijkt vooral te zitten in partijcultuur, maar dat is niet in steen gebeiteld.

Reya
                    Zeker maar ook het slijk van een cultuurverandering is moeizaam van richting te veranderen.

Zoals ik al eerder aangaf vraagt dit om een verhaal (en gezichten) die de losse partijen overstijgen. De aanzet daartoe heb ik helaas nog niet gezien…

Duke Wat denk je van het CDA, met de katholieken en de afvalligen die in één partij samengingen? Ik zie het allemaal niet zo somber in, al ben ik het wel met je eens dat ze met een duidelijk en krachtig verhaal moeten komen. Maar dat geldt ook voor met name de PvdA zonder innige samenwerking. Als je integreert smelt de cultuur vanzelf samen. Bloedgroepen hou je maar dat is helemaal geen probleem.

Sloggi

Oh, dat “bloedgroepen” kunnen samensmelten geloof ik zeker. Maar dan moeten ze er uiteindelijk wel min of meer voor open staan. Daar ligt de grote uitdaging.
                        Vandaar dat ik eigenlijk meer perspectief zie in het omzeilen van die bloedgroepen 😄

Duke Ach dat is met communisten, evangelisten, pacifisten en radicalen ook gelukt om tot GroenLinks te komen. Daarmee vergeleken is een fusie van dat GroenLinks nu met sociaaldemocraten een eitje.

• Duke replied to this.

remlof
                            Dat was meer dan dertig jaar verleden. Niet teveel in het verleden blijven hangen Remlof 😉

Duke Het was de laatste en de grootste van de vele fusies tussen politieke partijen die we in Nederland hebben gehad, dus zeker relevant om daar naar te kijken.

Kom jij nou maar eens uit je beperkte GL-bubbeltje.

Duke Wat is er in de afgelopen 30 jaar in jouw ogen veranderd waardoor twee partijen niet meer kunnen fuseren? De Christenunie heeft het bovendien in 2000 nog gedaan.

tsjok

Waar beweer ik dat partijen niet zouden kunnen fuseren?

Enige consolidatie lijkt me zelfs volkomen logisch en ook vrij nuttig. Maar het gesternte waaronder zoiets plaatsvindt maakt een hoop uit voor de kans op succes 😉

Reya Toch het generatieverschil. Bij GroenLinks is de gemiddelde leeftijd een stukje lager dan bij de vakbondsboomers van de PvdA.

Ben het overigens wel eens met @Duke dat de fusie nog niet zo gemakkelijk is. Los van precedenten uit de politieke historie.

Sloggi Wat denk je van het CDA, met de katholieken en de afvalligen die in één partij samengingen?

ARP-cultuur:

KVP-cultuur:

Reya Typisch voorbeeld van een paap die zich als grefo gaat gedragen.

remlof Leek mij juist een bijzonder moreel-lenige christen, in plaats van een dogmatische grefo.

Bij1 valt Uit1. Door het uittreden van de twee leden in de gemeenteraad in Amsterdam heeft de partij daar geen vertegenwoordiging meer. Toxische partijcultuur is de redeb

• Reya replied to this.

Dwersdriever

„Ik werd bijvoorbeeld vaak ‘wit’ genoemd”, zegt Ahmadi, die van Afghaanse komaf is. „Daarmee werd bedoeld: je bent minder relevant voor de partij. Ik kreeg te horen: welke uitdaging heb jíj in de maatschappij?”

Afghanen moeten meer hun privilege checken, duidelijk.

Nilab en Jazie, toch de Beyoncé en Jay-Z van de lage landen.
                                          Bonnie & Clyde van Mokum.

Friek

„Ik werd bijvoorbeeld vaak ‘wit’ genoemd”, zegt Ahmadi, die van Afghaanse komaf is. „Daarmee werd bedoeld: je bent minder relevant voor de partij. Ik kreeg te horen: welke uitdaging heb jíj in de maatschappij?”

Gebeurt voor mijn gevoel best vaak dat actieve antiracisten doorslaan de andere kant op.

tsjok En ik maar denken dat anti-racisten niet racistisch kunnen zijn vanwege... redenen.

GSbrder Dat racisme geen 'wit' monopolie is, is wel een beetje een olifant in de kamer.

Verder praat je toch over een behoorlijk radicale partij. Ik schreef eerder vandaag over de 'bloedgroepen' van GroenLinks. Die bestreden elkaar ook op details. Wat dat betreft is het net de protestantse kerk. Die splitsten ook om het minste of geringste af.

Dwersdriever

De VVD is dan weer meer de katholieke kerk: niet moeilijk doen en waar blijven die bitterballen.

Reya Jaarlijks Carnaval, voor het eerst sinds jaren geen Prins Mark d'n Twoalfde.