Asielcrisis #1
Ideale scenario voor een zekere politieke partij, bedenk ik me zo.
Staatssecretaris vd Burg is blij met de inzet van Artsen Zonder Grenzen.
Veel tekenender voor de houding van het kabinet-Rutte ga je het niet krijgen ben ik bang.
Het stiekeme “voordeel” vanuit rechtse hoek is, dat andere landen asielzoekers nu niet meer terug kunnen sturen naar Nederland. Want hier krijgen ze immers geen fatsoenlijke behandeling.
Asielzoekers zijn in geen enkel land populair, niemand met enkele electorale ambities gaat aanbieden die zomaar even op te nemen. Merkel deed dat vooral uit pure Realpolitik en zelfs dat werd al fors bekritiseerd.
Het asielrecht zoals we het kennen is natuurlijk ook niet eeuwenoud en nog wel eens bijgesteld. Het lijkt mij ook niet onwaarschijnlijk, en ook niet per se alleen maar verkeerd, wanneer het nog eens verder evolueert.
Of misschien zal het meer regressie zijn; terug naar de situatie waarin asielrecht in Europa geldt voor Europeanen.
Het probleem van 'wat dan te doen met wie asiel aanvraagt die er geen recht op heeft' is geen probleem dat pas dan of daardoor ontstaat - dat probleem hebben we nu ook.
- Edited
Kan er nog wel bij joh. Twittertrollen gaan overuren draaien deze maandag.
Gemeenten moeten dit jaar 20.000 huizen tevoorschijn toveren als oplossing voor deze crisis:
Kabinet wil asielcrisis oplossen met 20.000 huizen en meer geld
Gemeenten moeten de komende maanden 20.000 huizen beschikbaar stellen voor asielzoekers met een verblijfsvergunning. Dat blijkt uit het conceptstuk dat de NOS heeft ingezien, waar RTL Nieuws als eerste over berichtte.
Asielzoekers met een vergunning zitten nu te lang in de asielopvang door het huizengebrek. De opvangplekken zitten daardoor overvol. In aanmeldcentrum Ter Apel slapen al dagen mensen buiten wegens een tekort aan opvangplekken.
Het kabinet trekt de komende jaren 730 miljoen uit om de opvangcrisis te bestrijden, zoals noodopvang, huisvesting, flexwoningen, inburgering en de aanpak van overlastgevers.
Bronnen zeggen dat er voorlopig geen asielstop komt.
https://nos.nl/artikel/2442099-kabinet-wil-asielcrisis-oplossen-met-20-000-huizen-en-meer-geld
Reya Interessant verhaal in FD vandaag. Mensen die als zelfstandige werken voor platformbedrijven als Deliveroo en Uber Eats verhuren hun account aan illegalen. Op socials schijnt daar een levendige handel in te zijn.
Loveless Dat vindt de gemiddelde afgestudeerde die wel eens op zichzelf wil gaan wonen vast een heel erg goed idee.
- Edited
janneke141 Ja precies, en die 20.000 woningen kunnen we natuurlijk makkelijk onttrekken uit dat enorme woningoverschot dat we hebben, toch? Echt een topidee dit.
Ja daar is zwartwerk schering en inslag.