GSbrder
In de afgelopen weken was (opnieuw) in het nieuws dat een kwart van de 15-jarigen over onvoldoende leesvaardigheid beschikt (NOS) en dat slechts een derde van de leerlingen de basisschool verlaat met het streefniveau rekenen, terwijl dat het dubbele zou moeten zijn (Volkskrant).
We stellen onszelf dus wel degelijk prestatiecriteria, waaraan we vervolgens totaal niet voldoen. En ik wil het belang van de PISA-lijsten niet groter maken dan het is, maar dat we al twintig jaar zakken ten opzichte van andere West-Europese landen zou toch wel een belletje moeten laten rinkelen.
Het hoeft denk ik weinig betoog dat taal en rekenen de fundamenten vormen van al het onderwijs dat je daarna wil laten volgen. Als je filosofie wil gaan geven aan alle leerlingen dan is dat prima - mits de (taal)basis goed staat en dat is op dit moment niet het geval. Dat is voor een deel te wijten aan het curriculum, dat veel te vol zit en waardoor de belangrijkste vakken te weinig tijd krijgen, en voor een deel door didactische keuzes.
Dat kun je alleen maar omdraaien door een heldere koers te kiezen. Maar helaas moet ik je cynisme delen: dat gaan we niet doen, dus we blijven Harry-Potterpleisters plakken op een grote open wond.