Onderwijspolitiek in Nederland
- Edited
Ik zat geloof ik tot de 3e in een havo/vwo klas. Werkte ook echt totaal niet, daar zaten mensen in die een NT/NG vwo pakket wilden, en randje havo met een CM pakket. Wiskunde was een drama wat dat betreft. Daar zat een heel gedreven wiskunde docent bij die zijn uiterste best deed om iedereen zoveel mogelijk mee te laten komen. Maar het resultaat is dat je te lang bij een onderwerp blijft hangen, een deel van de klas zich in hun hoofd al heeft wijsgemaakt dat wiskunde niet bij de mogelijkheden zit en een ander deel dat uit hun neus begint te vreten.
Om daar dan nog vmbo bij te drukken lijkt me pas echt een drama.
Ik ben van A3 naar H4 gegaan en dat was ook prima, kon ik dat kutfrans tenminste een jaar eerder laten vallen
Volgens mij zegt de Onderwijsraad ook niet: gooi iedereen bij elkaar en blijf verder doen wat je deed. Bij het plan hoort ook differentiatie binnen de les én daarbuiten in de vorm van vakaanbod op meerdere niveaus.
In de basis is het idee ook heel mooi, maar de uitvoering wordt wel lastig. Want de meeste docenten zijn op het moment door een veelheid aan redenen onvoldoende in staat om te differentiëren en meer keuzevrijheid qua vakken vraagt ook echt om andere structuren. De manier waarop deze discussie verloopt geeft al aan dat dat niet vanzelfsprekend is. Het vraagt om een enorme cultuurverandering in het onderwijs.
Daarom ben ik toch een beetje sceptisch over de toekomst van dit advies.
Niet in Nederland maar net op de Belg in een praatprogramma een onderwijswetenschapper die voor verkorting van de zomervakanties pleit om de Corona-achterstanden een beetje in te lopen. Hij had wel het vermoeden dat het verzet vanuit het onderwijs zou komen . Overigens hebben ze daar 8 weken zomervakantie.
- Edited
Ik wil ook een brede brugklas voor mijn eventuele toekomstige kroost.
Maar dan wel op een categoraal gymnasium graag.
Duke Het lijkt me dat iedere beroepsgroep in verzet komt als je ineens 1 of 2 weken vakantie afneemt.
En het schooljaar oprekken in de vakantie om achterstanden in te lopen klinkt logischer dan het is, omdat de achterstanden niet algemeen zijn maar heel wisselend. Voor de leerlingen die hard gewerkt hebben en wie het gelukt is om tijdens de online lessen een goede leeropbrengst te behalen zal het als een straf voelen, dat is pedagogisch vrij twijfelachtig.
Als je lesprogramma's wil opzetten in de zomervakantie, dan moet je dat doen voor de kinderen die het nodig hebben en die het zelf willen. Anders ben je vooral frustratie aan het faciliteren. Wat meteen het heikele punt bij alle bijspijkeropties aangeeft: hoe ver ga je met leerlingen die niet willen? Ik denk niet dat er een goed antwoord op die vraag te geven is.
- Edited
janneke141 Ik vraag me af of het echt als een straf voelt voor kinderen die hard gewerkt hebben. Dat zijn veelal kinderen met een bepaalde lol in school, nietwaar? De perceptie van straf leeft volgens mij vooral in de latere jaren, denk dat kinderen van 4-10 jaar nog niet zo'n associatie hebben met school en stom als iemand van 16. Een goede leeropbrengst kan altijd nog een betere leeropbrengst worden.
- Edited
GSbrder Ik beoordeel uiteraard veel vanuit mijn eigen blikveld, en dat zijn 13-16-jarigen. Van basisschoolkinderen heb ik wat minder verstand. Ieder kind dat (extra) wil leren, binnen of buiten de vakantie, moet je uiteraard stimuleren. Als een leerling met allemaal achten het schooljaar afsluit en toch gebruik wil maken van bijspijkerprogramma's zal ik de laatste zijn om hem of haar tegen te houden.
EHBO-les moet een vast onderdeel worden van het vakkenpakket op middelbare scholen. Daarvoor zal Rode Kruis-directeur Marieke van Schaik donderdag een pleidooi houden in de Tweede Kamer.
Ja, waarom ook niet. Tijd zat.
janneke141 Ik snap uiteraard dat er niet overal tijd voor is, maar EHBO lijkt me een stuk betere lesbesteding dan een vrij fors deel van het huidige PTA. We leren kinderen ook zwemmen, dat vind ik vergelijkbaar.
Basisbeginselen van financiële geletterdheid is ook een wens voor het curriculum, nu we toch verzoekjes hebben.
Van mij moeten ze minstens twee programmeertalen kennen als ze van de schoolbankjes komen afgerold. En weten ze hoe een suikerarm eetpatroon eruit ziet. En kennen ze de gevaren van sexting. En beheersen ze de basics van de Nederlandse Gebarentaal. En beschikken ze over een basiskennis Chinese taal en cultuur. En kunnen ze haarfijn onderscheiden wat serieus nieuws is en wat desinformatie. En..
- Edited
Mijn basisschool gaf ons EHBO-les in groep 8. Was dat een vrijwillig extraatje van de school of is dat uit het curriculum geschrapt?
Ossu Is eigen keuze van je school geweest.
- Edited
Overigens heb ik in Duitsland mijn rijbewijs gehaald en daar is - net als sinds kort in België - een EHBO-certificaat verplicht. Dus zo heb ik al twee keer EHBO geleerd zonder dat het een verplicht middelbare-schoolvak is.
tsjok Ik zeg niet dat EHBO-lessen geen nut hebben. Maar de berichten dat het steeds slechter gesteld is met basisvaardigheden als taal en rekenen stapelen zich op, en dat is omdat we misschien wel te veel willen. Daar heeft het Rode Kruis natuurlijk geen boodschap aan, maar het wordt tijd dat 'we' (de politiek dus) heldere keuzes gaat maken wat we nu precies willen.