• Politiek
  • Gemeenteraadsverkiezingen Polcafepoll

Drietebuul Een straat waarin men 50 rijdt is doorgaansminder uitnodigend voor fietsers en wandelaars dan een straat waar men 30 rijdt.

Dat hoeft dus niet. Dat ligt er maar helemaal aan hoe het verkeer is ingericht. Als de fietsstrook zich vlak naast het verkeer bevindt dus op dezelfde rijbaan: Ja. Maar er zijn voldoende gemeenten waar er dan gewoon wordt besloten om dan de fietsbaan los te koppelen van het autoverkeer.

    PolitiekGeaard Hengelo is gewoon weg nog niet klaar om direct de snelheid naar beneden te gooien. Daarvoor moet je het verkeer uit de kern proberen te krijgen. En dat lukt niet zonder intensieve investering in de infrastructuur. Als je dat eenmaal bereikt heb: ja dan kan de snelheid naar beneden. Maar dan heb je sowieso al nauwelijks echt problemen qua autoverkeer, omdat je daar de infrastructuur op hebt aangepast. 30km/h moet niet het doel worden. Dat idee is gewoon een populisme maar dan van links. Betere, veilige infrastructuur met het weren van autoverkeer uit de binnensteden: ja.

    Ja, dus? GL Hengelo stelt helemaal niet voor om 'direct de snelheid naar beneden te gooien'. En die 30-maatregel staat ook niet op zichzelf, het is onderdeel van een breder pakket mobiliteitsmaatregelen waarbij o.a. wordt ingezet op betere doorstroming, spitsmijden, het faciliteren van fietsers en een beter en duurzamer OV. Eigenlijk gewoon een betere, veilige infrastructuur met het weren van autoverkeer uit de binnensteden... (komt deze zin je bekend voor?)

    Je hebt overduidelijk hun programma niet bekeken, dat heb ik voor je moeten doen terwijl ik niet eens in fucking Hengelo woon. Over populisme gesproken.

    Jezus, het lijkt wel of ik hier op fok zit zeg :').

      PolitiekGeaard
      Uiteraard. Maar dat is vooral een maatregel die zich in laat passen in nieuwe ontwikkelingen. In bestaande settings is de ruimte voor het aanleggen van een losse fietsstrook schaarser.

      tsjok 30 rijden binnen de bebouwde kom zou de verkeersveiligheid enorm ten goede komen, vermindert vervuiling en geluidsoverlast en wordt gesteund door allerlei experts zoals het swov.

      Er zitten daar wel wat mitsen en maren aan, zoals fysieke herinrichting van 50 km/u wegen, wat behoorlijk wat geld kost en waarvoor volgens het SWOV ook voldoende expertise bij de gemeente nodig is.

      Als je gewoon de maximumsnelheid aanpast en verder niks doet, dan krijg je sluipverkeer en bovendien houden mensen zich dan hooguit een paar honderd meter aan de 30 km/u en gaan dan alsnog weer harder rijden. Dan werkt het dus alleen maar averechts.

        Sloggi
        https://groenlinks.nl/nieuws/maximumsnelheid-van-30-binnensteden
        Dat betekend dat voorstellen als deze eigenlijk gewoon populistische voorstellen zijn. Werkt heel goed voor de GroenLinks achterban die toch al niets met autoverkeer had, lekker goedkoop ook want dan hoeft een GroenLinks niet te investeren in (auto)infrastructuur want dat past namelijk niet in het plaatje, maar het zet nauwelijks zoden aan de dijk.

        GroenLinks Hengelo komt dan gelukkig nog wat verder met voorstellen behalve 30km/h als enig punt met hun eigen doelstellingen om dit te bewerkstelligen. Ze noemen voorbereidingen, vrij onduidelijk, maar daar kom je dan later achter: meer eenrichtingsverkeer, scooters op de weg, meer voorrang voor fietsers. Allemaal goedkope plannen, een bordje of twee, maar geen echte grote investeringen in infrastructuur om zo'n fietsvriendelijk bebouwde kom te bewerkstelligen: dat is niet genoeg.

        Ossu
        Yes, sluipverkeer. Dat was de term waarop ik doelde, en even niet op kon komen. Dat ga je natuurlijk krijgen als je over de hele binnenstad de maximumsnelheid verlaagd en dus gelijk maakt zonder investeringen in infrastructuur.

          PolitiekGeaard Allemaal goedkope plannen, een bordje of twee, maar geen echte grote investeringen in infrastructuur om zo'n fietsvriendelijk bebouwde kom te bewerkstelligen: dat is niet genoeg.

          Je hebt dus nog steeds niet de moeite genomen het programma van GL Hengelo te lezen.

          Ik ben wel klaar met deze "discussie".

            Overigens is het betekent. Met een t.

            Gelukkig wil GroenLinks naast investeren in een schone, veilige leefomgeving ook investeren in onderwijs.

              Maar goed, het wordt hier een heel gezellig en leuk forum als bij elke discussie waar men niet gelijk helemaal eens is met elkaar men men allerlei leuke plaatjes rond gaat lopen zwaaien van Thierry Baudet (Ik ben niet diegene die het over "voordelen" had) en daarna boos gaat worden over iets onzinnigs als het binnenverkeer hier in Hengelo omdat ik geen GroenLinks stemmer ben. Doe is rustig aan, joh. Dit kan ook gewoon op een normale manier.

