Helsinki Ja en nee (mening hè, geen feit uiteraard).
De voordelen op zowel milieugebied als verkeersveiligheid zijn er wel degelijk, maar dat betekent niet dat dit idee de beste manier is om die te bereiken. Je bereikt namelijk meer met minder (oliegestookt) autoverkeer dan met langzamer verkeer. Er ligt een wereld aan kansen nu thuiswerken en elektrische fietsen meer gemeengoed zijn geworden en ook op het gebied van OV is nog genoeg winst te behalen - meer dan met het verlagen van de vmax wat mij betreft. En misschien nog wel belangrijker: ga (landelijk) inzetten op het elektrisch bevoorraden van stedelijke gebieden, zowel richting detailhandel is alle zeshonderd pakketservices. Ga werken met afhaalpunten voor pakketten, in plaats van al die afgeragde dieselbusjes met onderbetaalde chauffeurs door woonwijken te laten crossen (2x, want tijdens de eerste ronde is de helft niet thuis).
En de minder-verkeer-optie geldt ook voor verkeersveiligheid. De meeste ernstige ongelukken gebeuren overigens nog steeds op 80-kilometerwegen buiten de kom, en niet op de paar doorgaande 50-wegen in de stad, die op de meeste plekken zijn uitgerust met stoplichten en vrijliggende fietspaden (overigens: 30-zones werken alleen als ze ook zijn ingericht als 30-zone, dus inclusief drempels, bloembakken midden in het asfalt en meer van dat soort ongein. Voor niets gaat de zon op). Het is echt klein bier, maar wel koren op de molen van de gemiddelde GL-stemmer. Prima, maar mijn feestje is het niet.