janneke141 Voor de zoveelste keer: ja, ik weet wat de taak van de overheid is. Dat is nog steeds het punt niet.
Onderwijspolitiek in Nederland
janneke141 Waar jullie uiteenlopen is dat Jan (en ik) van mening zijn dat "goed onderwijs" niet bestaat als er onwaarheden worden onderwezen, en jij eerder van mening lijkt (corrigeer me als ik het mis heb) dat een levensovertuiging geen invloed heeft op het curriculum.
Jan Als je dat weet, dan doe je wel hard je best om dat naar je eigen waarheid te verbuigen.
Maar ik laat het hierbij, we komen toch niet verder.
Je begrijpt echt geen woord van wat ik zeg. Mijn god.
Jan Dat is dan geheel wederzijds.
Ik zeg 2-2
Laat ik het vanuit een andere invalshoek proberen.
Als levensbeschouwing werkelijk zo weinig invloed heeft op de onderwezen lesstof, zou dan het onderscheid tussen bijzonder en openbaar onderwijs niet kunnen worden opgeheven alleen al omdat het hele onderscheid onzinnig is? Als op alle scholen hetzelfde curriculum wordt onderwezen kan elke leerling als het goed is op elke school terecht, waar het vervolgens hetzelfde leert. Waarom wel/niet?
janneke141
Ja, je herhaalt keer op keer, op keer wat de taak van de overheid is. Verder niet ontzettend ingewikkeld. Dan nog dat er goede christelijke scholen zijn en slechte openbare, dat je op veel religieuze scholen helemaal niet zoveel merkt van die religieuze achtergrond en dat afschaffing van het bijzonder onderwijs een beperking van de vrijheid is.
Overigens heb ik zelf op een Montessori-school gezeten, dát is pas slecht onderwijs. Zou echt stante pede verboden moeten worden en ik vraag me ernstig af hoe het dan wel niet op Dalton-scholen er aan toe gaat. :')
Nou, onderaan de streep kunnen we vaststellen dat we het op inhoud voorlopig nog niet van FOK! winnen.
Pffff jezus man.
Met Jan moet je ook helemaal niet over onderwerpen discussiëren die een raakvlak hebben met religie, haha. Dat was op FOK! al duidelijk.
- Edited
Jammer dat Mutant01 hier niet zit. Dat had wel mooi vuurwerk opgeleverd.
Yep. Hardcore atheïst.
Maar met de jaren ben ik veel milder geworden hoor. Dat voorbeeld van hierboven, over dat verbieden van religieuze partijen, daar zou ik tien jaar geleden rustig voor gepleit hebben. Nu vind ik dat niet alleen onhaalbaar, maar eigenlijk ook tamelijk ridicuul. We hebben nu zelfs een politieke partij die gebaseerd is op extreemrechtse complottheorieën. Nou, dan kan dat jezusgedoe er ook wel bij.
Maar inderdaad: ik zie de scheiding tussen kerk en staat liefst zo volledig mogelijk. Dat zeker.
André Postema mag nog minimaal twee jaar aanblijven als bestuursvoorzitter van de Stichting Limburgs Voortgezet Onderwijs (LVO). Het contract van de bestuurder is verlengd, ondanks alle problemen met de eindexamens van Maastrichtse vmbo-leerlingen afgelopen zomer.
De eindexamens van 353 leerlingen van VMBO Maastricht werden ongeldig verklaard door de onderwijsinspectie. Sommige toetsen waren tijdens het schooljaar niet afgenomen en de scholieren hadden daardoor niet aan het centraal examen mogen deelnemen.
243 leerlingen kregen vorige maand na het maken van een hersteltoets alsnog hun diploma, 42 leerlingen kregen hun diploma zonder een hersteltoets te hoeven maken.
Druk vanuit eigen partij
Na het uitkomen van de fout werd er vanuit de Tweede Kamer en zijn eigen partij PvdA druk uitgeoefend op Postema om zijn functie neer te leggen. Postema weigerde dit. Wel trad hij terug als fractievoorzitter van de PvdA in de Eerste Kamer, maar hij bleef daar Kamerlid.Wij hebben de overtuiging dat juist in deze woelige periode zijn ervaring van grote betekenis is.