Onderwijspolitiek in Nederland
- Edited
Duke Ja, veel meer het leren qua gebruiken wat mij betreft. Ik had zo'n docent waar het gewoon alleen maar woorden en zinnen stampen was, waar elke fout gewoon een volledige punt aftrek was. Dan had je 5 minimale fouten op twee A4 in zo'n onverwacht SO en dan stond je een onvoldoende.
Dat was echt zo'n leermethode dat totaal niet werkte voor mij.
- Edited
Ossu Het vmbo is vast wel wat heel anders. Daar heb ik geen idee van, terwijl dat toch is waar pakweg de helft van de leerlingen naartoe gaat.
Zestig procent, ongeveer. Vanaf groep 8 geteld in elk geval.
Ik wil wel een korte samenvatting geven, want ik merk dat wel meer hbo+-geschoolden geen idee hebben hoe dat in elkaar zit.
Waar een havo- of vwo-diploma een startkwalificatie is, is een vmbo-diploma dat niet. Zo is het dus ook niet opgezet: het moet een voorbereiding zijn op een mbo-opleiding zijn. Mbo's mogen geen eisen stellen aan het vakkenpakket van een leerling, Daarom is het aanbod van een school vaak wat beperkter.
We onderscheiden vmbo-tl enerzijds, en vmbo-kb en -bb anderzijds. Bij de theoretische leerweg doen leerlingen examen in zes vakken: Nederlands, Engels en nog vier andere. In principe gaat dat via profielen, maar daar merk je in de praktijk weinig van. In de praktijk kiezen leerlingen vier vakken, en bij bijna iedere combinatie past wel een profiel. Met een zevende examenvak kun je jezelf verzekeren van toegang tot de havo. Naast het examenpakket volgen de leerlingen ckv, maatschappijleer, lo en rekenen.
Bij kaderberoeps en basisberoeps bestaat bijna de halve lesweek uit een praktijkvak dat ook meteen het profiel vormt: Zorg & Welzijn, Economie & Ondernemen, Techniek, Groen of Diensten & Producten (en niet iedere school biedt iedere optie). Dat praktijkvak bestaat uit een vast gedeelte en wat keuze-onderdelen. Naast het praktijkvak doen de leerlingen examen in Nederlands, Engels en twee andere theorievakken en daarnaast ook ckv, ma, lo en rekenen.
In de onderbouw vind je de standaard vakken, die thematisch mogen worden aangeboden als een school dat wil. Zo vormen aardrijkskunde, geschiedenis en economie samen bijvoorbeeld Mens & Maatschappij. BB- en KB-leerlingen kiezen hun examenpakket na klas 2, TL-leerlingen na klas 3. Ze hebben dus vrij vroeg de optie om ongewenste vakken te laten vallen, zodat de ruimte overblijft voor de vakken waarin ze examen gaan doen. En om algemene levensvaardigheden op te doen.
- Edited
Ik vraag me een beetje af wat er zoal in de koffie zit de laatste tijd bij die VO-raad. Zoveel gelul in één stukje.
Interview met de inspecteur-generaal van de onderwijsinspectie. Misschien ook leuk voor @janneke141
Of hoe je op de meest onvermoede plekken toch weer in Meppel terecht komt.
Hoop open deuren. Maar de lijn in alle recent geplaatste stukken is wel duidelijk: weg met alle randverschijnselen, focus voor het grootste deel van de onderwijstijd weer (gewoon) op taal en rekenen. Eens kijken hoeveel curriculumcommissies daar een plasje over moeten doen voordat er daadwerkelijk wat verandert.
janneke141 Of hoe je op de meest onvermoede plekken toch weer in Meppel terecht komt.
