Friek Dat waren ooit de notabelen in een dorp. Mannen in een pak, met een sigaar en veel kennis die de rest niet bezat. Niet langer. Iedereen weet het beter of zoekt het uit op het internet.

GSbrder Zeker, maar dat is geen gonio.

De stelling van Piet zit niet in het programma van vmbo-basis, maar daar behandel ik hem dus wel degelijk. Precies om die reden.

janneke141 Maar of dat beter gaat als elke docent zelf het lespakket bepaalt, vanwege een persoonlijke affiniteit, is hoogst onzeker.

GSbrder En dat, mijn beste, is dus een kwestie van vertrouwen. En dat vertrouwen gaat prima op zijn plaats zijn als er goede docenten voor de klassen staan. Goede docenten die je gaat vinden als het een aantrekkelijk vak met redelijke arbeidsvoorwaarden en een mooie autonomie is.

GSbrder Als je goed geschoolde docenten hebt, dan zal het door de bank genomen wel goedkomen.

Maar ik denk dat de politiek bang blijft dat op een dag in de krant staat "Schandaal! Wiskunde-onderwijs op school X is waardeloos, leerlingen kunnen helemaal niks, prutsleraar kon jarenlang z'n gang gaan zonder dat de inspectie iets deed!"

GSbrder Is meer voer voor een eigen topic, maar juist dat de burger veel meer informatie tot zijn beschikking heeft zorgt er volgens mij voor dat zij mondiger wordt en dus dat wat de expert zegt minder gewicht in de schaal legt.

Ossu Als er weer zo'n rel is wordt er in mijn ogen ook veel te incident-gericht gekeken hoe je (beter gezegd: hoe de staatssecretaris of minister) kunt zorgen dat X nooit meer voorkomt, in plaats van te relativeren dat er in elk systeem fouten zullen worden gemaakt en dat het door de bank genomen wel goed zit.

janneke141 Ik geloof jou wel en denk dat er een hoop capabele en inspirerende docenten zijn met behoefte aan autonomie. Maar ik zou er moeite mee hebben m'n kind naar een school te sturen als ik van tevoren niet weet of het curriculum van het voorbereidend onderwijs aansluit op het hoger- of wetenschappelijk onderwijs. Het zou kunnen dat de centrale overheid dit ook niet weet (goed mogelijk, je weet hoe weinig vertrouwen ik er in heb) maar dat is helaas de enige partij die leraren kan aansturen en beloond.

Net zoals jij het best wil geloven als ik zeg dat ik netjes op je pensioencentjes pas en de benchmark versla, maar de overheid vereist dat ik een compliance, risk- en legal department heb om te voldoen aan de AIFMD-richtlijnen. Allemaal ten koste van mijn autonomie en jouw pensioenrendement.

GSbrder Maar ik zou er moeite mee hebben m'n kind naar een school te sturen als ik van tevoren niet weet of het curriculum van het voorbereidend onderwijs aansluit op het hoger- of wetenschappelijk onderwijs.

Je moet jezelf de vraag stellen in wie je meer vertrouwen hebt. De leraar en de school die jouw kind kent en weet wat het nodig heeft, of de ambtenaar op de 11e verdieping van het ministerie in Den Haag.

janneke141 Ik vertrouw die docent meer als het aankomt op het enthousiasmeren van mijn kind. Dat is autonomie waarvan ik zeker niet wil dat een docent het opgeeft. Maar als een vwo-docent een hekel heeft aan kansrekening, zou ik wel in discussie gaan over het CE-curriculum en hoe relevant dat op latere leeftijd gaat zijn.

Ossu Klopt. De angst daarvoor zit diep. En mensen leunen teveel op de overheid/inspectie, dus verdiepen zich totaal niet in de kracht van het team op de school van hun kroost.

janneke141 Ja, en nu ga je wel uit van een ideale situatie waar geen disfunctionerende scholen/leraren bestaan. En hoe ga je dat dan oplossen? Op het moment dat aan het licht komt dat leerlingen op school jarenlang geen fatsoenlijk onderwijs hebben gekregen dan wordt er toch direct naar de overheid gekeken om de boel te corrigeren.

Eur In de huidige situatie bestaan er ook slechte leraren en slechte schoolbesturen. De vraag is of dat er meer of minder worden als je de situatie zo kan wijzigen dat het leraarschap een aantrekkelijker vak wordt voor hoogopgeleiden.

Grootste nadeel aan het lerarenschap blijven de leerlingen. Dat is en blijft voor autisten/hoogopgeleiden een onoverkomelijk issue.

GSbrder Zoals arts ook een keileuk beroep is, ware het niet voor al die zieke mensen.

tsjok zo is het. In theorie zou ik best leraar kunnen zijn. De praktijk echter...

janneke141 Enfin, ondertussen spreken van links tot rechts allerlei politici hun zorgen uit over de groeiende lerarentekorten, maar worden er precies nul maatregelen genomen om er iets aan te doen.

Neenee, dat zie je verkeerd. Zo is er bij de laatste begrotingsbehandeling een motie aangenomen om het lerarentekort verder terug te dringen.

