Onderwijspolitiek in Nederland
- Edited
Jammer dat Mutant01 hier niet zit. Dat had wel mooi vuurwerk opgeleverd.
Yep. Hardcore atheïst.
Maar met de jaren ben ik veel milder geworden hoor. Dat voorbeeld van hierboven, over dat verbieden van religieuze partijen, daar zou ik tien jaar geleden rustig voor gepleit hebben. Nu vind ik dat niet alleen onhaalbaar, maar eigenlijk ook tamelijk ridicuul. We hebben nu zelfs een politieke partij die gebaseerd is op extreemrechtse complottheorieën. Nou, dan kan dat jezusgedoe er ook wel bij.
Maar inderdaad: ik zie de scheiding tussen kerk en staat liefst zo volledig mogelijk. Dat zeker.
André Postema mag nog minimaal twee jaar aanblijven als bestuursvoorzitter van de Stichting Limburgs Voortgezet Onderwijs (LVO). Het contract van de bestuurder is verlengd, ondanks alle problemen met de eindexamens van Maastrichtse vmbo-leerlingen afgelopen zomer.
De eindexamens van 353 leerlingen van VMBO Maastricht werden ongeldig verklaard door de onderwijsinspectie. Sommige toetsen waren tijdens het schooljaar niet afgenomen en de scholieren hadden daardoor niet aan het centraal examen mogen deelnemen.
243 leerlingen kregen vorige maand na het maken van een hersteltoets alsnog hun diploma, 42 leerlingen kregen hun diploma zonder een hersteltoets te hoeven maken.
Druk vanuit eigen partij
Na het uitkomen van de fout werd er vanuit de Tweede Kamer en zijn eigen partij PvdA druk uitgeoefend op Postema om zijn functie neer te leggen. Postema weigerde dit. Wel trad hij terug als fractievoorzitter van de PvdA in de Eerste Kamer, maar hij bleef daar Kamerlid.Wij hebben de overtuiging dat juist in deze woelige periode zijn ervaring van grote betekenis is.
Intens falen maar gewoon blijven zitten voor een kulreden. Bijna hilarisch als het niet zo triest was.
Porta Ja, als je als docent een slechte grap maakt dan kun je wieberen, maar als je een zelfbedachte reorganisatie waar geen docent achter staat tot een grote ramp weet te brengen dan mag je blijven zitten, en dan waarschijnlijk voor een jaarloon waar je vier leraren van kan aanstellen. Ik zou bijna sympathie voor de SP gaan krijgen.
janneke141 Over dat salaris:
In de publiciteit rondom VMBO Maastricht werd in herinnering geroepen dat Postema als collegelid van de Universiteit Maastricht (van 2005 tot 2014) 16 duizend euro meer verdiende dan de balkenendenorm van 188 duizend euro, en daarmee de ‘erecode’ van zijn partij zou hebben geschonden dat PvdA’ers niet meer mogen verdienen dan de minister-president. ‘Ik zou de universiteit kunnen vragen of ik net één euro onder de norm mag zitten. Maar dat is ook huichelarij’, zei Postema destijds in NRC Handelsblad. ‘Je kunt het niet gauw goed doen.’
Uiteindelijk concludeerde de partij zelf dat dat Postema niet in strijd handelde met de code, omdat zijn salaris zonder pensioenafdrachten wel onder de norm uitkwam. Als bestuursvoorzitter van LVO ging hij 178.999 euro per jaar verdienen. Eén euro onder de balkenendenorm.
Jan In de afgelopen jaren ben ik steeds meer voorstander geworden van bijzonder onderwijs, met name in het aspect dat het leerlingen enigszins bijbrengt in welke traditie zij staan en hen dat de mogelijkheid geeft om zich ertoe te verhouden. Dat zie je concreet terug in de lessen levensbeschouwing/godsdienst op dergelijke scholen. Openbare scholen zie ik daar doorgaans weinig mee doen, op enkele mooie woorden na in de brochures dat zij kinderen ‘Bildung’ en ‘levenskunst’ bijbrengen (zonder concreet te maken hoe precies).
Mijn angst bij zuiver openbaar onderwijs is dat juist dàt aspect (het zich leren verhouden tot een traditie) compleet verloren gaat. Want betekent openbaar onderwijs juist niet dat zij niet gekoppeld is aan specifieke levensbeschouwelijke tradities en opvattingen? En reken maar niet dat schoolbesturen uit zichzelf voor zoiets ‘vaags’ als algemene ontwikkeling en vorming geld gaan betalen in vorm van concrete docenten die zoiets vormgeven.
Het enige kwalijke aan bijzonder onderwijs is dat zij zonder pardon mogen discrimineren in hun personeelsbeleid. Heeft de solliciterende docent een religieuze overtuiging of seksuele oriëntatie die ons niet bevalt? Dan kunnen wij hem mooi discrimineren en de grondwet geeft ons nog eens gelijk ook.
