Oh ja: de BBB heeft een goed programma geschreven, lezenswaardig en aansprekend.
Hun visie op 'Veiligheid' , Hoofdstuk 8a, stuit me wel echt tegen de borst. Voor de rest ben ik het zeker niet met alles eens, maar vind ik de hoofdlijnen niet problematisch.
STRAF EN STRAFMAAT
Om geweldsmisdrijven te verminderen, steunen we regionale verboden op het bezit van messen in de openbare ruimte. Beleid en uitvoering laten we aan de veiligheidsdriehoek van gemeenten. Die krijgen hiervoor ook meer mogelijkheden voor preventief fouilleren.
Voor ernstige gewelds- en zedenmisdrijven, terroristische misdrijven en georganiseerde (drugs)crimi- naliteit willen we minimumstraffen invoeren om rechtvaardige en consistente straffen te waarborgen. We willen een ‘driemaal is scheepsrecht’-principe invoeren, waarbij iemand die drie keer is veroor- deeld voor een ernstig gewelds- of zedenmisdrijf, waarop een straf hoger dan 4 jaar staat, een levens- lange gevangenisstraf krijgt.
BBB wil taakstraffen afschaffen bij zware gewelds- en zedenmisdrijven. Bij zedenmisdrijven worden veroordeelden verplicht om mee te werken aan tbs-behandeling.
()
Het primaat van de weging van belangen in kader van politieke besluitvorming ligt bij de volksvertegen- woordiging. Het aanvechten van democratisch genomen besluiten bij de rechter door activisten schaadt het vertrouwen in de democratie en de effectiviteit van beleid. We wijzigen artikel 3:305a BW om te waarborgen dat alleen direct belanghebbenden kunnen procederen tegen een besluit bij de rechter. BBB is ook zeer terughoudend met het opnemen van exacte doelen en deadlines in de wet.
Hier ben ik het echt mee oneens.
BESTRIJDING VAN ANTISEMITISME
In Nederland is discriminatie al verboden. Dit verbod moet echter beter nageleefd worden, met nadrukke- lijke aandacht voor het helaas weer toenemende antisemitisme.
BBB bestrijdt alle vormen van antisemitisme. We gebruiken de definitie van antisemitisme die eind 2018 door de Tweede Kamer is aangenomen. Wij hanteren hierbij de IHRA-definitie; “Antisemitisme is een bepaalde perceptie van Joden, die tot uiting kan komen als haat jegens Joden. Retorische en fysieke uitingen van antisemitisme zijn gericht op Joodse of niet-Joodse individuen en/of hun eigen- dommen, en op Joodse gemeenschapsinstellingen en religieuze faciliteiten.”
Het is belangrijk dat de overheid erkent dat antisemitische sentimenten in de Nederlandse samenleving groeien. BBB ziet dit op vier plekken: aan extremistische randen van de Islamitische gemeenschap, onder aanhangers van complottheorieën, in online omgevingen waar extreem-rechtse jongeren samen- komen en via linkse sociale media waar legitime kritiek op de staat Israel kan omslaan in antisemitisme. Onderwijs over de Tweede Wereldoorlog en de vervolging van Joden is belangrijk voor Nederland om antisemitisme te bestrijden. Kinderen moeten ook begrijpen dat Joden deel uitmaken van de Neder- landse samenleving en dat het Jodendom niet alleen iets uit het verleden is.
Wij steunen het werk van de Nationaal Coördinator Antisemitismebestrijding en zorgen voor voldoende financiering.
Organisaties die zich schuldig maken aan antisemitisme zijn daarentegen geen gesprekspartner voor de overheid of decentrale overheden.
Hier ben ik het niet speciaal mee oneens, maar ik vind het raar (en niet ok) om het zo expliciet en eenzijdig in een verkiezingsprogramma op te nemen. (Het NSC heeft er ook een paragraafje over, maar dan naast een paragraafje over islamofobie en een paragraafje over discriminatie van zwarten (de terminologie was netter maar ben ik even kwijt)