Val Rutte-IV en de komende verkiezingen
Ja, da's aantrekkelijker dan de BBB, hoewel die ook voor de WOO zijn:
De overheid moet haar eigen wetten ook respecteren, dus ook transparantie geven in het kader van de Wet Open Overheid (WOO). Als de rechter oordeelt dat aan een WOO-verzoek moet worden voldaan, dan voert de overheid dit uit.
- Edited
sigme Wij willen een grondig wetenschappelijk advies over genderbehandeling op jonge leeftijd zoals vermeld in het ‘Dutch protocol’ over onder meer puberteitsremmers.
Wat willen ze dan? Want dit is namelijk gewoon de wetenschappelijke onderbouwde werkwijze. Klinkt in mijn optiek meer een hondenfluitje rondom: we willen dit proberen te beperken. Want de 'Dutch Protocol' is exact de bewoording die gebruikt wordt onder extremistische "TERF" groeperingen. Is gewoon importeren van meer minderhedenhaat uit de UK en de VS.
Het klinkt mij (maar ik weet er niet speciaal wat vanaf) net als die punten over abortus en euthanasie: kool & geit sparen; zoals het nu geregeld is is het wel best, daar hoeft niet speciaal wat bij of af. Oftewel: op de vlakte gehouden. En dat valt mij van het NSC reuze mee, het had mij niks verbaasd als ze er geen enkel uitspraak over gedaan hadden (wat ruimte houdt voor achteruitgang) of zelfs expliciet een wens tot achteruitgang hadden opgenomen.
Ik heb nu NSC, VVD (opnieuw), GLPVDA en BBB doorgenomen. Het is verbluffend hoeveel eensgezindheid er is.
Wonderlijk hoe bij zoveel eensgezindheid specifiek over de pijnpunten van het afgelopen decenium, die pijnpunten zo geweldig hebben kunnen blijven bestaan onder volle regie van kabinet en kamers. Heel... treffend. Kan 't niet anders zeggen. In die zin steun ik Omtzigt dan ook in z'n analyse: het is buitengewoon onrealistisch om te verwachten dat deze zelfde overheid met dezelfde structuur en dezelfde instanties zich opeens heel anders gaat gedragen.
sigme In die zin steun ik Omtzigt dan ook in z'n analyse: het is buitengewoon onrealistisch om te verwachten dat deze zelfde overheid met dezelfde structuur en dezelfde instanties zich opeens heel anders gaat gedragen.
Het is ook nogal een open deur. Zelfs als alleenheerser zou Omtzigt het niet kunnen veranderen, laat staan als deel van een coalitie vol compromissen. Oftewel: over tien jaar staan we allemaal geschokt naar een nieuw soort toeslagenaffaire te kijken en vragen we ons af hoe het zo ver heeft kunnen komen.
- Edited
sigme
Ik vind het helemaal niet op de vlakte. Als je Googled op "Dutch Protocol" dan is het eerste resultaat één of andere vuurwerkbom, de tweede deze website: https://ourduty.group/education/the-dutch-protocol/
Eén of andere Australische website stelt dat kinderen met transgender gevoelens er gewoon uit groeien:
A great many children who consider themselves transgender would, if they avoid transition, grow out of their feelings of dysphoria, anxiety and depression. Some might find that they are homosexual.
De derde is https://www.gendervragen.nl/ : één van de Nederlandse website van een groep TERFs.
Het "Dutch Protocol" staat namelijk helemaal niet wetenschappelijk onder bevraging: het is namelijk de juiste wetenschappelijk onderbouwde werkwijze, maar niet in het oog van dit soort groeperingen. Sterker nog, niemand heeft het over "Dutch Protocol" behalve dit soort groeperingen. Het is een hondenfluitje.
Pieter Omtzigt (als eenmansfractie) heeft zich erg nadrukkelijk negatief opgesteld in het debat over deze wetgeving. Terwijl hij normaal in hele andere materie zit. Ik vind de argwaan op dit punt niet overtrokken al zeg ik het zelf.
Oh ja: de BBB heeft een goed programma geschreven, lezenswaardig en aansprekend.
