Jan De staat bekostigt scholen omdat 'we' het belangrijk vinden dat kinderen onderwijs krijgen. Er gebeuren zo veel dingen op scholen die niet direct een onderwijstaak zijn, maar die samen met de lessen een pakket vormen waarin een kind kan opgroeien en zich kan voorbereiden op een volgende stap in de maatschappij. En het varieert lekker tussen de verschillende scholen, dus zoek je als ouder een school die in jouw optiek de beste dingen doet.
De staat controleert, middels de onderwijsinspectie, of het geld goed wordt besteed. Als dat niet zo is en/of de kwaliteit van het onderwijs onvoldoende is komt de school onder verscherpt toezicht of wordt in het uiterste geval zelfs gesloten. Kennelijk doet het voorlezen van een gebed bij de start van de les geen afbreuk aan de onderwijskwaliteit.
Hoe dan ook, wij benaderen de Vrijheid van Onderwijs gewoon op een andere manier. Ik ben niet bereid om de vrijheden van anderen (en in essentie ook die van mijzelf) te gaan beperken omdat mensen daar dingen mee doen waar ik zelf niet achter sta, zonder dat ik daar last van heb. Jij wel. Dat mag, even goede vrienden.