Friek Misschien is het een uitzondering, maar op mijn openbare basisschool werd godsdienst en humanistische vorming onderwezen op vrijwillige basis. Wat ik vooral erg waardevol vindt is dat er geen pretentie is dat één godsdienst meer waarde heeft dan een ander. In het algemeen is levensbeschouwende vorming zeker waardevol.
tsjok Of zo'n hotemetoot die nooit een klaslokaal van binnen ziet nu 179000 euro verdient of 195000 is me persoonlijk om het even.
janneke141 Natuurlijk. Ik wist alleen dat ik ergens gelezen had van dat salaris, dus wilde je post iets aanvullen.
Die opmerking over één euro geeft wmb goed aan dat het grotere plaatje totaal gemist wordt door Postema.
tsjok Ik ken de man niet persoonlijk, maar het lijkt me zo'n type dat zichzelf er heilig van heeft overtuigd dat hij goed bezig is en er dingen faliekant misgaan als hij er niet meer is, en dat hij de samenleving dus een dienst bewijst door te blijven zitten waar hij zit.
Typisch PvdA. Van bijv een VVD'er verwacht je niet anders maar van lui die de mond vol hebben van sociaal en zo toch niet? En toch zijn er legio voorbeelden uit de afgelopen 30 jaar dat dit een club is die geen lor geeft om een ander behalve zichzelf.
Porta Juist bij de PvdA (en GL) vind je van die figuren die zichzelf op een of ander moreel voetstuk plaatsen en daarmee hun salaris legitimeren. Mathijs van Nieuwkerk is ook zo'n figuur.
VVD'ers doen daar gemiddeld genomen inderdaad wat minder moeilijk over. Als je het uit kan onderhandelen, dan ben je het blijkbaar waard.
tsjok Dat geldt ook al voor veel christelijke scholen dankzij hun ‘open houding’. Dat ze christelijk zijn, komt vooral tot uiting via de lessen die ik net noemde, viering van christelijke feestdagen en eventueel een dagopening hier en daar (meer een ‘bezinningsmoment’). Niet zozeer in de overtuiging dat het christendom meer de waarheid in pacht heeft dan de islam, om maar een zijstraat te noemen. Slechts nog een handjevol hardcore christelijke scholen vraagt echt om een zeer overtuigd christelijk wereldbeeld.
Sterker nog, zelfs de (katholieke) theologiestudie die ik nu volg, zou je als moslim gewoon kunnen volgen.
VVD'ers worden ook niet gehinderd door hun ideologie, de "linksen" zouden dat wel moeten zijn maar uiteindelijk is het allemaal 1 pot nat zoals al talloze malen gebleken is.
En mocht deze bestuurder alsnog moeten wieberen dan wacht 'm gewoon een ander mooi baantje. Presteren hoeft niet, je moet een netwerk hebben en als je dat eenmaal hebt, zit je gebakken.
Mooi epistel uit de Vrij Nederland over de bestuurderscultuur op de ROC's en de ongrijpbaarheid van de geldstromen aldaar. Misschien een tikje eenzijdig belicht, maar niettemin interessant:
Ik hoop/verwacht binnenkort weer wat in het MBO-veld rond te gaan struinen. Ik vond het een paar jaar geleden een verádeming om te maken te krijgen met intelligente, scherpe, kritische "klanten": de BVE-afnemers van Magister.
Op dit moment zit ik in het HO-domein, ook daar opvallend veel slimme mensen die gewoon echt weten waar ze over praten. Veel slimme vrouwen (het valt echt op).
Innoord, een stichting waarin 15 openbare basisscholen en een school voor speciaal basisonderwijs in Amsterdam-Noord zijn ondergebracht, zal met de 16 schooldirecteuren plus een bestuurslid en twee leden van het stafbureau naar Canada afreizen.
Gedurende een week gaan zij daar 'inspiratie opdoen en toekomstplannen maken'.
Een deel van de reis wordt bekostigd vanuit de begroting, een ander deel vanuit het scholingsbudget van de directeuren, staat in een brief die bestuurder Mirjam Leinders aan alle werknemers van Innoord heeft gestuurd.
De kosten zijn 'substantieel', maar hoe duur de trip in totaal wordt is niet bekendgemaakt. Tijdens de week dat de directeuren afwezig zijn worden hun taken waargenomen.
Ouders en docenten die de afgelopen weken vernamen van de reis, reageerden onaangenaam verrast. 'Onbegrijpelijk', schrijft een ouder op Facebook. Ook binnen het lerarenkorps is men verbaasd over de trip.
https://www.gelderlander.nl/algemeen/raadsleden-ontstemd-over-schoolreisje-directeuren~a2dccf58/
Als de juf nieuwe kleurpotloden wil bestellen moet ze 16 formuliertjes invullen, maar voor een 'studiereis' als dit is natuurlijk altijd wel een zak geld beschikbaar.
Een (in mijn optiek ongewenst) bijeffect van de lumpsumfinanciering. Toch maar eens toe naar een model waarbij meer partijen binnen de school instemmingsrecht krijgen bij de begroting en/of bij grote uitgaven?