Hun visie op 'Veiligheid' , Hoofdstuk 8a, stuit me wel echt tegen de borst. Voor de rest ben ik het zeker niet met alles eens, maar vind ik de hoofdlijnen niet problematisch.
STRAF EN STRAFMAAT
Om geweldsmisdrijven te verminderen, steunen we regionale verboden op het bezit van messen in de openbare ruimte. Beleid en uitvoering laten we aan de veiligheidsdriehoek van gemeenten. Die krijgen hiervoor ook meer mogelijkheden voor preventief fouilleren.
Voor ernstige gewelds- en zedenmisdrijven, terroristische misdrijven en georganiseerde (drugs)crimi- naliteit willen we minimumstraffen invoeren om rechtvaardige en consistente straffen te waarborgen. We willen een ‘driemaal is scheepsrecht’-principe invoeren, waarbij iemand die drie keer is veroor- deeld voor een ernstig gewelds- of zedenmisdrijf, waarop een straf hoger dan 4 jaar staat, een levens- lange gevangenisstraf krijgt.
BBB wil taakstraffen afschaffen bij zware gewelds- en zedenmisdrijven. Bij zedenmisdrijven worden veroordeelden verplicht om mee te werken aan tbs-behandeling.
()
Het primaat van de weging van belangen in kader van politieke besluitvorming ligt bij de volksvertegen- woordiging. Het aanvechten van democratisch genomen besluiten bij de rechter door activisten schaadt het vertrouwen in de democratie en de effectiviteit van beleid. We wijzigen artikel 3:305a BW om te waarborgen dat alleen direct belanghebbenden kunnen procederen tegen een besluit bij de rechter. BBB is ook zeer terughoudend met het opnemen van exacte doelen en deadlines in de wet.
Hier ben ik het echt mee oneens.
BESTRIJDING VAN ANTISEMITISME
In Nederland is discriminatie al verboden. Dit verbod moet echter beter nageleefd worden, met nadrukke- lijke aandacht voor het helaas weer toenemende antisemitisme.
BBB bestrijdt alle vormen van antisemitisme. We gebruiken de definitie van antisemitisme die eind 2018 door de Tweede Kamer is aangenomen. Wij hanteren hierbij de IHRA-definitie; “Antisemitisme is een bepaalde perceptie van Joden, die tot uiting kan komen als haat jegens Joden. Retorische en fysieke uitingen van antisemitisme zijn gericht op Joodse of niet-Joodse individuen en/of hun eigen- dommen, en op Joodse gemeenschapsinstellingen en religieuze faciliteiten.”
Het is belangrijk dat de overheid erkent dat antisemitische sentimenten in de Nederlandse samenleving groeien. BBB ziet dit op vier plekken: aan extremistische randen van de Islamitische gemeenschap, onder aanhangers van complottheorieën, in online omgevingen waar extreem-rechtse jongeren samen- komen en via linkse sociale media waar legitime kritiek op de staat Israel kan omslaan in antisemitisme. Onderwijs over de Tweede Wereldoorlog en de vervolging van Joden is belangrijk voor Nederland om antisemitisme te bestrijden. Kinderen moeten ook begrijpen dat Joden deel uitmaken van de Neder- landse samenleving en dat het Jodendom niet alleen iets uit het verleden is.
Wij steunen het werk van de Nationaal Coördinator Antisemitismebestrijding en zorgen voor voldoende financiering.
Organisaties die zich schuldig maken aan antisemitisme zijn daarentegen geen gesprekspartner voor de overheid of decentrale overheden.
Hier ben ik het niet speciaal mee oneens, maar ik vind het raar (en niet ok) om het zo expliciet en eenzijdig in een verkiezingsprogramma op te nemen. (Het NSC heeft er ook een paragraafje over, maar dan naast een paragraafje over islamofobie en een paragraafje over discriminatie van zwarten (de terminologie was netter maar ben ik even kwijt)
Ok, thanx voor je onderbouwing/uitleg! Wat ik al zeg, ik weet er niet speciaal wat van en zeker hondenfluitjes mis je dan - zoals precies de bedoeling is.
