janneke141 Wordt dat 'vrije deel' dan een keuzepakket (een school mag kiezen voor een thema, of een onderdeel van het CE-curriculum waar het meer affiniteit mee heeft) of volledig keuzevrij? Kunnen ouders/leerlingen/leraren op een goede manier vergelijken met andere scholen voor welk aandachtsgebied ze kiezen, of mag een school naar believen switchen van keuze? Puur hypothetisch, waar zou jij meer tijd aan willen besteden, maar is die tijd je nu niet gegund omdat je door het verplichte CE-curriculum moet worstelen en welke onderdelen zou je dan schrappen uit het CE-curriculum?

    GSbrder Als ik het zo hoor dan is de klacht (te) veel bemoeienis en (te) slechte arbeidsvoorwaarden. Maar hogere salarissen én minder toezicht lijkt me politiek niet te verkopen. Nederland is volgens mij geen land waar 'if you pay peanuts, you get monkeys' in vruchtbare aarde valt.

    Als je al iets wil veranderen, dan zou het waarschijnlijk helemáál anders moeten. Dat elke docent minstens een universitaire bachelor moet hebben afgerond en de Pabo alleen maar een Master of Education Dan wordt via die ingangseis de kwaliteit bewaakt en kan het andere toezicht misschien wat minder.

      Ossu Komt bij dat een hoop mensen in het onderwijs niet de hoofdkostwinnaar van een gezin zijn. Dus in zekere zin werkt het / komt de overheid er mee weg om mensen in het onderwijs minder te betalen dan strikt noodzakelijk is, omdat de partner in veel gevallen de echte pepernoten pakt. Volgens mij een van de redenen waarom vrouwen minder goed onderhandelen dan mannen. Ik ken overigens een paar academische docenten en die zijn best tevreden over de arbeidsvoorwaarden, maar of ze dat over 20 jaar nog steeds zijn (nu midden 20) is de vraag. Toch een beetje als de zzp'er die er dan achterkomt geen pensioen te hebben opgebouwd en dat dit toch wel effect heeft op de koopkracht.

      > janneke141 En als allerbelangrijkste: herstel het imago van, en het vertrouwen in de docenten. Dat laatste is meer een gevoelskwestie dan iets wat je in beleid kan gieten, maar als je als docent ergens knettergek van word dan is het het chronische wantrouwen in je capaciteiten door de maatschappij en door de politiek.

      En tegelijkertijd wordt er naar het onderwijs gekeken zodra er zich een nieuw maatschappelijk probleem voordoet. Een prachtige paradox blijft het.

      Desondanks denk ik wel dat tsjok hier een punt te pakken heeft: gezagsdragers hebben al jarenlang te maken met afnemend respect voor hun rol. Een kwalijke ontwikkeling vind ik persoonlijk, want gezag kunnen ondergaan en kunnen uitoefenen horen bij een democratische cultuur. Veel mensen (vooral in Nederland) beschouwen gezag echter vooral als vervelend, maar verwachten er tegelijkertijd onmogelijke zaken van.

        Friek Wie kijkt er nog met ontzag naar een bankier, notaris of makelaar?
        Das war einmal.

          GSbrder Daar moet je over nadenken natuurlijk, maar keuze uit een aantal modules lijkt me niet onredelijk. Waarbij je als school nog kan kiezen of je gewoon iedereen dezelfde modules aanbiedt, of (liefst) leerlingen op niveau/naar wens bedient. Wat iemand nodig heeft verschilt natuurlijk per vervolgopleiding.

          Een voorbeeld uit mijn praktijk: Goniometrie (hoeken en zijkanten in driehoeken uitrekenen met de (co)sinus en de tangens) is een examenonderdeel op vmbo-k en -t maar het aantal mensen dat daar in zijn of haar vervolgopleiding echt iets mee doet is bijzonder beperkt. Maar omdat het nogal prominent terugkomt in de examens ben ik erg veel tijd kwijt om dit er enigszins in te krijgen, en dan nog heeft het gros alleen een paar trucjes geleerd die ze op 1 juni al niet meer kennen. Dat vind ik zonde van de tijd.
          Aan de andere kant is het onderwerp statistiek volledig uit het examenprogramma verdwenen. Terwijl je daar in het dagelijks leven, en op een aantal vervolgopleidingen, een stuk meer aan hebt dan aan de tangens.

            janneke141 Ik vind het een waardeloos idee. Als ik denk aan mijn eigen schooltijd - toen was wiskunde B12 op vwo-niveau eigenlijk al te weinig (qua omvang van het curriculum) om bij bètavakken op de universiteit goed te kunnen functioneren.

