Ossu toen was wiskunde B12 op vwo-niveau eigenlijk al te weinig (qua omvang van het curriculum) om bij bètavakken op de universiteit goed te kunnen functioneren.

Waarmee je eigenlijk zegt dat het door de overheid bepaalde curriculum niet voldoet. Dank, dat wist ik al.

    GSbrder
    Bankiers, makelaars en notarissen hebben natuurlijk niet een zelfde soort gezagspositie als, pak 'm beet, agenten en docenten.

      janneke141 Een beetje bouwvakker die van het vmbo af komt, moet met de stelling van Pythagoras toch kunnen uitrekenen hoe lang z'n schuine plankje zou moeten zijn.

        Friek Ik krijg trouwens het idee dat dit probleem in Nederland een stuk groter is dan in andere landen, maar ik heb weinig bewijs voor dat onderbuikgevoel.

        Friek Dat waren ooit de notabelen in een dorp. Mannen in een pak, met een sigaar en veel kennis die de rest niet bezat. Niet langer. Iedereen weet het beter of zoekt het uit op het internet.

          GSbrder Zeker, maar dat is geen gonio.

          De stelling van Piet zit niet in het programma van vmbo-basis, maar daar behandel ik hem dus wel degelijk. Precies om die reden.

          janneke141 Maar of dat beter gaat als elke docent zelf het lespakket bepaalt, vanwege een persoonlijke affiniteit, is hoogst onzeker.

            GSbrder En dat, mijn beste, is dus een kwestie van vertrouwen. En dat vertrouwen gaat prima op zijn plaats zijn als er goede docenten voor de klassen staan. Goede docenten die je gaat vinden als het een aantrekkelijk vak met redelijke arbeidsvoorwaarden en een mooie autonomie is.

              GSbrder Als je goed geschoolde docenten hebt, dan zal het door de bank genomen wel goedkomen.

              Maar ik denk dat de politiek bang blijft dat op een dag in de krant staat "Schandaal! Wiskunde-onderwijs op school X is waardeloos, leerlingen kunnen helemaal niks, prutsleraar kon jarenlang z'n gang gaan zonder dat de inspectie iets deed!"

                GSbrder Is meer voer voor een eigen topic, maar juist dat de burger veel meer informatie tot zijn beschikking heeft zorgt er volgens mij voor dat zij mondiger wordt en dus dat wat de expert zegt minder gewicht in de schaal legt.

                Ossu Als er weer zo'n rel is wordt er in mijn ogen ook veel te incident-gericht gekeken hoe je (beter gezegd: hoe de staatssecretaris of minister) kunt zorgen dat X nooit meer voorkomt, in plaats van te relativeren dat er in elk systeem fouten zullen worden gemaakt en dat het door de bank genomen wel goed zit.

                janneke141 Ik geloof jou wel en denk dat er een hoop capabele en inspirerende docenten zijn met behoefte aan autonomie. Maar ik zou er moeite mee hebben m'n kind naar een school te sturen als ik van tevoren niet weet of het curriculum van het voorbereidend onderwijs aansluit op het hoger- of wetenschappelijk onderwijs. Het zou kunnen dat de centrale overheid dit ook niet weet (goed mogelijk, je weet hoe weinig vertrouwen ik er in heb) maar dat is helaas de enige partij die leraren kan aansturen en beloond.

                Net zoals jij het best wil geloven als ik zeg dat ik netjes op je pensioencentjes pas en de benchmark versla, maar de overheid vereist dat ik een compliance, risk- en legal department heb om te voldoen aan de AIFMD-richtlijnen. Allemaal ten koste van mijn autonomie en jouw pensioenrendement.

                  GSbrder Maar ik zou er moeite mee hebben m'n kind naar een school te sturen als ik van tevoren niet weet of het curriculum van het voorbereidend onderwijs aansluit op het hoger- of wetenschappelijk onderwijs.

                  Je moet jezelf de vraag stellen in wie je meer vertrouwen hebt. De leraar en de school die jouw kind kent en weet wat het nodig heeft, of de ambtenaar op de 11e verdieping van het ministerie in Den Haag.

                    janneke141 Ik vertrouw die docent meer als het aankomt op het enthousiasmeren van mijn kind. Dat is autonomie waarvan ik zeker niet wil dat een docent het opgeeft. Maar als een vwo-docent een hekel heeft aan kansrekening, zou ik wel in discussie gaan over het CE-curriculum en hoe relevant dat op latere leeftijd gaat zijn.

                    Ossu Klopt. De angst daarvoor zit diep. En mensen leunen teveel op de overheid/inspectie, dus verdiepen zich totaal niet in de kracht van het team op de school van hun kroost.

                    janneke141 Ja, en nu ga je wel uit van een ideale situatie waar geen disfunctionerende scholen/leraren bestaan. En hoe ga je dat dan oplossen? Op het moment dat aan het licht komt dat leerlingen op school jarenlang geen fatsoenlijk onderwijs hebben gekregen dan wordt er toch direct naar de overheid gekeken om de boel te corrigeren.

                      Eur In de huidige situatie bestaan er ook slechte leraren en slechte schoolbesturen. De vraag is of dat er meer of minder worden als je de situatie zo kan wijzigen dat het leraarschap een aantrekkelijker vak wordt voor hoogopgeleiden.

                      Grootste nadeel aan het lerarenschap blijven de leerlingen. Dat is en blijft voor autisten/hoogopgeleiden een onoverkomelijk issue.

                        GSbrder Zoals arts ook een keileuk beroep is, ware het niet voor al die zieke mensen.

                          tsjok zo is het. In theorie zou ik best leraar kunnen zijn. De praktijk echter...