                PolitiekGeaard Ik vind het oprecht jammer dat je anderen beticht van populisme en zelf lekker feitenvrij aantoonbare kolder verkondigt. Daar word ik mede dankzij mijn autismediagnose, gecombineerd met mijn klompvoet en het feit dat mijn Wajong nog niet binnen is waardoor ik geen Golden Power en worstenbroodjes kan kopen een beetje narrig van.

                Van mij hoef je helemaal geen GL te stemmen hoor. Ik heb veel liever dat je op de PvdA stemt.

                En mocht je toch nog de moeite willen nemen, hier kun je vanaf punt 12 lezen wat GL allemaal van plan is op het vlak van mobiliteit en infrastructuur: https://hengelo.groenlinks.nl/sites/groenlinks/files/2021-12/Verkiezingsprogramma%20GroenLinks%20Hengelo%202022%20v2.pdf.

                Met een vriendelijke nadruk op het woord vanaf.

                  PolitiekGeaard Dat betekend dat voorstellen als deze eigenlijk gewoon populistische voorstellen zijn.

                  Een beetje wel. Als je in NY het hele 50 km/u grid verandert naar 30 km/u qua regels, dan ontstaan er geen nieuwe sluiproutes en zelfs al rijdt niet iedereen braaf 30 km/u, elke kilometer per uur die er langzamer wordt gereden maakt het veiliger.

                  Dat is geen argument om hetzelfde in Nederland te doen, waar bijna overal al zorgvuldig afgebakende 30 km/u zones zijn.

                  Sloggi Er meer geld tegenaan smijten bedoel je denk ik. Investeren is iets anders.

                  • Duke replied to this.

                    Sloggi
                    Denk je dat ik van elke partij het hele partijprogramma van A t/m Z door ga lezen? Oh want GroenLinks heeft blijkbaar een magisch potje met geld om de Hengelose infrastructuur compleet om te gooien, nou dan is dat voorstel van 30km/h helemaal dikke prima?
                    Het is toch juist GroenLinks Hengelo die de vraag "In de binnenstad moet de maximumsnelheid naar 30km/h" inlevert bij de Stemwijzer. Het is toch juist GroenLinks landelijk die met een "GroenLinks wil dat in alle binnensteden een maximumsnelheid van 30 km/h gaat gelden." aan komt kakken. Het is toch juist GroenLinks dat zich zo focust op die 30km/h in letterlijk elk mediabericht. Dat doe ik niet!
                    Dat is populisme, niet het klassieke dom rechtse populisme dat op FOK! wordt gebezigd, maar nog wel gewoon een populistisch voorstel.

                    Sloggi Je kan de link naar het verkiezingsprogramma ook op een iets vriendelijkere toon geven.

                    B.v.d.

                    Maar goed, ik ben er wel klaar mee. Dit is ook echt volledig off-topic gegaan.
                    Ik ben gewoon normaal de discussie in gegaan. Nu gaan we een beetje onder de gordel met ad hominem strooien, FOK! vergelijkingen, leuke baudet plaatjes, etc. Missers in mijn discussiemethodes, of ideeën benoemen vind ik prima hoor, dat moedig ik ook aan. Er zijn voldoende punten en ideeën waar ik ook mede door dit forum van mening ben veranderd over de jaren. Er zijn maar weinig punten waar ik vaak voor de honderd procent helemaal gelijk in heb, zelfs niet voor dingen waarvoor ik heb geleerd, maar dat kun je ook gewoon op een normale manier benoemen. Dat doe ik hier ook.
                    Op deze manier discussiëren krijg je alleen maar dat men zich verder met de hakken in het zand zet, want ik heb nu nog minder met GroenLinks Hengelo. Janneke ga je ook niet meer in de spreekwoordelijke bakfiets krijgen, en Klopkoek zijn mening over het volk hier staat ook wel vast. 🙂

                      Ik zie niet zo goed hoe '30 in de binnenstad' een populistisch voorstel is. Populisme is inspelen op de onderbuik van 'het volk', zich afzettend tegen de elite. Terwijl nu precies jouw verwijt aan GL is dat het een elitair voorstel is ('randstadpartij').

                        Sloggi Daar kan ik mede dankzij mijn autismediagnose, gecombineerd met mijn klompvoet en het feit dat mijn Wajong nog niet binnen is waardoor ik geen Golden Power en worstenbroodjes kan kopen een beetje narrig van.

                        Nooit geweten dat Sloggi een kloon van @Reya is.

                        Sloggi Als je dat punt 12 leest:

                        Veiligheid op straat is essentieel voor kinderen én volwassenen. Om daarvoor te zorgen, worden voorbereidingen getroffen om binnen 4 jaar de maximumsnelheid op alle wegen binnen de bebouwde kom tot 30 km/u te beperken.

                        Dat betekent dus, als je @tsjok zijn link erbij pakt, dat je in 4 jaar tijd alle 'grijze wegen' fysiek om moet bouwen naar een GOW30 inrichting. Dat lijkt me volstrekt onrealistisch, in 4 jaar tijd kun je realistisch niet veel meer doen dan voorbereiden om 30 km/u bordjes neer te zetten.

                        Dus ik vind dat je wel heel erg hoog van de toren blaast.