Niettemin komen VVD & GLPVDA niet met voorstellen voor wijzigingen in de structuur van de democratie, of zelfs maar toezicht. Dus welke open deur is er dan? Omtzigt stelt juist dat dergelijk fouten uiteraard gemaakt (kunnen) worden, maar dat er dus een ander soort toezicht en rechtsgang moet komen opdat dergelijke fouten niet meer op die manier kunnen voortwoekeren. Makkelijker voor de burger om de staat ter verantwoording te roepen, kort gezegd. Maar dat dan wel vrij concreet uitgewerkt.
BBB wil overigens wel een grote aanpassing, die wil een districtenstelsel en een direct gekozen 1e kamer
- Edited
sigme Ja, ik ken zijn plannen wel. Ik denk alleen dat daar precies niets van terecht gaat komen, onder meer omdat andere partijen daar dus helemaal geen zin in hebben. En dat is niet eens wantrouwen in Omtzigt, dat is mijn cynische kijk op ons landsbestuur.
sigme Als de wereld onveiliger en handel moeilijker wordt, dan zullen landen niet bij ons aankloppen voor onze consultants, financiële diensten of mediaproducties, sorry. Ze zullen vragen om onze uien, onze aardappelen, ons fruit, ons vlees, onze melk, onze eieren, onze zaden.
Dit is klinkklare bullshit, want er is totaal geen voedseltekort op deze wereld. Er is een distributieprobleem. En dat gaan de boeren hier niet oplossen.
remlof Denk overigens dat Nederland echt weinig te schaften heeft met waar de wereld voor ons aanklopt. Als Duitsland niest, ligt Nederland op de IC. Wat dat betreft is onze positie als handelshuis/deltaland gewoon geografisch vrij helder: beetje profiteren van de EU, de haven, Schiphol en onze historische voorsprong. Waarvan we een hoop weggeven.
- Edited
Oh dat. Ik denk ook niet dat er veel van terecht zal komen, want dan kom je idd op wat jij al aangaf: hij zal compromissen moeten sluiten etc etc. Maar dat neemt niet weg dat ik de analyse deel dat wanneer de structuur niet wordt aangepast, de structurele bodem die allerlei ongehoord onrecht heeft laten ontstaan, voortwoekeren en maar niet fatsoenlijk afgerond krijgt, blijft bestaan.
Overigens staan NSC en BBB (niet heel verrassend) op veel expliciete punten heel dicht bij elkaar, ook in formulering van hun visie. Noaberschap en Mienskip. De oude basis van het CDA.
- Edited
Oh, jij denkt wel dat men in de rij staat voor onze consultants of mediaproducties? Ik ben bang dat ik het op dit punt (zelfs zo uit de context gehaald) toch eerder eens ben met de BBB dan met jou. Men zal eerder interesse hebben in ons eten dan in onze diensten. En dat er geen voedseltekort is is geen bijster sterk argument: dat gebrek aan gebrek heeft nog nooit verhinderd dat er toch mensen doodgaan door voedselgebrek.
- Edited
sigme Ja, ik denk oprecht dat men meer in de rij staat voor de halfgeleidermachines van ASML dan voor onze boerenkool.
Waar men ook wel voor in de rij zal staan is onze landbouwtechnologie, waarmee we akkers veel productiever kunnen laten worden in Afrika. Maar de landbouwproductie in Nederland moet heel ver omlaag en als het even kan volkomen biologisch worden.
- Edited
sigme
Hier de iets minder gekleurde/boze mening:
De naam 'Dutch Protocol' bestaat omdat het in Nederland bedacht is. Eind jaren 90', begin 2000 liep Nederland in de praktijk voorop als het ging om transgenderzorg, min of meer gecentraliseerd in het VuMC. Deze methode is toen met succes toegepast op een vrij kleine groep jongeren onder de 18 die met psychiatrische klachten kwamen die overeenkwamen met genderdysforie. Want in die tijd was de groep transgenderjongeren nog wel een flink stuk kleiner dan wat het nu is.
