Onderwijspolitiek in Nederland
janneke141
Onderwijstijd over de hele linie verhogen zodat er een lesvrije week gekweekt wordt. Tijdens de lesvrije week biedt de private stichting een reis die vanwege groepskorting goedkoper georganiseerd kan worden voor geïnteresseerde ouders. Tijdens deze week kunnen alle leerlingen naar eigen inzicht activiteiten ondernemen.
Ossu Misschien op een basisschool, maar op het voortgezet onderwijs is dat ons-kent-ons gehalte helemaal niet zo hoog, en daar komt nog bij dat het zeker niet alleen maar gaat om mensen die niet willen betalen.
En ik verwacht niet dat de AVG het toelaat dat je als school een lijst verspreidt waar op staat wie er wel en niet betaald heeft.
janneke141 Dat van de AVG zou best kunnen, maar zou jij als ouder erop durven vertrouwen dat roddelneven en -tantes vanwege de AVG hun mond dicht houden?
Nou ja, ik heb ook niet alle wijsheid in pacht, maar ik weet wel dat het de stand van de wetenschap is dat die doemtheorieën over de homo economicus vooral van toepassing zijn op grote anonieme groepen en niet bruikbaar zijn in kleine clubjes met sociale controle.
Ossu in kleine clubjes met sociale controle.
Zoals gezegd: een jaarlaag op een middelbare school is geen klein clubje met sociale controle. Kan voor basisschoolklassen wel anders liggen.
Klinkt nog niet echt alsof het lek boven is.
Sloggi 30 jaar gebrek aan beleid draai je niet maar zo om natuurlijk.
In elk geval is de trendbreuk zichtbaar: Wiersma verschuilt zich niet meteen achter allerlei bureaucratie en belemmeringen, ik heb echt het idee dat hij wil doorpakken. Er moet iets met de lumpsumfinanciering en ik heb niet het idee dat hij dat uit de weg gaat.
Oh, en voor @GSbrder:
65 procent van de leerkrachten werkt in deeltijd. Als zij meer werken, is het tekort opgelost, zegt de Sociaal-Economische Raad (SER). Waarom gebeurt dat niet?
Wiersma: „De opmerking dat je het tekort oplost ‘als iedereen een uurtje extra gaat werken’ is een klap in het gezicht van leraren. Dat betekent dat je onderschat hoezeer zij al met de handen in het haar zitten en hoeveel extra uren er al gemaakt worden zonder dat die in hun contract staan. We willen dat die extra uren extra betaald worden.
janneke141 Ik ben ook niet tegen een fulltime bonus.
- Edited
GSbrder In Betrouwbare bronnen van 21 juni een lang gesprek met Frans Leijnse (oud-Kamerlid, oud-voorzitter van de hbo-raad en hoogleraar onderwijs en arbeidsmarkt). Daarin gaan ze uitgebreid in op de staat van ons onderwijs en Frans is niet erg blij. Leijnse pleit er o.a. voor later selecteren door grofweg de eerste drie jaar van de middelbare school gezamenlijke klassen waarin de docent ruimte krijgt om te differentiëren. Hiermee moet de kansenongelijkheid in het onderwijs worden verkleind. Ook pleit hij voor een minder rigoureus onderscheid tussen hbo en wo en veel meer aandacht voor taal en burgerschap in (v)mbo zodat deze doelgroep later meer perspectief heeft op de arbeidsmarkt én meer kans heeft om de stijgen op de sociale ladder. In de podcast komt ook het neerkijken van vwo'ers op vmbo'ers terug, iets dat ergens tussen de brugklas en het vierde jaar ontstaat.
Ik vond het een boeiend gesprek en iets dat @janneke141 zeker zal aanspreken.
Sloggi Bedankt voor de tip, ik ga er later deze week eens naar luisteren.
Ik (en @Chewie) zat op een scholengemeenschap met een 'brede brugklas', mavo & havo & vwo, de eerste twee jaar.
Dat vond ik geen succes. Niet voor mij (geboren luie VWO'er) en niet voor de duidelijke MAVO-leerlingen. Wel hadden we dus gedifferentieerde lesstof bij het volgen van dezelfde klassen. Plusstof voor wie meer wilde (eigenlijk was ik daar te lui voor, maar zonder mobiele telefoon ging ik van ellende blijkbaar dan die stof maar doen).
Naar mijn idee was het ook zéker niet goed voor het (zelf)respect van de mavoleerlingen, dat was een soort vulling, vehikels voor bekosting, waarmee de school voor de leerlingen die er toe deden leuke dingen konden betalen. Vanaf de 3e klas werden de nu eindelijk afgescheiden mavo'tjes ook verbannen naar een gebouw ver buiten Stad zodat die de rest niet meer voor de voeten liepen.
Brede brugklassen a la havo/vwo en havo/mavo zijn op zich geen probleem als docent, ook niet twee jaar lang. Vwo/havo/mavo zou ik echter te breed vinden. Het differentiëren op drie verschillende niveaus maakt het werk er voor een docent niet bepaald makkelijker op.
sigme Hoe werd dat differentiëren vormgegeven en wat betekende dat voor het onderwijzend personeel? Want als je het over plusstof hebt krijg ik al de indruk dat er standaardlessen waren met wat extra aandacht voor de hoog- en laagvliegers.
Friek Het differentiëren op drie verschillende niveaus maakt het werk er voor een docent niet bepaald makkelijker op.
Het concept van een middenschool houdt ook in dat er echt anders les wordt gegeven en dat de docent daarin wordt gefaciliteerd. Hoe precies heeft @janneke141 misschien paraat, ik wil ook wel eens graven als ik tijd heb en eraan denk.
janneke141 Even hier:
Kwaliteit moet beloond worden. Dus een goede docent moet in die hogere schaal kunnen komen en daarin niet belemmerd worden omdat er nu eenmaal al x mensen in LD zitten. Nu snap ik dat in geen enkele organisatie de personeelspot oneindig is, maar met al dat gewauwel over excellentie in het onderwijs moet dit toch anders kunnen.
- Edited
Sloggi
Daar komt wel bij dat het behoorlijk lastig is om de kwaliteit en/of toegevoegde waarde van individuele docenten objectief vast te stellen en het soms een kwestie van gunnen is door de directie. Ik heb zelf een tijdje LC gehad, maar dat was puur omdat ik een universitair geschoolde eerstegrader ben.