Sky Ik weet dat het Finse onderwijs door velen wordt aanbeden, maar daarbij zijn toch wel de nodige kanttekeningen te maken. Zie bijvoorbeeld
https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/opinie-fins-onderwijs-is-helemaal-geen-goed-voorbeeld-voor-nederland-~b30a6f83/
Nu ben ik niet per se tegenstander van het inzetten van meer academisch geschoolden voor de klas, maar de opleidingen die wij op dit moment in huis hebben zijn daar gewoon niet geschikt voor. Ik heb uiteraard een aardig stel eerstegraads bevoegde -en dus academisch opgeleide- collega's, en slechts een enkeling daarvan zou ik graag voor een vmbo-klas zien. Het heeft voor mij als vmbo-docent geen enkele toegevoegde waarde dat ik weet hoe een Fouriertransformatie werkt. Laat staan als ik groep 5 ga lesgeven.
De curricula zullen dan dus moeten worden aangepast, maar dat kan ook wel op een hbo (een onderwijstype wat in Finland niet eens bestaat; pakweg de helft van alles wat zichzelf student noemt zit daar op iets wat kwalificeert als een universiteit, en de rest doet beroepsonderwijs).
De middelen die we in ons land in willen zetten om docenten te betalen zijn redelijk maar ook weer niet overdreven hoog, en het bedrijfsleven is (financieel) in bijna alle gevallen aantrekkelijker dan het onderwijs - een situatie die realistisch gezien nog wel een tijdje zo zal blijven. Dat gat is voor academici nog groter dan voor hbo-opgeleiden, dus je verergert daarmee de situatie dat bevoegde docenten buiten het onderwijs aan de slag gaan alleen maar. Dat in gedachten houdend doen we er beter aan om de kwaliteit van de tweedegraads lerarenopleidingen en de knutselacademiepabo wat op te vijzelen.
Helpt dat tegen het lerarentekort? Misschien een beetje. Ruim een kwart van de startende leraren stopt er namelijk binnen drie jaar weer mee omdat ze het niet meer trekken. Wellicht kan een betere voorbereiding vooraf dat bizarre cijfer een stukje omlaag brengen.