Ik heb het idee van Duke maar gejat om de discussie over politieke discussies rond het thema onderwijs te centraliseren, en het niet te verstoppen in het café. Bij deze.
Onderwijspolitiek in Nederland
Ook al zijn de verschillen nogal groot over de regio's, we kunnen er toch moeilijk omheen dat we in Nederland een tekort aan leerkrachten hebben en dat dat op korte termijn nog niet lijkt te worden opgelost. Ook al dalen de leerlingenaantallen de komende jaren, het aantal gepensioneerden en afhakers stijgt dus het tekort zal nog wel even oplopen.
Het leidt bij sommige scholen tot onconventionele en vooral ongewenste 'oplossingen':
Twee koepelorganisaties van scholen in Zaanstad overwegen om tijdelijk een vierdaagse schoolweek in te voeren. De organisaties zeggen dat ze geen andere keus hebben door het lerarentekort.
De organisaties, stichting Agora en Zaan Primair, beheren 55 scholen. Het is nog niet duidelijk op welke scholen de vierdaagse schoolweek wordt ingevoerd. Volgens Rien Spies van het College van Bestuur van stichting Agora is het wachten op het eerste griepje. "We weten dat dit gaat gebeuren, en waarschijnlijk op korte termijn. Alleen weten we nog niet waar."
De onderwijsinspectie wijst erop dat een structurele vierdaagse lesweek niet is toegestaan, en ook niet wordt gedoogd. "We snappen dat het ingewikkeld is voor scholen om de planning sluitend te krijgen, maar de wet staat een vierdaagse schoolweek niet toe", zegt een woordvoerder.
https://nos.nl/artikel/2250793-vierdaagse-schoolweek-dreigt-in-zaanstad-door-lerarentekort.html
De plannen van minister Slob staan niet bepaald in het teken van de borging van de kwaliteit: zo mogen mensen die nog in opleiding zijn eerder voor de klas gaan staan. Daarnaast is hij de zoveelste minister die de zogenaamde stille reserve wil aanboren: een contingent van tienduizenden bevoegde leerkrachten die geen les geven. Ook dat plan biedt niet al te veel kansen.
Voor de korte termijn, laten we zeggen de looptijd van een lerarenopleiding, is er nauwelijks een oplossing behalve het verhuizen én huisvesten van Drentse werkloze leraren naar de Randstad. Maar wat is er nodig om te zorgen dat een lerarenopleiding weer een aantrekkelijke opleiding wordt met goede perspectieven, zodat het tekort kan worden weggewerkt?
Toevallig moest ik gisteravond een betoog inleveren over wat zou moeten gedaan worden om het tekort aan leraren te verhelpen.
Ik vroeg me af of het geen idee was om te kijken naar hoe Finland het doet, daar moet je universiteit hebben gedaan om zelfs les te geven op de basisschool en terwijl je misschien verwacht dat die extra horde zorgt voor nog minder leraren, werkt het daar omgekeerd.
Juist die extra moeite zorgt daar voor veel aanzien van het vak, maar je moet er dan natuurlijk ook wel de bijhorende salarisverhoging voor geven.
Ik weet dat men in deze Drentse gemeente ook krap zit in de docenten... de invalpoule wordt nu al vrijwel structureel voor de klas gezet en kan ook geen griepgolf meer aan.
In het basisonderwijs is de grootste krimp in veel regio’s al geweest en hebben de ‘overbodige’ docenten al andere bezigheden gevonden.
Een structurele oplossing zie ik zo niet, heel eerlijk gezegd. In het PO wellicht iets meer betalen maar voor het VO kan het daar ook bijna niet aan liggen.
Hmmm, ja, je zal het inderdaad niet van de een op de andere dag kunnen vervangen.
Grootste probleem op dit moment is denk ik dat het beroep met een imago probleem te maken heeft, waardoor zeker mannen geen/weinig interesse in de baan hebben.
Het laaggeschoolde blijft wel een probleem, maar ook de werkdruk die niet opweegt tegen het salaris en hoe het vak vaak in de media komt.
