Duke Nee, dat is nou net niet waar de minister het over heeft. Het overgrote deel van de scholen is namelijk al aangesloten bij een of andere bestuurlijke koepel, dus wat jij beschrijft is al lang mogelijk. Maar dat verandert niks aan het gegeven dat we op termijn een overschot aan schoolgebouwen hebben, en er zullen dus gewoon scholen gaan verdwijnen.
Ter indicatie: Nijmegen heeft op dit moment (even snel uit mijn hoofd geteld) 12 middelbare scholen, en over tien jaar zijn dat er nog tien ofzo. Twee scholen zullen de deuren moeten sluiten, maar geen enkele school wil dat zelf zijn. Wat je dus krijgt (al een tijdje overigens) is dat scholen elkaar op open dagen vliegen af gaan vangen om maar een zo groot mogelijke poet uit dezelfde leerlingenvijver te vissen. Uiteindelijk wordt natuurlijk geen enkele school daar beter van. Je concurreert elkaar kapot totdat er eentje omvalt. Dat kan subtieler.
Maar dat is nog altijd iets anders dan het gedwongen fuseren van scholen. Dat hebben we eind jaren '80 gezien met middelbare scholen en een decennium later met de ROC's. Niet bepaald allemaal succesverhalen, en dan druk ik mij nog mild uit.