Ossu Het vmbo is vast wel wat heel anders. Daar heb ik geen idee van, terwijl dat toch is waar pakweg de helft van de leerlingen naartoe gaat.
Zestig procent, ongeveer. Vanaf groep 8 geteld in elk geval.
Ik wil wel een korte samenvatting geven, want ik merk dat wel meer hbo+-geschoolden geen idee hebben hoe dat in elkaar zit.
Waar een havo- of vwo-diploma een startkwalificatie is, is een vmbo-diploma dat niet. Zo is het dus ook niet opgezet: het moet een voorbereiding zijn op een mbo-opleiding zijn. Mbo's mogen geen eisen stellen aan het vakkenpakket van een leerling, Daarom is het aanbod van een school vaak wat beperkter.
We onderscheiden vmbo-tl enerzijds, en vmbo-kb en -bb anderzijds. Bij de theoretische leerweg doen leerlingen examen in zes vakken: Nederlands, Engels en nog vier andere. In principe gaat dat via profielen, maar daar merk je in de praktijk weinig van. In de praktijk kiezen leerlingen vier vakken, en bij bijna iedere combinatie past wel een profiel. Met een zevende examenvak kun je jezelf verzekeren van toegang tot de havo. Naast het examenpakket volgen de leerlingen ckv, maatschappijleer, lo en rekenen.
Bij kaderberoeps en basisberoeps bestaat bijna de halve lesweek uit een praktijkvak dat ook meteen het profiel vormt: Zorg & Welzijn, Economie & Ondernemen, Techniek, Groen of Diensten & Producten (en niet iedere school biedt iedere optie). Dat praktijkvak bestaat uit een vast gedeelte en wat keuze-onderdelen. Naast het praktijkvak doen de leerlingen examen in Nederlands, Engels en twee andere theorievakken en daarnaast ook ckv, ma, lo en rekenen.
In de onderbouw vind je de standaard vakken, die thematisch mogen worden aangeboden als een school dat wil. Zo vormen aardrijkskunde, geschiedenis en economie samen bijvoorbeeld Mens & Maatschappij. BB- en KB-leerlingen kiezen hun examenpakket na klas 2, TL-leerlingen na klas 3. Ze hebben dus vrij vroeg de optie om ongewenste vakken te laten vallen, zodat de ruimte overblijft voor de vakken waarin ze examen gaan doen. En om algemene levensvaardigheden op te doen.