Sky Ik weet dat het Finse onderwijs door velen wordt aanbeden, maar daarbij zijn toch wel de nodige kanttekeningen te maken. Zie bijvoorbeeld
Nu ben ik niet per se tegenstander van het inzetten van meer academisch geschoolden voor de klas, maar de opleidingen die wij op dit moment in huis hebben zijn daar gewoon niet geschikt voor. Ik heb uiteraard een aardig stel eerstegraads bevoegde -en dus academisch opgeleide- collega's, en slechts een enkeling daarvan zou ik graag voor een vmbo-klas zien. Het heeft voor mij als vmbo-docent geen enkele toegevoegde waarde dat ik weet hoe een Fouriertransformatie werkt. Laat staan als ik groep 5 ga lesgeven.
De curricula zullen dan dus moeten worden aangepast, maar dat kan ook wel op een hbo (een onderwijstype wat in Finland niet eens bestaat; pakweg de helft van alles wat zichzelf student noemt zit daar op iets wat kwalificeert als een universiteit, en de rest doet beroepsonderwijs).
De middelen die we in ons land in willen zetten om docenten te betalen zijn redelijk maar ook weer niet overdreven hoog, en het bedrijfsleven is (financieel) in bijna alle gevallen aantrekkelijker dan het onderwijs - een situatie die realistisch gezien nog wel een tijdje zo zal blijven. Dat gat is voor academici nog groter dan voor hbo-opgeleiden, dus je verergert daarmee de situatie dat bevoegde docenten buiten het onderwijs aan de slag gaan alleen maar. Dat in gedachten houdend doen we er beter aan om de kwaliteit van de tweedegraads lerarenopleidingen en de knutselacademiepabo wat op te vijzelen.
Helpt dat tegen het lerarentekort? Misschien een beetje. Ruim een kwart van de startende leraren stopt er namelijk binnen drie jaar weer mee omdat ze het niet meer trekken. Wellicht kan een betere voorbereiding vooraf dat bizarre cijfer een stukje omlaag brengen.
janneke141
Terwijl ik van de lokale Pabo weet dat de leerlingen veel stage lopen. Al vanaf het eerste jaar (deeltijd zelfs al bijna direct).
Ik heb nooit zo goed begrepen waarom je een wetenschappelijke opleiding nodig zou hebben om les te geven in het VO. Zeker niet in de onderbouw.
Jan Ik geloof ook niet dat ik er ooit goede argumenten voor heb gelezen.
Trouwens, ik las net op Facebook al wat reacties die erop neerkwamen dat de onderwijsinspectie de Zaanse scholen boetes moet gaan opleggen als ze lesdagen laten uitvallen. Dat zal helpen :')
De stappen tussen 'geef een boete' en 'er ontstaan meer basisschooldocenten' ontgaan mij ook nogal.
Extra geld voor onderwijs met Prinsjesdag. Maar gelukkig is er volgend jaar wel gewoon minder geld voor bijvoorbeeld de middelbare scholen.
Duke Ik heb de precieze cijfers nog niet gezien, maar de verlaging van het collegegeld in combinatie met de verhoging van de rente op studieleningen klinkt toch behoorlijk als de beroemde sigaar uit eigen doos. Die nog in het voordeel is van buitenlandse studenten ook.
Over het bijzonder onderwijs: mijn stelling is niet dat bijzondere scholen slechte scholen zijn, mijn stelling is dat religieonderhoud geen onderwijstaak is, dat bijzonder onderwijs segregatie bevordert en dat het onderwijs zich bij de feiten dient te houden.
Leandra
Met dat argument begon ik: als er weinig merkbaar is van die religieuze signatuur, dan maakt het niks uit als die school ineens openbaar gaat heten.
Montessori- en Daltonscholen kunnen gewoon bij het openbaar onderwijs horen. Net als talloze andere onderwijskundige concepten. Ik pleit echt niet voor eenheidsworst hoor. Ik werk zelf ook bewust op een school met een behoorlijk uitgesproken karakter.