Tem

Beleid wel; beleidsterreinen niet.

Jan

Naja, laat ze het lekker oprichten. Ik zal mijn kinderen er niet naartoe sturen. Democratisch onderwijs is eigenlijk al zoiets wat je schetst.

• Jan replied to this.

sigme

Staan we tenminste over 30 jaar niet meer in het rijtje van de meest welvarende landen ter wereld. Is weer eens wat anders.

Jan Denk je dat zo'n school volgens de geldende normen van de inspectie kwalitatief goed onderwijs zou kunnen bieden? Zou ze bijvoorbeeld voldoende bekwame docenten kunnen aantrekken?

• Jan replied to this.

Tem

Hm. Ik geloof dat ik het belang van onderwijs toch wat hoger heb zitten dan jij.

• Tem replied to this.

Oh ja. We zijn inmiddels aangekomen bij 'het moet op mijn manier, want anders gaat het fout'.

janneke141 Ik vind het moeilijk te geloven dat dit werkelijk zo is. Misschien is dat een tekortkoming van mijn kant, maar het is gewoon lastig voor te stellen dat je het curriculum kunt onderwijzen over biologie ondanks dat waarschijnlijk zelfs de docenten dat curriculum totaal niet serieus nemen. Om het ene uur te vertellen dat dieren evolueren via specifieke mechanismen, en dan het komende uur dat dieren allemaal geschapen zijn zoals ze nu zijn door God, want dat vertelt het heilige boek.

Het zal ongetwijfeld zo zijn dat het voor de meeste vakken geen verschil maakt, maar juist interessant zijn de vakken waar dat wel zo is. Het is vanzelfsprekend dat ze op een islamitische, christelijke, boeddhistische of seculiere school allemaal prima Engels kunnen doceren.

janneke141

Dat is weer naast het punt. Het punt is: hoort de overheid mee te betalen aan het onderwijzen van 'alternatieve waarheden'? Of de lessen wiskunde nou van Nobelprijswaardige kwaliteit zijn of niet.

Tem Ik doe die mensen helemaal niet af als fantasten. Ik raak behoorlijk geïrriteerd dat je elke keer al dan niet bewust mijn standpunten verkeerd lijkt op te vatten. Ik stelde alleen dat een standpunt niet méér waarde heeft omdat het door iemand aangehangen wordt. Of iets waarheid is of niet, staat los van hoe veel mensen het geloven. De waarheid kan door iedereen ongekend zijn (inclusief ik), of een onwaarheid kan door de hele wereld geloofd worden.

Ten aanzien van dat tweede punt, het is evident dat wiskunde voor een christen hetzelfde is als voor een jood. Dat zijn ook niet de vakken waar het om gaat, omdat daar kinderen nul risico lopen op het leren van gekleurde of zefls onjuiste informatie.

• Tem replied to this.

Jan

Beetje flauwe opmerking, maar goed. Zolang men voldoet aan de eisen van de onderwijsinspectie is er niet veel aan de hand. Er zijn ook mensen die hun kinderen thuis onderwijzen. Bij mij in de straat zit zo'n gezin. Vind ik het gezond? Nee, niet echt maar ik zou het niet willen verbieden omdat het mijn voorkeur niet heeft.

Jan Het Rijk hoort goed onderwijs te financieren voor alle kinderen. Met welke achterliggende gedachtes ze dat verder vorm geven is aan de school, en er is overduidelijk een voedingsgebied voor de meeste vormen van bijzonder onderwijs die we op dit moment hebben. Iets wat voor de door jou beschreven BNW-school hoogstwaarschijnlijk niet zo gaat zijn.

tsjok

Nja, dan moet je het anders formuleren want zo kom je namelijk wel steeds over in je bijdrages. Maar ik zal er niet verder op in gaan want ik heb geen zin om iemand verder te irriteren. Dat is mijn doel helemaal niet.

Tem

Waarom is dat flauw? Je zegt vrijwel letterlijk dat iedereen maar allerlei onzinscholen moet kunnen oprichten.

• Tem replied to this.

Tem In elk geval krijgen die mensen voor thuisonderwijs geen geld van de overheid. Ik vind inderdaad ook niet dat het gezond is je kinderen thuis les te geven, maar dat is iets wat wat mij betreft geheel binnen de vrijheid van de ouders valt en daar zou ik zeker geen inbreuk in willen maken. In tegenstelling tot de Islamitische basisschool hier in de wijk krijgen zulke thuisdocenten echter geen overheidsgeld.

janneke141 Voor de zoveelste keer: ja, ik weet wat de taak van de overheid is. Dat is nog steeds het punt niet.

Jan

Nee, ik zeg dat ze een school kunnen oprichten zolang het aan de regels van de onderwijsinspectie voldoen. Of ik het onzinscholen vind is dan helemaal niet zo relevant.

• Jan replied to this.

janneke141 Waar jullie uiteenlopen is dat Jan (en ik) van mening zijn dat "goed onderwijs" niet bestaat als er onwaarheden worden onderwezen, en jij eerder van mening lijkt (corrigeer me als ik het mis heb) dat een levensovertuiging geen invloed heeft op het curriculum.

• Jan replied to this.

Jan Als je dat weet, dan doe je wel hard je best om dat naar je eigen waarheid te verbuigen.

Maar ik laat het hierbij, we komen toch niet verder.

Tem
                          Ik vind dat een uiterst merkwaardig standpunt.

Maar goed, dat kan.