Reya Ik was wat al te lomp in mijn schatting, het is 1 op de 6:
https://nos.nl/artikel/2300962-2-5-miljoen-laaggeletterden-is-een-probleem-van-ons-allemaal.html
Waarbij 'functioneel analfabeet' niet betekent dat je helemaal niet kan lezen en schrijven, maar wel dat je zaken als brieven van de gemeente of de telefoonprovider niet voldoende kan begrijpen, of niet zonder hulpmiddelen in staat bent om een brief/mail naar een instantie te verzenden. Dat zal op het vmbo ongetwijfeld (veel) hoger liggen dan op het vwo.
Voor een deel zit dat in taalachterstanden van jongeren waarvan Nederlands de tweede taal is. Voor een ander deel in kinderen van ouders die zelf laagopgeleid zijn en weinig aan taalstimulering doen, en voor het grootste deel gewoon in het falen van het onderwijs. We zijn te veel dingen aan het doen die afbreuk doen aan de basis (zie ook het bericht van vanmorgen over het streefniveau rekenen in groep 8, dat ook maar door een derde van de leerlingen wordt behaald).
Ik zie dat ook wel bij wiskunde terug, aangezien de examens nogal talig zijn. Om je een idee te geven: een examen van twee uur heeft vijftien pagina's. En dat is dan weer net niet hoe je de leesvaardigheid van middelbare school-leerlingen bevordert: door ze bij andere vakken onderuit te laten gaan op leesvaardigheid. Eigenaardige logica van het cito, wat mij betreft.
Het meest vervelend is het voor kinderen die echt op latere leeftijd in Nederland gekomen zijn. Die zijn qua wiskunde misschien wel een acht waard, maar komen met een beetje geluk net aan een 6,5.