Het 'Dutch Protocol', dat overigens nu gewoon wereldwijd de standaard is onder het WPATH (World Professional Association for Transgender Health), is simpelweg gewoon het toepassen van zogenaamde GnRH agonisten, of hormoonblokkers voordat er met 'normale' transgenderzorg wordt begonnen. De vorm zeg maar die ook op volwassenen wordt toegepast in de vorm van hormonen/operaties. In principe wordt dit in de praktijk nauwelijks 'Dutch Protocol' genoemd.
Het idee hierachter is dat je deze jongeren gewoon ruimte geeft om zichzelf eerst volledig te ontdekken. Een 'pauze-knop' op de puberteit, zodat men blijvende veranderingen die niet of lastig te corrigeren vallen op latere leeftijd kunt voorkomen. Goede psychiatrische begeleiding bij dit soort zaken is natuurlijk extreem belangrijk, en het is helemaal niet zo dat een minderjarig persoon opeens in aanmerking komt voor een hormoontraject of zelfs een operatie. Daar gaan jaren overheen.
De kritiek op dat 'Dutch Protocol', komt namelijk helemaal niet uit de medische wereld, maar uit een groeiende groep mensen die problemen hebben met iets dat ze 'Gender Ideologie' noemen. Deze groep groeit min of meer parallel aan de groeiende acceptatie van transgender personen, en dus ook het groeien van deze zorg. Vooral in het buitenland zijn deze mensen aanwezig (vooral in de angelsakische landen), maar dit kunnen we in Nederland ook. Sommige komen uit een soort van feministische hoek, een deel ook uit de extreem conservatieve christelijke hoek. Voorbeelden zijn 'Voorzij', 'Gendervragen', 'GezinInGevaar'. 'Civitas Christiana' maar bijvoorbeeld ook de auteur/journalist Jan Kuitenbrouwer schrijft maar al te graag stukjes in Nederlandse kranten hierover.
En waar complexe zorg, menselijk handelen en mensen met psychiatrische problematiek samen komen, worden fouten gemaakt hoor. En door de bredere media aandacht voor het concept 'transgender' zullen er vast jongeren zijn die te snel tot de conclusie komen dat ze transgender zijn. Daarvan zullen er ook enkele door alle psychologische hindernissen heen vallen. Er zullen zelfs mensen spijt hebben van de medische traject die ze zijn ondergaan, net als bij alle andere ingrepen: er bestaat geen 100%.
Maar dit soort groepen hebben niet puur kritiek op deze hormoonblokkers, maar vaak op de transgenderzorg of überhaupt het bestaan van transgenderpersonen. Voorzij is een blog dat bijvoorbeeld vol staat met pure transfobie en haat. Er zijn genoeg stukjes van Jan Kuitenbrouwer te vinden die alle transgender vrouwen over één kam scheert als verkrachters op publieke toiletten.
De transgenderwet komt binnenkort in behandeling, over een deskundigenverklaring voor de paspoortwijziging dat de sector zelf breed als onnodig ziet. Pieter Omtzigt wilde daar zelfs een conservatief stapje bovenop doen. Een VOG. Onnodige deskundigenverklaringen zij niet voldoende: je zal eerst maar eens moeten aantonen dat je geen zedendeliquent bent voor die V op je ID-kaart (men heeft het nooit over de M). Nu staat er dus in zijn partijprogramma dat men extra onderzoek wil naar het 'Dutch Protocol'. Dat komt niet uit het niets.
Ik ben één van de meer progressievere mensen op dit forum, en dit is ook wel een onderwerp dat me wat meer aan het hart gaat, dus ik geloof best dat er voldoende mensen zijn hier die meer een 'het zal wel'-insteek hebben hierin. Maar dit is echt een vorm van onwetenschappelijke polarisatie, vol van haat, op een kleine groep gemarginaliseerde mensen die we hier in Nederland echt kunnen missen als kiespijn. Ik vertrouw Omtzigt op dit punt voor geen meter. En verdere restricties hierin, op een zorg dat nu al bijna uit zijn voegen barst, heeft niets te maken met Vertrouwen, Herstel, Zekerheid of Perspectief voor deze groep mensen.