            Overigens lees ik dat dat met de invoering van wiskunde D is hervormd, en dat scholen bij dat vak nu zelf weer het curriculum mogen bepalen. Dat biedt in ieder geval ruimte voor verbetering.

            Edit: Ik zie nu de post hierboven, over het vmbo-niveau. Dat verhaal wil ik niet tegenspreken. 🙂

              Ossu toen was wiskunde B12 op vwo-niveau eigenlijk al te weinig (qua omvang van het curriculum) om bij bètavakken op de universiteit goed te kunnen functioneren.

              Waarmee je eigenlijk zegt dat het door de overheid bepaalde curriculum niet voldoet. Dank, dat wist ik al.

                GSbrder
                Bankiers, makelaars en notarissen hebben natuurlijk niet een zelfde soort gezagspositie als, pak 'm beet, agenten en docenten.

                  janneke141 Een beetje bouwvakker die van het vmbo af komt, moet met de stelling van Pythagoras toch kunnen uitrekenen hoe lang z'n schuine plankje zou moeten zijn.

                    Friek Ik krijg trouwens het idee dat dit probleem in Nederland een stuk groter is dan in andere landen, maar ik heb weinig bewijs voor dat onderbuikgevoel.

                    Friek Dat waren ooit de notabelen in een dorp. Mannen in een pak, met een sigaar en veel kennis die de rest niet bezat. Niet langer. Iedereen weet het beter of zoekt het uit op het internet.

                      GSbrder Zeker, maar dat is geen gonio.

                      De stelling van Piet zit niet in het programma van vmbo-basis, maar daar behandel ik hem dus wel degelijk. Precies om die reden.

                      janneke141 Maar of dat beter gaat als elke docent zelf het lespakket bepaalt, vanwege een persoonlijke affiniteit, is hoogst onzeker.

                        GSbrder En dat, mijn beste, is dus een kwestie van vertrouwen. En dat vertrouwen gaat prima op zijn plaats zijn als er goede docenten voor de klassen staan. Goede docenten die je gaat vinden als het een aantrekkelijk vak met redelijke arbeidsvoorwaarden en een mooie autonomie is.

                          GSbrder Als je goed geschoolde docenten hebt, dan zal het door de bank genomen wel goedkomen.

                          Maar ik denk dat de politiek bang blijft dat op een dag in de krant staat "Schandaal! Wiskunde-onderwijs op school X is waardeloos, leerlingen kunnen helemaal niks, prutsleraar kon jarenlang z'n gang gaan zonder dat de inspectie iets deed!"

                            GSbrder Is meer voer voor een eigen topic, maar juist dat de burger veel meer informatie tot zijn beschikking heeft zorgt er volgens mij voor dat zij mondiger wordt en dus dat wat de expert zegt minder gewicht in de schaal legt.

                            Ossu Als er weer zo'n rel is wordt er in mijn ogen ook veel te incident-gericht gekeken hoe je (beter gezegd: hoe de staatssecretaris of minister) kunt zorgen dat X nooit meer voorkomt, in plaats van te relativeren dat er in elk systeem fouten zullen worden gemaakt en dat het door de bank genomen wel goed zit.

                            janneke141 Ik geloof jou wel en denk dat er een hoop capabele en inspirerende docenten zijn met behoefte aan autonomie. Maar ik zou er moeite mee hebben m'n kind naar een school te sturen als ik van tevoren niet weet of het curriculum van het voorbereidend onderwijs aansluit op het hoger- of wetenschappelijk onderwijs. Het zou kunnen dat de centrale overheid dit ook niet weet (goed mogelijk, je weet hoe weinig vertrouwen ik er in heb) maar dat is helaas de enige partij die leraren kan aansturen en beloond.

                            Net zoals jij het best wil geloven als ik zeg dat ik netjes op je pensioencentjes pas en de benchmark versla, maar de overheid vereist dat ik een compliance, risk- en legal department heb om te voldoen aan de AIFMD-richtlijnen. Allemaal ten koste van mijn autonomie en jouw pensioenrendement.

                              GSbrder Maar ik zou er moeite mee hebben m'n kind naar een school te sturen als ik van tevoren niet weet of het curriculum van het voorbereidend onderwijs aansluit op het hoger- of wetenschappelijk onderwijs.

                              Je moet jezelf de vraag stellen in wie je meer vertrouwen hebt. De leraar en de school die jouw kind kent en weet wat het nodig heeft, of de ambtenaar op de 11e verdieping van het ministerie in Den Haag.