GSbrder Daar moet je over nadenken natuurlijk, maar keuze uit een aantal modules lijkt me niet onredelijk. Waarbij je als school nog kan kiezen of je gewoon iedereen dezelfde modules aanbiedt, of (liefst) leerlingen op niveau/naar wens bedient. Wat iemand nodig heeft verschilt natuurlijk per vervolgopleiding.
Een voorbeeld uit mijn praktijk: Goniometrie (hoeken en zijkanten in driehoeken uitrekenen met de (co)sinus en de tangens) is een examenonderdeel op vmbo-k en -t maar het aantal mensen dat daar in zijn of haar vervolgopleiding echt iets mee doet is bijzonder beperkt. Maar omdat het nogal prominent terugkomt in de examens ben ik erg veel tijd kwijt om dit er enigszins in te krijgen, en dan nog heeft het gros alleen een paar trucjes geleerd die ze op 1 juni al niet meer kennen. Dat vind ik zonde van de tijd.
Aan de andere kant is het onderwerp statistiek volledig uit het examenprogramma verdwenen. Terwijl je daar in het dagelijks leven, en op een aantal vervolgopleidingen, een stuk meer aan hebt dan aan de tangens.