Zoals het hoort
Het heeft 2 jaar onder het kleed gelegen omdat er toch niets door ging, maar de gevolgen van dit achterlijke SP-idee zullen zich de komende 2 schooljaren laten zien. En ik ben bang dat ik het sentiment van deze natuurkundeleraar deel. Wij hebben het eerste uitje voor 3 basis/kader van volgend schooljaar alleen maar kunnen redden omdat we er NPO-geld bij leggen, maar als de betalingsbereidheid het jaar erna niet hoger is dan wordt het geschrapt. En het is nog niet eens naar het buitenland.
janneke141 Ik snap dit niet helemaal:
En hier wringt dus de schoen. Hoe ging dit namelijk voor augustus 2021 met het bètakamp? We kondigden aan dat we gingen en gaven de brief waarin werd gevraagd het bedrag over te maken. Met een zin als: ‘Als dit problemen oplevert, neem dan even contact met ons op, dan gaan we het oplossen.’ En zo gebeurde het ook altijd. Er zijn altijd wel ouders met al dan niet tijdelijke financiële problemen. Potjes zoeken, in termijnen betalen, soms slim met budgetten omgaan. Het lukte echt altijd.
Dit kan toch nog steeds? Alleen als het niet lukt (wat blijkbaar nooit voorkwam) mag je kinderen niet meer uitsluiten. Maar dat gebeurde toch al nooit, volgens deze docent?
tsjok Nou ja, ik weet niet wat ze daar deden, maar de praktijk die ik ken was als volgt:
stap 1: ouders en kinderen weten dat ze niet meekunnen als er niet betaald wordt.
stap 2: ouders checken hun bankrekening en betalen als ze kunnen, zo niet dan gaan ze naar stap 3
stap 3: ouders gaan gemeentelijke potjes aanspreken, stichting leergeld bellen, in gesprek met de school over betalingstermijnen, geld lenen bij ome Arie of in andere bochten liggen om te zorgen dat er betaald wordt.
stap 4: kind blij.
In het zeer incidentele geval dat stap 3 niet werkt en de school naar redelijkheid kan inschatten dat er wel echt alles aan gedaan is en/of het voor een kind wel echt een goed idee is om mee te gaan wordt er voorgeschoten uit de schoolkas voor onvoorziene gevallen. Ter indicatie: voor een brugklaskamp (kostprijs twee tientjes per leerling) deden we dat altijd, met het oog op de ontwikkeling en de groepsvorming. Voor een kamp in de Ardennen (200€ per leerling) heb ik het 2 of 3x meegemaakt in 6 jaar en voor een pretreisje naar Londen nooit.
Maar als gevolg van de nieuwe wet vervalt stap 3 eigenlijk als geheel. Bij nee in stap 2 gaan we nu automatisch naar stap 4, en gemeentelijke potjes en stichting leergeld etc. ondersteunen alleen ouders met geldtekorten - niet scholen met een geldtekort.
En dan zit er ook nog een risico van freeriden in, maar waarschijnlijk komt het niet eens zo ver.
janneke141 Duidelijk.
Oplossing: inschatten welk percentage gaat betalen en het bedrag verhogen zodat de totale som gelijk blijft. En tegen niemand zeggen.
- Edited
Je kunt de wet trouwens omzeilen door de extra activiteiten niet onder de onderwijstijd te laten vallen, door een private stichting de reis te laten organiseren en je het geen buitenlandse excursies noemt, maar betiteld als geven van 'collectieve korting op reizen' voor geïnteresseerde ouders. Maar dat zal vast niemand in zijn hoofd halen.
tsjok Nou ja, dat is wel maar min of meer over na wordt gedacht. Maar als je het bedrag verhoogt, dan daalt het aantal ouders dat kan of wil betalen en ik hoef je denk ik niet voor te rekenen wat er daarna gebeurt.
Friek Maar als je het in de vakantie gaat doen, dan ben ik benieuwd wie je als begeleiding gaat meenemen.
janneke141 Doe je op een speciale lesvrije dag natuurlijk.
- Edited
tsjok Dat kan niet, want het minimum aantal lesdagen ligt wettelijk vast. Buiten de vakantie om mag je alleen een paar lesvrije dagen inroosteren voor het begin en het einde van het schooljaar. Het aantal ken ik niet uit mijn hoofd, maar is het de facto onmogelijk om ergens in het schooljaar een week zonder lesdagen in te plannen die geen vakantie is.