Aangezien dit toch enorm uit te klauwen begint te lopen, bij dezen even een apart topic ervoor. Lever hier uw analyses over de oorzaak en oplossing van de Nederlandse asielcrisis.

De nieuwe invalshoek vandaag lijkt dat het eigenlijk de schuld is van de asielzoekers zelf.

De asielzoekers slapen op het veld, omdat er elders in het land geen plek voor ze is. Ook kiest een deel van de asielzoekers ervoor om buiten te slapen in de hoop zo eerder aan de beurt te komen in het aanmeldcentrum.

en

Als er voldoende opvangplekken zijn en mensen er nog steeds voor kiezen om op het veldje in Ter Apel te overnachten, dan dwingen boa's of politieagenten asielzoekers mogelijk om mee te gaan naar een opvanglocatie.

Alsof die mensen uit vrije wil buiten slapen in plaats van door het catastrofale falen van ons asielsysteem.

Je kon hem zien aankomen. Ik verwacht nog meer humanitaire drama's.

Arme ouders. 🙁

Uit het VK-artikel in de OP:

Nu stelt Schuiling het kabinet een ultimatum. Vrijdag moet er een overlooplocatie beschikbaar zijn nabij Ter Apel, waar vluchtelingen die aan de aanmeldprocedure willen beginnen tijdelijk worden opgevangen, desnoods gedwongen. Ze kunnen dan terug naar Ter Apel als ze aan de beurt zijn. Nu blijven ze vaak liever in Ter Apel, uit vrees hun plek in de rij kwijt te raken.

Het probleem voor Schuiling en de burgemeester van Ten Apel is natuurlijk dat ze niks hebben om druk te zetten. Het gaat immers om mensen, en ook nog eens vaak bange en uitgeputte mensen. Je kan ze niet in bussen stoppen en op de dam of het Binnenhof parkeren om je punt te maken. Of het centrum in Ter Apel sluiten uit protest.

• Reya replied to this.

Linus

Loppersum. Wil verder toch niemand meer wonen.

Reya

Nee joh, als die gemeente mensen opvangt, doen ze dat netjes in Delfzijl. Loppersum is voor de burgemeester.

En het is gelukt; Artsen zonder Grenzen moet aan de bak in Nederland.

NOS:

De internationale hulporganisatie Artsen zonder Grenzen heeft vanaf vandaag een team in Ter Apel dat zorg levert aan asielzoekers die vanwege het gebrek aan opvangplaatsen buiten de poort moeten blijven.

Het team bestaat uit vijf mensen die basisgezondheidszorg leveren. Zo behandelen ze wonden, infecties en huidziekten, verstrekken ze recepten en bieden ze psychologische eerste hulp aan volwassenen en kinderen. Het is voor het eerst dat de internationale hulporganisatie een team in Nederland inzet.

Linus NRC:

Het is de eerste keer dat Artsen zonder Grenzen medische hulp biedt in Nederland. Volgens de organisatie zijn de leefomstandigheden in Ter Apel vergelijkbaar met die in het Griekse vluchtelingenkamp Moria.

Remlove hoeft helemaal niet naar Grieksel voor Griekse toestanden.

@Reya speelt dit ook in België? Ik ben wel benieuwd of dit probleem ook zo groot is in andere West-Europese landen.

Sloggi
            In België vormt dit de normale gang van zaken.

Een visuele impressie. Bij voorkeur bekijken terwijl u uw lunch eet.

Friek
              De dixies bij de Alpha- en Grolsch-tent op Lowlands zien er trouwens ook soms zo uit. Niks aan de hand dus.

Toch wel bijzonder hoezeer de kijk op asiel en vluchtelingen is veranderd de laatste twintig jaar. Misschien ben ik naïef maar ik heb het idee dat deze toestanden 15-20 jaar geleden tot een politieke crisis hadden geleid. Nu lijken de reacties in Den Haag toch wat lauw. Zelfs links gaat vooralsnog niet de barricades op, wat ik electoraal gezien nog wel snap hoe cynisch ook.

Hoe zien jullie dit?

Sloggi Ik denk dat we, zowel kiezers als politici, een beetje murw zijn. Er zijn zo veel problemen tegelijk. En zelfs links ziet dat er geen makkelijke oplossing beschikbaar is in dit geval.

Er zijn feitelijk ook maar twee knoppen waar je aan kunt draaien: vraag en aanbod. Ik zal mijn gedachte van vorige week hier niet opnieuw ter discussie stellen, maar ik denk dat het veel politici helemaal niet zo verkeerd uitkomt dat het zo uit de hand loopt.

De geesten worden rijp gemaakt voor een asielstop. Een recente peiling gaf las ik aan dat 69 procent van de Nederlandse bevolking die maatregel al zou steunen.

Het is ook gewoon iets waar aan gewerkt wordt:

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/kabinet-gaat-onderzoeken-of-tijdelijke-asielstop-juridisch-mogelijk-is~baa4ca38/