Motie van de leden Van der Molen en Tielen, Kamerstuk 35 000 VIII, nr. 54
                    De Kamer, gehoord de beraadslaging, constaterende dat sommige studenten voor een lerarenopleiding hebben gekozen waarmee ze moeizaam een baan in het onderwijs kunnen vinden of behouden; constaterende dat zij als zij voor een tweede lerarenopleiding kiezen het hogere instellingscollegegeld moeten betalen; constaterende dat we vanwege het lerarentekort graag deze mensen willen behouden voor de onderwijssector; constaterende dat met de wetswijziging verlaging wettelijk collegegeld geregeld is dat de halvering ook geldt voor studenten in het kleinschalig en intensief onderwijs en zij een veel hogere korting krijgen dan studenten van een reguliere opleiding; verzoekt de regering, de Wet verlaagd wettelijk collegegeld aan te passen zodat alle studenten hetzelfde bedrag krijgen en de 2,5 miljoen euro die hiermee vrij komt te gebruiken voor een regeling voor mensen die voor een tweede lerarenopleiding kiezen en geen aanspraak kunnen maken op een andere regeling zoals de lerarenbeurs of zijinstroom; verzoekt de regering tevens, hier voor het zomerreces van 2019 de Kamer over te informeren, en gaat over tot de orde van de dag.

Reactie OCW:

De dekking voor deze motie kan worden gerealiseerd per studiejaar 2020/2021. Om de halvering voor opleidingen met het predicaat kleinschalig en intensief onderwijs aan te passen naar een korting van de helft van het wettelijk collegegeld, is een wijziging van het Uitvoeringsbesluit WHW (UWHW) benodigd. In het uitvoeringsbesluit van de WHW staat dat het wettelijk (gehalveerd) collegegeld jaarlijks wordt vastgesteld bij ministeriële regeling voor 1 november voorafgaand aan het studiejaar waarvoor het aangepaste collegegeld gaat gelden. Het wettelijk collegegeld van studiejaar 2020/2021 moet dus per 1 november 2019 bekend zijn. De wijziging van de UWHW moet daarom voor die tijd gereed zijn.

Aangaande de opbrengsten geldt dat deze in het studiejaar 2020/2021 maar voor een derde in 2020 zullen vallen. In dat jaar zal er dan circa € 0,6 miljoen beschikbaar zijn. Vanaf 2021 is dit maximaal € 2,5 miljoen. Dat is daarmee het maximale budget voor een regeling.

De motie is overigens afgeraden door de minister, maar bijna kamerbreed (D66 niet) aangenomen, dus we gaat weer een hoop geld besteden aan het uitvoeren van deze prachtmotie.

sigme Aha. Dit gaat zoden aan de dijk zetten. Ook wel weer typerend dat D66 tegen stemt trouwens.

Nieuwsbericht | 18 april 2019
                      Ministerraad stemt in met mbo-studentenfonds

De ministerraad heeft op voorstel van minister Van Engelshoven van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap ingestemd met de oprichting van een mbo-studentenfonds. Uit dit fonds kunnen mbo-studenten die met een goede reden vertraging oplopen, een vergoeding van hun school krijgen als ze geen studiefinanciering meer ontvangen. Het gaat bijvoorbeeld om studenten die ziek zijn, zwanger worden of een beperking hebben. Met deze wet wordt ook geregeld dat studenten in het mbo voortaan officieel ‘studenten’ heten, in plaats van ‘deelnemers’.

Mbo-studentenfonds
                      Minister Van Engelshoven stort 10 miljoen euro in dit fonds. Het beschikbare geld wordt verdeeld onder alle mbo-instellingen. De instellingen zijn vrij om de precieze invulling van het fonds te bepalen, omdat zij de problematiek het beste kunnen inschatten. Behalve de ondersteuning van studenten die vertraging oplopen, regelt het fonds ondersteuning van de onderwijsbenodigdheden voor minderjarige, voltijds studenten uit minima gezinnen. Vanuit het fonds worden dan onderwijsbenodigdheden beschikbaar gesteld. Dat zijn spullen die studenten zelf moeten kopen, zoals laptops, boeken en werkkleding.

Zwangerschap
                      Door dit wetsvoorstel worden onder andere de rechten van zwangere mbo-studenten beter geregeld. Zo kunnen zwangere studenten in de toekomst een vergoeding uit het mbo-studentenfonds krijgen. Ook wordt zwangerschap een officiële reden voor verzuim. Nu moeten zwangere studenten zich ziek melden. Tevens wordt expliciet geregeld dat mbo-scholen geen negatief bindend studieadvies mogen afgeven bij onvoldoende studieresultaten die zijn ontstaan door zwangerschap en bevalling.

De ministerraad heeft ermee ingestemd het wetsvoorstel voor advies aan de Raad van State te zenden. De tekst van het wetsvoorstel en van het advies van de Raad van State worden openbaar bij indiening bij de Tweede Kamer. Naar verwachting kan het wetsvoorstel in het najaar bij de Tweede Kamer worden ingediend.

Maar mbo’ers zijn toch scholieren?